reset automaat
Geplaatst: 08 jun 2018, 08:30
hoi, ik heb al even gezocht op het forum naar een duidelijk antwoord maar ik ben nog niet echt overtuigd...
situatie:
auto van een kennis: E61 520i 2009 Automaat (nagenoeg precies de zelfde als die van mij)
automaat schakelt wat ruw in de eerste 3 gangen, de rest gaat soepel. Automaat is gespoeld door ZF ongeveer 2 jaar terug.
Uitgelezen met ISTA en de adaptiewaarden van de eerste 3 gangen staan rond -40. Ik ben nog even aan het uitdokteren hoe ik deze waarden moet interpreteren maar vergeleken met die in mijn auto is de waarde hoger (of eigenlijk lager, bij mij staat alles rond - 20)
Met rijden een duidelijk verschil, waar mijn auto in de versnelling glijdt, is het bij die van hem duidelijker te voelen dat er wordt geschakeld. Verder geen verschil, toerentallen zijn gelijk, afremmen op de motor gaat prima, handmatig schakelen gaat goed en er zijn geen geluiden te horen. De auto heeft dit blijkbaar al langere tijd, het viel hem pas op toen hij een keer in die van mij reed.
Nu overwegen we de adaptiewaarden te gaan resetten.
simpel klusje maar wat dan?
Ik ga er van uit dat het wel voelbaar is dat de automaat in ene anders schakelt maar moet hij nu een bepaalde rit maken om alles weer in te leren, zijn er trucjes om de boel zo soepel mogelijk te laten verlopen na de reset en zijn er nog andere tips na de reset?
Toen ik recent de adaptiewaarden van mijn motor heb gereset (zie post van Ehomie over de NOX sensor) zat daar een beschrijving bij van wat te doen om de adaptiewaarden snel en goed te laten aanpassen na een reset. Over de automaat kan ik hier dus niets van vinden.
Is er iemand met misschien een beschrijving of stappenplan na een reset? of iemand met ervaring van het inleren?
thanks!
situatie:
auto van een kennis: E61 520i 2009 Automaat (nagenoeg precies de zelfde als die van mij)
automaat schakelt wat ruw in de eerste 3 gangen, de rest gaat soepel. Automaat is gespoeld door ZF ongeveer 2 jaar terug.
Uitgelezen met ISTA en de adaptiewaarden van de eerste 3 gangen staan rond -40. Ik ben nog even aan het uitdokteren hoe ik deze waarden moet interpreteren maar vergeleken met die in mijn auto is de waarde hoger (of eigenlijk lager, bij mij staat alles rond - 20)
Met rijden een duidelijk verschil, waar mijn auto in de versnelling glijdt, is het bij die van hem duidelijker te voelen dat er wordt geschakeld. Verder geen verschil, toerentallen zijn gelijk, afremmen op de motor gaat prima, handmatig schakelen gaat goed en er zijn geen geluiden te horen. De auto heeft dit blijkbaar al langere tijd, het viel hem pas op toen hij een keer in die van mij reed.
Nu overwegen we de adaptiewaarden te gaan resetten.
simpel klusje maar wat dan?
Ik ga er van uit dat het wel voelbaar is dat de automaat in ene anders schakelt maar moet hij nu een bepaalde rit maken om alles weer in te leren, zijn er trucjes om de boel zo soepel mogelijk te laten verlopen na de reset en zijn er nog andere tips na de reset?
Toen ik recent de adaptiewaarden van mijn motor heb gereset (zie post van Ehomie over de NOX sensor) zat daar een beschrijving bij van wat te doen om de adaptiewaarden snel en goed te laten aanpassen na een reset. Over de automaat kan ik hier dus niets van vinden.
Is er iemand met misschien een beschrijving of stappenplan na een reset? of iemand met ervaring van het inleren?
thanks!