.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bart0368
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2018, 09:26

.

Bericht door Bart0368 » 06 mar 2018, 09:40

.
Laatst gewijzigd door Bart0368 op 25 nov 2018, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door Jeremy » 06 mar 2018, 10:16

Hi Bart,

Jouw 523i is uitgerust met een N53 motor. Dit is de eerste atmosferische 6 cilinder welke een directe inspuiting heeft. Dit heeft een aantal voordelen, maar een nadeel hiervan is dat er een ophoping van koolstof kan ontstaan in de inlaat. Vooral bij hogere kilometerstanden kan dit aan de orde wezen. Tegenwoordig is de techniek een heel stuk verbeterd om dit tegen te gaan, maar het oplossen ervan kan natuurlijk ook. Het meest voorkomende en best werkende is het zogenaamde walnut blasting. Ik heb hier een link voor je waarbij je kan zien wat de symptomen zijn, hoe het komt en hoe het in zijn werk gaat om het op te lossen. Gezien jouw klachten zou dit zeker het geval kunnen wezen!

Groetjes,
Jeremy

jos528
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mar 2018, 21:03

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door jos528 » 21 mar 2018, 19:29

ik heb ook een 523 i van 2008 met een n53 motor
start wel gelijk s,morgens maar als hij even stationair staat te lopen begint hij heel onregelmatig te draaien
net of hij staat te '" verzuipen "" als ik dan niet ga rijden valt hij stil Als de motor op temperatuur is loopt hij goed
vanmiddag bij bmw specialist geweest om uit te laten lezen
gaf aan overslaan van cilinder 4 en 6 en Stikoxidesensor.Zou hiermee het probleem zijn opgelost als dit wordt hersteld

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door ehombie » 21 mar 2018, 20:00

@jos528 check de site bimmerprofs eens. Wat betreft misfires en stikstofsensor voordat je aan vervangen slaat.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

jos528
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mar 2018, 21:03

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door jos528 » 12 apr 2018, 18:35

auto is terug geweest bij het garagebedrijf waar ik hem gekocht heb
zit nog 6 maanden garantie op. Daar hebben ze de nox sensor plus 6 bobines vervangen
probleem helaas nog niet opgelost.
nu denkt mijn plaatselijke garagebedrijf [ wel bmw specialist ] dat het aan de injectoren ligt
moet hem daar binnenkort wegzetten zodat ze hem met een koude motor kunnen uitlezen
ik had beter mijn E 39 520 I kunnen houden. Nooit geen problemen mee gehad.
of een ouder type E60 gekocht

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door ehombie » 12 apr 2018, 19:09

Als...als...Als ik een glazenbol had wist ik het ook wel.
We kopen nu eenmaal gebruikte autos en ja...daar gaat wel eens wat stuk.

Maar even on topic is de historie bekend van je auto?
Carterventilatie membraam nog oke? Soms Rare fluittoon hoorbaar bij staionair? Probeer evt je oliedop los te maken met draaiende motor. Krijg je die heel moeilijk open..dan kan het goed zijn dat die ook defect is.

Reeds bijmezelf vervangen (tzt een beknopte diy maken voor de liefhebbers) liep me ineens heel af en toe ook slecht staionair. Gelijk auto uitgelezen.. En ja hoor.. (Ik had lean codes bank 1 en 2). .
Deze kan ook voor misfires zorgen...lees ik op bimmerprof site. Maar mijn membraam was 3/4 gescheurd rondom.
Auto is van okt 2008 165dkm

Ik zag dat mijn voorganger ook injector problemen had 2 injectoren met index 9 de rest met 3. (Zal tzt ook 4 injectoren vervangen als ik een misfire krijg want ik heb nu alle bougies en bobines preventief vervangen, zodat ik een nul punt heb)

Ben blij dat je verstandig bent geweest om bij bovag garage met garantie te kopen

En laat je niet bang maken..met n53 dit of dat...elke motor/auto type heeft wel iets! Op topics zie je alleen het grotendeel alleen problemen...ik ben nu 1,5 actief op dit forum...zoveel wordt er niet over geklaagd over de n53, vind ik dan...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

jos528
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mar 2018, 21:03

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door jos528 » 12 apr 2018, 20:29

oke laten we het beste er maar van hopen , maar als je een andere auto koopt en je dan al met problemen moet beginnen
dan wordt je daar niet vrolijk van. Onderhoudshistorie is bekend , tot 100.000 km bij bmw dealers en daarna onderhoud gehad bij erkende bovag garage
er staat nu 128.000 op de teller. Voor de rest is het een geweldige auto om mee te rijden.

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door thijsvanzwam » 13 apr 2018, 08:36

Hallo Bart,

Ik werk als docent motorvoertuigen techniek op een ROC, toevallig ben ik bezig met het hoofdstuk ontsteking en benzine systemen.
Een van de (nieuwe) onderwerpen die wij nu op school behandelen is het belang van het correct aandraaien van de bougies. Bij motoren met een indirecte inspuiting maakt de plaatsing van de elektroden van de bougie niets uit, de vonk bereikt altijd wel een stukje brandstof om te ontsteken. Bij direct ingespoten motoren is dit wel van belang, de bougie is perfect afgestemd op de verbrandingsruimte.

Even proberen het zo simpel mogelijk uit te leggen:
Wanneer een DI (direct ingespoten) benzine motor in straalgeleide modes draait (dat is een bepaalde manier van benzine inspuiten) dan wordt de benzine zo ingespoten dat deze zich vooral rond de bougie verzameld en wordt ontstoken. Omdat dit heel snel moet gebeuren vonkt de bougie dan ook meerdere keren snel achter elkaar in plaats van een enkele vonk zoals dat bij niet-DI motoren gebeurt.
Een bougie heeft door zijn massa elektrode een schaduwzijde, dit is het gedeelte wat in feite de vonk verbergt achter het kleine kromme elektrode-tje wat aan de bougie vastzit. (in de klas zou ik dit nu op het bord tekenen :) )
Bij DI motoren is de plaats van deze elektrode door de autofabrikant bepaald, de bougie fabrikanten leveren dus ook bougies voor deze motoren die een afgestemde schroefdraad hebben en moeten met een specifiek aanhaalmoment worden vastgezet. Hiervan afwijken kan dus inhouden dat de massa elektrode verkeerd in de verbrandingsruimte zit waardoor de ingespoten benzine in de schaduwzijde van de bougie komt. Gevolg is dat de verbranding langzamer tot stand komt wat weer invloed heeft op het gelijkmatig lopen van de motor.
Ik neem aan dat de dealer dit weet en de juiste bougies monteert met het juiste aanhaalmoment. Echter weet ik uit ervaring dat sommige autobedrijven wel de juiste bougie plaatsen maar geen momentsleutel hanteren bij het aandraaien waardoor de schaduwzijde net even op de verkeerde plek komt.
Overigens resulteert het verkeerd verbranden hierdoor niet direct in een storingslampje maar gaat de motorcomputer hard op zoek naar het aanpassen van de verbrandingsmodes die wel werkt. (homogeen of homogeen lean) net zo lang tot hij een nieuwe straalgeleide poging waagt.

Mocht je het leuk vinden dan kan ik eventueel wel wat bladzijden uit het boek kopiëren zodat je dit kunt nalezen, in principe is bovenstaand hier een samenvatting van.
Laatst gewijzigd door thijsvanzwam op 13 apr 2018, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door ehombie » 13 apr 2018, 12:23

ik houd me wel aanbevolen voor wat enkele bladzijden....! Ik ben van de internet generatie...maar een boek weet ik soms meer te waarderen qua informatie!

Ik wilde vroeger ook in de "autobranche" als monteur MBO of HTS te arnhem. Maar mijn oom (waar ik wel tegenop keek) heeft me afgeraden omdat er geen droogbrood in te verdienen was ( ik was een jochie 12-15 jaar die zich nog niet echt bezig hield met de toekomst. meer met vrouwelijk schoon :whistle: ...). Enfin ik heb het niet slecht waar ik nu voor geleerd heb. Heb nu ook een TOP baan als onderzoekers laborant. maar het kietelt wel aan mijn vingers om te sleutelen aan auto's! en de autotechniek (BMW). Durf best te zeggen dat ik wel het een en ander snap maar geen expert! Als ik een probleem heb probeer ik er wel een verhaal van te bedenken voordat ik aan vervanging ga (troubleshoot modus)
Reeds een Garagebrug... heb best wel wat gereedschap tot mijn beschikkling (wil wel meer)...en ik wil een cabrio tzt...6serie, z4 of 3 serie (bouwjaar en motorisering ben ik nog niet uit) maar wel voor 75% een BMW.

Eigenlijk moet ik nog iets typen voor in het voorstel rondje.... :s
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door thijsvanzwam » 13 apr 2018, 14:39

Ik heb even een kopietje gemaakt van de bladzijde over de bougie en twee bladzijden over gelaagde (straalgeleide) inspuiting zoals dat bij DI motoren voorkomt. Laat even weten of het linkje werkt!

https://www.dropbox.com/s/r6pj6bkefavbnxm/Boek.pdf?dl=0
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door ehombie » 13 apr 2018, 15:23

Mijn dank is groot! staat reeds in mijn dropbox en uitgeprint! Over de bougies wist ik...die werkingsvelden vond ik wel interessant maar homegeen, lean enz...moet ik altijd denken van welk oogpunt. Is het lucht of brandstof wat meer of minder is. t.o.v. ideale mengsel.

Wist niet dat ik al dropbox had. Kan ik evt gebuiken voor handleiding van de carterventilatie N53. Deze dop is iets anders dan een N52(k). en vergt (achteraf) een andere manier van openmaken dan op een andere site staat vermeld naar mijn mening...reeds heb ik de "cylinderhead cover" moeten vervangen. (BMW doet dit volgens mij standaard bij een gescheurd membraam)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door thijsvanzwam » 13 apr 2018, 19:58

Graag gedaan! Over die modi van draaien heb ik nog wel wat meer info, die zal ik ook nog wel even een linkje van maken binnenkort.

Hoe het zit:
Homogeen is stoichiometrisch, dat houdt in 1 gram benzine tegenover 14,7 gram lucht. Dat is het ideale mengsel en komt neer op lambda=1. Dat is hoe een normale multipoint benzine motor loopt.
Lean is eigenlijk arm mengsel, dan staat tegenover 1 gram benzine meer dan 14,7 gram lucht. Hoeveel meer kan variëren maar hoe dan ook meer lucht dan nodig. Lambda is dan rond 1,5 (varieert mee met de luchthoeveelheid).
Straalgeleid is nog armer, de gasklep staat dan ook volledig geopend. Lambda is dan hoger dan 2.

Het voordeel hier van is dat de motor veel minder zuigverliezen heeft tijdens de inlaatslag, lucht kan ongehinderd toestromen wat de zuiger minder afremt. De inspuiting veroorzaakt rond de bougie een mengsel door precies daar in te spuiten, de lucht aan de buitenkanten in de verbrandingsruimte zorgt dan voor een soort luchtkussen. De motor loopt hierdoor veel zuiniger maar levert ook minder vermogen, genoeg voor deelaspecten maar te kort voor accelereren. Geef je wat gas dan schakelt hij over naar homogeen of lean, afhankelijk van de hoeveelheid vermogen die nodig is.
Je ziet overigens ook dat deze motoren altijd een aparte vacuümpomp hebben. Normaal zorgde het inlaattraject voor de onderdruk voor de rembekrachtiger, nu de gasklep geheel opent is deze onderdruk nagenoeg weg dus een aparte pomp vacummeerd nu de rem.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door thijsvanzwam » 18 apr 2018, 09:35

@ ehombie: ik probeer je via een pb een link te sturen met wat meer bladzijden, echter blijft hij in mijn postvak uit hangen... is jouw inbox misschien vol?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Inhouden bij accelereren 523i LCI 2008 AUT

Bericht door ehombie » 18 apr 2018, 10:56

Ik heb de link ontvangen...die mail/pb service van dit forum is wat beperkt denk ik. (Net als het plaatsen van afbeeldingen e.d. ivm de kosten denk ik zo..)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Bart0368
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2018, 09:26

.

Bericht door Bart0368 » 28 apr 2018, 16:50

.
Laatst gewijzigd door Bart0368 op 25 nov 2018, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”