Storing 530i N52 inhouden.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
JaapL
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2017, 10:31

Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door JaapL » 18 feb 2019, 20:33

Dag Leden,

Ik weet niet of hier nog veel gelezen/gepost word maar ik ga het toch proberen.
(Alle experts zitten tegenwoordig op Facebook. :whistle: )

Ik heb een BMW E61 uit 2006 met een N52 motor.
De auto heeft op dit moment een kilometerstand van 170.000km.

Nou heeft de auto sinds een halfjaar een storing, en ik kom er maar niet uit wat dit is.

Wat is de storing:

De auto houdt kort in op het moment van accelereren. Dit is voornamelijk te merken bij lage snelheid en laag toerental.
(Het afrijden van een rotonde, of het opdraaien van een snelweg) Het maakt niet uit of de motor warm of koud is, hij doet het in beide gevallen. Wat mij opvalt is dat het vaak gebeurt tijdens een bocht naar rechts.

In het andere geval, wat minder vaak voor komt is het volgende: Ik kom een rotonde af, ik geef gas maar de motor reageert niet. (Klinkt een beetje alsof die verzuipt) Als ik op dat moment het gas vol in trap gebeurt er ook niks.
Het toerental stijgt niet helemaal niks.
Pas als ik het gas los gelaten heb, pakt hij weer op en kan ik verder rijden.

Wat heb ik er tot nu toe aan gedaan:

- Allereerst zijn beide Vanos ventielen vervangen.
- Beide nokkenassensoren zijn vervangen. ( Na aanleiding van dit topic: Link Bimmerportal Topic

Nu heeft iemand hem vorige week voor mij uitgelezen en die vond iets merkwaardigs bij de injectoren.
Injector 3 en 6 worden bijgeregeld, en voornamelijk injector 3 wordt erg bijgeregeld.

Afbeelding

Ik zit nu te twijfelen om de injectoren te vervangen, of dat ik ze een keer wisselen van cilinder en dan nog een keer uitlees om te kijken of dat probleem meeverhuisd.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, heb geen zin om eindeloos geld er tegen aan te gooien zonder resultaat.

Ik hoor graag jullie advies.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door dw70 » 18 feb 2019, 20:47

professioneel laten reinigen. Is dat probleem weg.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

JaapL
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2017, 10:31

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door JaapL » 18 feb 2019, 20:59

En wat verstaan we onder professioneel laten reinigen?
Is dat Ultrasoon?

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door ehombie » 19 feb 2019, 07:45

Naar wat van plaatje kijken we, adaptiewaarde injectoren? Heb je geen foutcodes (misschien zit je net op een grensvlak om te triggeren)?
Wat voor uitlees mogelijkheden heb je? (Of is die snap-on van jouw)?

Ik zou nog naar de fueltrim waardes gaan kijken (stft en ltft) om te bevestigen of die rijk loopt. (Wat jij suggereerd)
Met name in bank 1. Bank 2 zal misschien minder rijk zijn. Hebben beide parameters < -5 dan is je dme brandstof "weg aannemen" (korte inspuiten) vandaar die - waarde in jouw foto?

In closedloop bij stationair en enkele seconden bij verhoog toerental 2500-3000 en kijen wat de stft en ltft doen.

Ik hoop dat je het begrijpt...anders even in verdiepen..
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door dw70 » 19 feb 2019, 11:16

JaapL schreef:En wat verstaan we onder professioneel laten reinigen?
Is dat Ultrasoon?
Ja, en men test ze ook. Vooraf en achteraf.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

JaapL
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2017, 10:31

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door JaapL » 09 mar 2019, 22:36

ehombie schreef:Naar wat van plaatje kijken we, adaptiewaarde injectoren? Heb je geen foutcodes (misschien zit je net op een grensvlak om te triggeren)?
Wat voor uitlees mogelijkheden heb je? (Of is die snap-on van jouw)?

Ik zou nog naar de fueltrim waardes gaan kijken (stft en ltft) om te bevestigen of die rijk loopt. (Wat jij suggereerd)
Met name in bank 1. Bank 2 zal misschien minder rijk zijn. Hebben beide parameters < -5 dan is je dme brandstof "weg aannemen" (korte inspuiten) vandaar die - waarde in jouw foto?

In closedloop bij stationair en enkele seconden bij verhoog toerental 2500-3000 en kijen wat de stft en ltft doen.

Ik hoop dat je het begrijpt...anders even in verdiepen..
Ik heb een poging gedaan om mij hier in te verdiepen... Ben er niet in geslaagd.
De Snap-On kast is van een bedrijf, ken de jongen die daar werkt die heeft er foto’s van gemaakt.
Het irritante is dus dat hij geen enkele storing opslaat.

De auto is toe aan onderhoud dus dr gaan straks 6 nieuwe bougies in, olie en een luchtfilter. Eens kijken of ik bij het demonteren van de bougies iets opvallends kan zien qua kleur of een bougie die nat is en de rest droog..

Anders word het toch gokken op 2 injectoren.

Het valt mij ook op, dat als ik 120km/h rijd, en vol gas geef, en accelereer tot 180km/h dat hij niet in een vloeiende lijn accelereert. Je voelde hele lichte stootjes/inhouden tijdens de acceleratie.

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door goos » 10 mar 2019, 13:51

Ik heb 5 jaar e61 530i gereden. Ik had het inhouden ook bij optrekken vanaf lager toerental. Geen storings meldingen. Bougies vv probleem over.
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

JaapL
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2017, 10:31

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door JaapL » 10 mar 2019, 20:50

Ik heb zojuist onderhoudsspullen besteld bij Ekris.
Waaronder 6 nieuwe bougies. :duim:

Ga het van de week proberen, heb een set injectoren gevonden, mochten de bougies niet helpen schaf ik die aan, en ga ik injectoren wisselen.

JaapL
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2017, 10:31

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door JaapL » 15 jun 2019, 06:35

Bougies zijn vervangen, auto voorzien van nieuwe olie en filters.
Ook heb ik nu de krukas/transmissie sensor vervangen en merk dat ik weer een stapje dichterbij ben.

Injectoren moeten nog gebeuren.

ChielBMW5
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2019, 07:17

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door ChielBMW5 » 04 jul 2019, 20:02

Ik heb bij mijn 525i dezelfde problemen. Ben benieuwd of he er al achter bent wat nu het probleem bij je was.

Rob530
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 jul 2018, 02:32
Locatie: Bussum

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door Rob530 » 17 aug 2019, 22:52

Ik heb een 530i met zelfde probleem, reageert wat trager op gaspedaal. Zeker op lage toeren en als je heel langzaam gas wat verder indrukt dan is het net of hij van 5 naar 6 cilinders gaat. Storing bij mij is valvetronic. Nu alleen nog weten of het de excentrische as sensor of de stelmotor is.

JaapL
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2017, 10:31

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door JaapL » 03 okt 2019, 21:42

Gekregen via de mail van Jaimy,

Yes, I used INPA and the adaptations were all engine DME adaptions (as opposed to transmission)

From memory, once in INPA main menu for engine DME (MSV70), select F8 for adaptations, then Shift +F9 for clearing all adaptations. It was all in German for me so I double checked using Google translate to make sure I was selecting the correct option.

The hesitation never came back. I still do have a slight flat spot where the hesitation used to be (when the transmission decides to stay in 3rd), but thankfully its nothing like the hesitation where I felt the car was actually dangerous to drive. Flat spot doesn't happen when the transmissions is in S mode as the shift points are higher.

JaapL
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2017, 10:31

Re: Storing 530i N52 inhouden.

Bericht door JaapL » 03 okt 2019, 21:44

Daarna schijnt het gaspedaal opnieuw ingeleerd te moeten worden maar dat was de oplossing voor Jaimy.

Heb gevraagd of Jaimy mijn auto ook wilde doen maar daar nooit reactie op gehad.. 🤷‍♂️

Ik zit nog steeds met dit probleem. Ik heb geen INPA en weet niet wat DME is.
We googlen rustig verder...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”