Oververhitting motor

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Oververhitting motor

Bericht door tom_il » 16 aug 2013, 20:47

Zoals eerder vermeld is die pomp een gekend probleem. In de amerikaanse fora waar er veel meer rond rijden word aangeraden de Pomp preventief te vervangen voor de 100K km, dit om motorschade te vermijden.
525d E61 2007 pre-LCI

pluto2013
Berichten: 171
Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:35

Re: Oververhitting motor

Bericht door pluto2013 » 24 okt 2013, 12:36

is de waterpomp moeilijk te vervangen bij de e60 520i ?

Mijn auto wordt 115 graden, dan krijg ik de melding, en dan zie ik hem bij veel gas geven naar beneden schieten
en blijft rond de 100 graden. bij 130 km pu

dit lijkt me wat te hoog.

grtzz

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: Oververhitting motor

Bericht door goos » 14 nov 2013, 00:36

goedenavond

Ik heb onder tussen de waterpomp en thermostaat vervangen, zie mijn probleem van augustus. alles is weer ok. Er stond inderdaad in het storings geheugen dat het toerental vd waterpomp te laag was. Vreemd genoeg wordt deze melding niet aangegeven voor de normale gebruiker. Ook via eenvoudige storing aflees apparatuur komt deze niet in beeld. Alleen bij de uitlees apparatuur van de BMW dealer.

gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Oververhitting motor

Bericht door tom_il » 14 nov 2013, 08:16

Die gewone uitleesapparatuur is meestal nutteloos. Als je storingen wil uitlezen altijd BMW apparatuur nemen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
a.bakker
Berichten: 410
Lid geworden op: 02 jul 2013, 18:49
Locatie: Slenaken

Re: Oververhitting motor

Bericht door a.bakker » 14 nov 2013, 09:42

Ligt eraan wat je wilt uitlezen , bij de nieuwere types
Kun je wel beter bij de dealer zelf zijn ja.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Oververhitting motor

Bericht door tom_il » 14 nov 2013, 10:13

Geen idee bij de oudere types, maar in dit geval gaat het om een E60, waar zo een algemeen uitleesding nutteloos is.
Gewoon INPA instaleren en een kabel aanschaven. Kost bijna niets en je kan zoveel meer.
525d E61 2007 pre-LCI

Ora
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 apr 2016, 20:42

Re: Oververhitting motor

Bericht door Ora » 13 apr 2016, 21:28

Hallo Allemaal,

Hier ook het zelfde probleem. Vorig week kreeg ik op de snelweg een melding. Motor werd te warm. Ik was in essen DL gelijk naar de dealer geweest. Ik vermoede namelijk de pomp of termo. Dealer gaf aan dat ze niks konden vinden en dat ik gerust weer naar NL kon rijden.

Onderweg terug kreeg ik weer een melding. Verwarming en fan op zijn hoogsts gezet en naar huis gereden.

Daarna heel veel gelezen op de form en ik kreeg de indruk dat het dus echt aan de pomp en thermometer zat. Die heb ik vandaag laten vervangen (duure grap) maar helaas na een stuk snel weg weer de melding gekregen. Motor word tussen 100 en 120c. Als ik dan weer de fan op zijn warmst zet daalt die naar 98c.

Ventilator werkt, pomp en thermometer vervangen.

Ik heb een e60 530i automaat. Met bijna 180k op de teller. Bj 2005

Ik weet het niet meer. Heeft iemand tips ?

Alvast bedankt

Groetjes

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Oververhitting motor

Bericht door thijsvanzwam » 14 apr 2016, 08:26

Moderne benzine motoren werken op relatief hoge bedrijfstemperatuur. Was dat "vroeger" rond de 90 graden celcius, is dat tegenwoordig boven de 100 graden celcius. (nominale temperatuur van mijn N43B20A is 105 graden)
Deze temperatuur wordt zo constant mogelijk gehouden, de thermostaat en de waterpomp werken hierbij nauw samen.
Omdat een mechanische waterpomp toerental afhankelijk is en daarmee in sommige gevallen te veel of te weinig vloeistofstroom kan leveren, is gekozen voor een elektrische (PWM-gestuurde) waterpomp. Deze is door de motorcomputer geregeld en wordt in toerental aangepast aan de omstandigheden. Resultaat is dat hierdoor de motor sneller op temperatuur komt wat beter is voor het milieu en op bedrijfstemperatuur beter kan worden geregeld.
Het toerental van de pomp wordt door de computer in de gaten gehouden, het gaat hierbij om gewenste en werkelijke waarden, gewenst is wat de computer dan wil en werkelijk is het toerental op dat moment, hiertussen mag een klein verschil zitten van enkele procenten. Wijkt dit af dan ontstaat er een storing.
Als de computer hierin geen afwijking ziet maar de temperatuur niet op de waarde komt die de computer probeert te bereiken dan creeerd hij een fout. De motortemperatuur wijkt dus af van de gewenste waarde.
Een oorzaak hiervan kan van alles zijn, luchtbellen in het koelsysteem, pompopbrengst laag, vastzittende thermostaat, lekke koppakking of simpelweg een kapotte sensor.
De sensor is een NTC weerstand, deze verandert van waarde door temperatuur. Als bijvoorbeeld de stekker van deze sensor ook slecht is, meet de computer een hogere waarde, en bepaalt hiermee dus een verkeerde temperatuur.

Deze waarden zijn inderdaad met de computer uit te lezen maar laat je hiermee niet verwarren. De uitleescomputer vertelt slechts wat hij meet, wijkt dit af dan vertelt hij je niet waardoor dit afwijkt. Hiervoor is het van belang om het gewoon te meten. Van iedere sensor is een vaste waarde beschikbaar, dat houdt in dat hij bij een bepaalde temperatuur een bepaalde weerstand moet hebben in het geval van een temperatuursensor.

De waterpomp is ook te controleren, hiervoor is een truukje... https://www.youtube.com/watch?v=MDrEn1qmJOo

Het klakkeloos vervangen van onderdelen is nooit verstandig, dit kost veel geld en lost niet altijd het probleem op. Ga systematisch te werk en meet de verdachte sensoren en actuatoren door, ook hun bedrading is verdacht tot bewezen is dat deze niet de oorzaak zijn. In moderne auto's is veel electronica afhankelijk van elkaar. Een slechte massa tussen motor en carrosserie kan al hele vreemde storingen opleveren op een hele andere plek in de auto wat je op een dwaalspoor zet.
Als de melding te hoge temperatuur naar voren komt, meet dan eerst eens met bijvoorbeeld een infrarood temperatuursensor de werkelijke temperatuur van de motor, laat je niet van de wijs brengen, meten is weten!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Ora
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 apr 2016, 20:42

Re: Oververhitting motor

Bericht door Ora » 14 apr 2016, 12:01

Hallo Thijs

Bedankt voor de informatie. Ik ga vanavond even meten.

Ook krijg ik veel druk in de expansie vat. Als ik deze open wil maken zit er veel druk op en wilt de koelvloeistof er uit koken.

Weet je nog een goeie bmw specialist waar ik mijn auto naar toe kan brengen? Omgeving apeldoorn

Ora
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 apr 2016, 20:42

Re: Oververhitting motor

Bericht door Ora » 14 apr 2016, 19:42

Het meten krijgt ik niet voorelkaar. Bedankt voor de link ik heb mijn auto ontlucht kwamen aardig wat spetters uit. Morgen maar de snelweg pakken of de melding nog terug komt

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Oververhitting motor

Bericht door thijsvanzwam » 15 apr 2016, 08:46

hoge druk in het koelsysteem is normaal. Door de druk in het systeem te verhogen, verhoog je ook het kookpunt. er staat ongeveer een overdruk van 1,2 bar in het systeem bij bedrijfstemperatuur.
Zodra je de dop er vanaf haalt, daalt de druk en daarmee ook het kookpunt, gevolg is dat de vloeistof dus meteen gaat koken. Het gevaar hiervan is wel dat dit in het hele koelsysteem gebeurt. Op de warmste plekken in de motor, rond de verbrandingsruimte is de kans op koken nu het grootst. Aangezien de kokende vloeistof hier niet makkelijk weg kan maar wel een dampbel creëert, zal het de vloeistof nu via het expansievat en de open dop naar buiten duwen, er is nu echter wel een lege ruimte ontstaan in het koelsysteem.
Als het systeem nu niet ontlucht wordt, zal op de plek waar zich geen koelwater bevindt ook geen koeling plaatsvinden, door ongelijke verhitting van de inwendige onderdelen kan hierdoor spanning ontstaan in het materiaal met als gevolg dat er schade kan ontstaan, kortweg, scheurtjes in de cilinder of cilinderkop.
Je kunt dus beter niet het koelsysteem openen als het op temperatuur is, dit kan uiteindelijk motorschade tot gevolg hebben.
Gelukkig zijn moderne motoren behoorlijk goed in staat zichzelf te ontluchten, maar het is hoe dan ook niet verstandig de dop te openen als de boel heet is...

Een motor die te warm loopt heeft een probleem met het koelsysteem, dat is duidelijk. Echter bestaat een koelsysteem uit verschillende delen. Het koelwater is hierin slechts het warmte transport medium, de pomp zorgt voor de beweging ervan en de thermostaat is een klep die de boel in de juiste richting leidt.
Het daadwerkelijke koelen gebeurt in de radiateur. Deze wisselt de warmte van de vloeistof uit met de koudere omgeving. Een radiateur is een groot oppervlak van buizen en koelplaten waar lucht langs stroomt. Als dit oppervlak kleiner wordt door bijvoorbeeld vuil tussen de koelplaten dan zal de capaciteit behoorlijk afnemen.
Ook inwendige verstopping kan problemen opleveren. Controleer eens gewoon door te voelen of de radiateur overal even warm wordt en kijk of er geen bladeren of ander vuil tussen zit (heel voorzichtig doen met schoonmaken, de koelribben beschadigen makkelijk) Kijk ook eens naar de kleur van de koelvloeistof. Is deze erg troebel en heeft het geen mooie blauwe of groene kleur meer dan zit er vuil in, dit vuil kan in de radiateur ophopen en daardoor dichtslibben.
Het koelsysteem is een gesloten systeem, dat houdt in dat er geen vloeistof zou mogen verdwijnen... Als het niveau daalt is dit verstoord, gevolg is lagere druk en daarmee lager kookpunt. Hierdoor gaat de temperatuur weer omhoog en daalt de koelende werking van het gehele systeem.

Een goede specialist in de omgeving Apeldoorn durf ik even niet te noemen, ik kom daar niet echt uit de buurt... Echter zou iedere garage in staat moeten zijn het systeem te controleren. Ze kunnen het systeem afpersen en zo controleren op lekken en de conditie van de vloeistof testen. Als dit allemaal in orde is dan zul je het probleem waarschijnlijk in een van de sensoren vinden. Een foutmelding is niet per definitie meteen een defect systeem. de computer meet een afwijkende waarde en geeft hierbij een storing welke een mogelijke oorzaak kan zijn.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Ora
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 apr 2016, 20:42

Re: Oververhitting motor

Bericht door Ora » 15 apr 2016, 09:45

Hallo

Bedankt voor de heldere uitleg. Mijn vloeistof is rood. Is dit erg?

Is het verstandig dat ik het er uit pomp en blauwe er in doe?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Oververhitting motor

Bericht door tom_il » 15 apr 2016, 09:57

Kleur maakt niet uit.
Normaal zit er wel blauw in bij BMW. Ford gebruikt bv rood.
Zelf gebruik ik alleen koelmiddel van BMW zelf, er zijn namelijk verschillende types en deze wil je zeker niet mengen met elkaar. En vermits dat je nooit alle koelmiddel eruit krijgt, gaat er bij mij alleen BMW koelmiddel in. Kost ook niet het einde.
525d E61 2007 pre-LCI

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Oververhitting motor

Bericht door thijsvanzwam » 15 apr 2016, 10:33

het verschil in kleur geeft aan op welke basis de koelvloeistof is, dat kan zijn mono ethyleen glycol of mono propyleen glycol.

Het is in eerste instantie belangrijk dat je deze koelvloeistoffen nooit mengt, dat kan namelijk niet. Daarnaast is het ook belangrijk dat je de juiste vloeistof toepast. Bij gebruik van de verkeerde vloeistof kunnen aluminium delen in de motor worden aangetast door elektrolytische corrosie en delen van de koppakking kunnen opzwellen en stuk gaan.

Voor zover ik weet is de koelvloeistof welke BMW gebruikt blauw/groen van kleur.

hier wat meer info over het niet mengen: http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/ ... n-10111720
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Oververhitting motor

Bericht door tom_il » 15 apr 2016, 12:11

Klopt maar op kleurverschil kan je toch niet verder gaan. Staat ook in de link die je post :
Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen zonder de hulp van een laboratorium.
Vandaar alleen BMW koelmiddel bij mij erin.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”