Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door tom_il » 13 apr 2018, 13:34

Mijn beurt vrees ik. Tijdje geleden hoofdthermostaat vervangen omdat er een lek aan de aansluiting was. Tevens de EGR thermostaat vervangen (ervoor of erna weet ik niet meer) omdat hij wat traag opwarmde.
Motor warmde erna zeer snel op. Vorige week een rit gedaan naar oostenrijk, motor perfect op temperatuur.
Deze morgen doe ik een rit en na 20km en merk dat de motor met moeite boven de 60°C gaat. Uiteindelijk heeft hij met nog de 80°C gehaald na.
Ik dus naar de dealer met de opmerking dat de EGR thermostaat die daar kocht waarschijnlijk defect is. Zoals ik vreesde geen garantie daar zij hem niet geplaatst hebben. Heb nog aangedrongen, maar niets hielp. Maw zij geven geen garantie op onderdelen die zij niet plaatsen. Ook niet als ik het onderdeel eerst zou betalen waarna zij het oude onderdeel zouden kunnen onderzoeken en mij eventueel terugbetalen indien hij terug defect zou zijn.
Heb dan maar geantwoord dat ik voortaan alles online koop, gezien ik daar wel beroep kan doen op garantie.
100% zeker dat de EGR theromostaat terug defect is ben ik niet, maar ga het wel proberen. Alleen welke is nu een goede ?
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door frazz » 13 apr 2018, 19:29

Ja, Tom. Lastig.

Ik heb een Hella gekocht maar die heeft een het een week uitgehouden.
Nu heb ik een Gates er in zitten. Ik ga deze morgen even loshalen om te checken of ik er doorheen kan blazen.
Want, hij heeft het maar met een rit 94 gehaald.
Als deze weer stuk is koop ik een originele. En geen flauw idee wat voor merk een originele EGR thermostaat is van BMW.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door frazz » 15 apr 2018, 20:13

Voordat ik vandaag de EGR thermostaat wilde checken vond ik dit rondom het expansievat voor de KVS.


Afbeelding

Vind het vreemd, anyway heb de EGR thermostaat getest en hij is prima, heb een filmpje gemaakt van de test.
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=J5R_rfvKU1Y

Embedded youtube tag schijnt niet te werken.

Ik ga maar weer eens de hoofdthermostaat vervangen met een Gates.

PS:

Tom, de Gates is een prima EGR thermostaat, voelt degelijk aan en zwaar.
Ik heb em bij Mister Auto gekocht.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door tom_il » 16 apr 2018, 05:16

Mijn hoofdthermostaat is een gates. Is duidelijk niet OEM.
Ik hoop niet dat deze stuk is bij mij, is toch wel stuk meer werk.
525d E61 2007 pre-LCI

rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door rfs88 » 16 apr 2018, 07:04

Ik snap niet waarom de thermostaten zo gevoelig zijn bij de E6X. Zelf heb ik ze 55dkm terug (maart 2017) beiden vervangen door Hella (Behr) maar ik heb ook af en toe dat hij niet gelijk opwarmt op dezelfde ritten (diagnose USB dongle en INPA). Ik rij elke dag 70km richting mijn werk en bij gelijke omstandigheden laat hij verschillende themperaturen zien (78 / 88 graden). Ook schiet de temperatuur gelijk omlaag als de auto even stationair staat. Misschien is het meetpunt niet favorabel...of het heeft met engineering te maken.
Denk dat ik ze gewoon nog een keer ga vervangen voor het winterseizoon aanbreekt over pakweg 30dkm, alsnog vind ik dat thermostaten het langer moeten uithouden. 50 euro is gelukkig niet schrikbarend veel maar zonde als het niet nodig had hoeven zijn!

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door frazz » 16 apr 2018, 07:43

tom_il schreef:Mijn hoofdthermostaat is een gates. Is duidelijk niet OEM.
Ik hoop niet dat deze stuk is bij mij, is toch wel stuk meer werk.
Yep, mijn procedure:

1. Zwarte afdekplaat er af van motorkap sluit mechanisme
2. Plastic afdekplaat er af van radiator
3. Radiatorfan er uit
4. Slang van Gashuisklep los
5. EGR koeler er af (dit is het meest vervelende)
6. Dan kan je bij de Hoofdthermostaat.

Het is irritant werk.

EGR, thermostaat is 3 minuten werk.

Je hoeft alleen de slang van de onderdruk pomp van je remsysteem los te halen, dan kan je zo bij de achterste bout.

PS:

Ik las ook dat luchtbellen de oorzaak kunnen zijn van slecht opwarmen van de motor.
Echter is dat onwaarschijnlijk als het goed ging en ineens niet meer, bij mij zou het waarschijnlijker kunnen zijn omdat ik de hele KVS (op een tiende na) heb vervangen.
En als je Hoofdthermostaat een Gates is dan haal ik OEM. Toch eens uitzoeken welk merk OEM is.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door frazz » 16 apr 2018, 07:50

rfs88,

Vind het ook frustrerend, controleer ze even voordat je ze weg gooit.
Ben wel zeer nieuwsgierig of ze daadwerkelijk kapot zijn, ik denk dat het slecht engineering is.
Ik ga komend weekend nog mijn hoofdthermostaat controleren en eventueel vervangen.
Die roetfilter moet toch geregenereerd worden.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door tom_il » 16 apr 2018, 08:06

Ik ga straks de slang eens afklemmen die van de EGR koeler afkomt. Als hij dan goed op temperatuur komt is wel degelijk de EGR koeler.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door frazz » 16 apr 2018, 08:32

tom_il schreef:Ik ga straks de slang eens afklemmen die van de EGR koeler afkomt. Als hij dan goed op temperatuur komt is wel degelijk de EGR koeler.
Aan de onderkant?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door tom_il » 16 apr 2018, 08:40

Neen bovenaan, diegene die uit de EGR thermostaat komt.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door tom_il » 16 apr 2018, 18:48

Slang die uit de EGR thermostaat komt zo goed mogelijk afgeklemd, een ritje gemaakt en uiteindelijk 90°C gezien.
Ging nog niet echt zo goed omhoog als ik gehoopt had, maar ik vermoed dat het afklemmen niet voldoende was, het is uiteindelijk een vrij dikke slang.

Ineens een Gates EGR theromostaat besteld.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door tom_il » 16 apr 2018, 18:50

frazz schreef:
tom_il schreef:Mijn hoofdthermostaat is een gates. Is duidelijk niet OEM.
Ik hoop niet dat deze stuk is bij mij, is toch wel stuk meer werk.
Yep, mijn procedure:

1. Zwarte afdekplaat er af van motorkap sluit mechanisme
2. Plastic afdekplaat er af van radiator
3. Radiatorfan er uit
4. Slang van Gashuisklep los
5. EGR koeler er af (dit is het meest vervelende)
6. Dan kan je bij de Hoofdthermostaat.

Het is irritant werk.

EGR, thermostaat is 3 minuten werk.

Je hoeft alleen de slang van de onderdruk pomp van je remsysteem los te halen, dan kan je zo bij de achterste bout.

PS:

Ik las ook dat luchtbellen de oorzaak kunnen zijn van slecht opwarmen van de motor.
Echter is dat onwaarschijnlijk als het goed ging en ineens niet meer, bij mij zou het waarschijnlijker kunnen zijn omdat ik de hele KVS (op een tiende na) heb vervangen.
En als je Hoofdthermostaat een Gates is dan haal ik OEM. Toch eens uitzoeken welk merk OEM is.
Of OEM in dit geval beter is durf ik te betwijfelen. Ze zouden vervormen waardoor de opening temperatuur daalt. In hoever dat andere dit niet doen weet ik dan weer niet.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door frazz » 17 apr 2018, 14:31

Moet dan eens onderzoeken, wat nou de beste is.

Ga je ze demonteren om te testen?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door tom_il » 17 apr 2018, 14:45

Ik heb de OEM en Gates naast elkaar gehouden, ik zie dat ze verschillend zijn in de details, maar meer kan ik er ook niet van zeggen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Bericht door frazz » 17 apr 2018, 15:13

Het blijft lastig.

Is het ineens gebeurd? Dat je auto niet meer op temperatuur komt of is het je niet opgevallen?
Heb je al aan de ontluchtingsventielen gedraaid? Een op de EGR en een onder de gashuisklep.
Je moet hiervoor de gashuisklep loshalen, wie dat heeft bedacht, echt...
De ventiel onder de gashuisklep spoot bubbels uit. Maar bij mij nog steeds geen geluk, tussen de 77-80 max hier.
Met karton makkelijk naar de 99. Moest bijvullen, zo een halve liter, na karton-radiator truuk + ontluchten 2 ventielen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”