Defecte OEM NOx sensor n53
Geplaatst: 09 mei 2018, 08:24
Wagen info: N53 e61 523I LCI 156 dkm (bij aanschaf) bj 10-2008.
Foutcodes bij mij:
0030E9 Nitic oxide catalyst aging /DFE failure
0030DA Nitric oxide sensor
Met bovenstaande codes 1,5 jaar gereden en +/- 11 dkm. In ISTA-D staat ook een omschrijving/diagnose van NOx sensor: ”Als de auto gewoon goed rijdt en de klant merkt niks van brandstof verbruik, niks aan veranderen”. Dan hoef je de sensor niet te vervangen. (kort gezegd)
Bovenstaande foutcodes kwamen gelijk terug na wissen. Ook bleek dat de NOx sensor geen waardes genereerde. Auto reed normaal en geen emissie waarschuwings lampje. Bokte ook niet met stationair koud of warm. Géén misfires, de auto reed gewoon normaal.
Heb gewoon gemaild en die persoon reageerde eigenlijk vrijwel meteen. De info op die site vind ik zeer goed, en onderbouwd (zover ik het echt kritisch kan beoordelen). Ik heb namelijk geen auto achtergrond. In de loop van tijd de auto leren kennen en de programma’s opgezocht
De installatie :
• Werkende inpa en ISTA-D is vereist. (en weten hoe het werkt)
• Sensor vervangen stelt niks voor, staat beschreven. Kunt er niks verkeerd aan doen. (anders instructies zoeken en volgen in ISTA-D)
• Vooraf testen of je in de menu’s kunt komen zoals hij die omschrijft, de sneltoetsen kunnen anders zijn afhankelijk welke inpa versie die je hebt!
• Ik heb ook “alle adaptionen ausser kleinstmengen & taupunkt NOx-sensor”gewist en de instructies gevolgd zoals beschreven https://bimmerprofs.com/installation-no ... or-part-2/ Lees deze goed en dan kan er niks gebeuren!
• Naast de meldingen die hij hierin omschrijft KAN de auto ook in de FAILSAFE modus gaan! (je auto gaat idd bokken) Als je foutcodes gelijk weer verwijderd dan gaat die er ook weer uit en je kunt “gewoon” weer rijden.
• Na 3 starts zijn alle meldingen weg en dan kun je gewoon verder gaan met inleren van de adaptieve waardes.
Waarom hiervoor gegaan:
Op de site zelf staan de voordelen. https://bimmerprofs.com/shop-noxem129-130/
• Restores normal operation of NOx system and fuel economy
• DOES NOT require NOx catalytic converter replacement
• Restores creation of cylinders individual and bank fuel adaptations for idle, mid/high loads, cold engine – smooth operation at all conditions
• Restores Stratified charge and Homogeneous lean fuel injection modes, regeneration and desulfation of NOx catalytic converter
• Increased lifetime: average more than 300’000 km
Merkbaar verschil nu (korte termijn). Ik zie dat de auto (en bevestigd in inpa) dat de wagen in stratified mode gaat.
Voor verdere vragen of hulp bij installatie, pb me maar. Ik woon in de buurt van Venlo. In overleg wil ik het ook voor je doen (heb ook een schaarbrug).
Foutcodes bij mij:
0030E9 Nitic oxide catalyst aging /DFE failure
0030DA Nitric oxide sensor
Met bovenstaande codes 1,5 jaar gereden en +/- 11 dkm. In ISTA-D staat ook een omschrijving/diagnose van NOx sensor: ”Als de auto gewoon goed rijdt en de klant merkt niks van brandstof verbruik, niks aan veranderen”. Dan hoef je de sensor niet te vervangen. (kort gezegd)
Bovenstaande foutcodes kwamen gelijk terug na wissen. Ook bleek dat de NOx sensor geen waardes genereerde. Auto reed normaal en geen emissie waarschuwings lampje. Bokte ook niet met stationair koud of warm. Géén misfires, de auto reed gewoon normaal.
Heb gewoon gemaild en die persoon reageerde eigenlijk vrijwel meteen. De info op die site vind ik zeer goed, en onderbouwd (zover ik het echt kritisch kan beoordelen). Ik heb namelijk geen auto achtergrond. In de loop van tijd de auto leren kennen en de programma’s opgezocht
De installatie :
• Werkende inpa en ISTA-D is vereist. (en weten hoe het werkt)
• Sensor vervangen stelt niks voor, staat beschreven. Kunt er niks verkeerd aan doen. (anders instructies zoeken en volgen in ISTA-D)
• Vooraf testen of je in de menu’s kunt komen zoals hij die omschrijft, de sneltoetsen kunnen anders zijn afhankelijk welke inpa versie die je hebt!
• Ik heb ook “alle adaptionen ausser kleinstmengen & taupunkt NOx-sensor”gewist en de instructies gevolgd zoals beschreven https://bimmerprofs.com/installation-no ... or-part-2/ Lees deze goed en dan kan er niks gebeuren!
• Naast de meldingen die hij hierin omschrijft KAN de auto ook in de FAILSAFE modus gaan! (je auto gaat idd bokken) Als je foutcodes gelijk weer verwijderd dan gaat die er ook weer uit en je kunt “gewoon” weer rijden.
• Na 3 starts zijn alle meldingen weg en dan kun je gewoon verder gaan met inleren van de adaptieve waardes.
Waarom hiervoor gegaan:
Op de site zelf staan de voordelen. https://bimmerprofs.com/shop-noxem129-130/
• Restores normal operation of NOx system and fuel economy
• DOES NOT require NOx catalytic converter replacement
• Restores creation of cylinders individual and bank fuel adaptations for idle, mid/high loads, cold engine – smooth operation at all conditions
• Restores Stratified charge and Homogeneous lean fuel injection modes, regeneration and desulfation of NOx catalytic converter
• Increased lifetime: average more than 300’000 km
Merkbaar verschil nu (korte termijn). Ik zie dat de auto (en bevestigd in inpa) dat de wagen in stratified mode gaat.
Voor verdere vragen of hulp bij installatie, pb me maar. Ik woon in de buurt van Venlo. In overleg wil ik het ook voor je doen (heb ook een schaarbrug).