Slechte verwarming in mijn BMW E61

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie

Re: Slechte verwarming in mijn BMW E61

Berichtdoor genaaa » 13 feb 2018, 21:39

Hallo tom_il,

Het betreft een 525i n52 pre lci. Dus bij jouw auto duurt t ook zo lang (6/7 min) voordat de koude lucht eindelijk warm begint te worden ? Bij die van mijn broertje, e91 320d, als je die bij temperaturen rond vriespunt de ontwasemingsstand aanzet dan begint de lucht na 3 minuten echt warm te worden. Als ik em vanaf t starten ga rijden met die ontwasemingsstand, dan duurt t nog langer dan 10 min. Hoe lang weet ik niet, want dan geef ik al op en draai em dan op 2 streepjes lucht, is ie sneller warm.

Ik vind t dus te langzaam omdat alle andere auto's veel sneller warme lucht geven en ik kom niet van mn beslagen koude voorruit af. Ik loop hele tijd te boenen met een badstoffen handdoek tijdens t rijden.

Maar als jij zegt dat t bij jouw auto ook zo is, en meerdere t ook gaan zeggen, dan accepteer ik t wel makkelijker dat t dan zo is.

Ik ga komende dagen, zoals jij zegt wat goed werkt, weer de auto stand proberen.
Thanks voor je inbreng so far !

Chung
genaaa

Berichtdoor ehombie » 13 feb 2018, 22:32

Als je even wat berichten terug leest in dit topic, Tom_il heeft een diesel en deze hebben een kleine extra kachel omdat een diesel wat meer tijd nodig heeft. Zover ik gezien hebben benzines dat niet. (Dank je tom weet ik dat ook weer)

Wat beteft 2 streepjes terug...dat doet de "auto stand" ook als de bolide niet voldoende warmte kan genereren als deze nog niet goed op temp is. (Heb ik ook gemerkt, ook bij mijn andere auto). Je verwarming gaat in feite als een radiator fungeren en geeft weer een koudere waterflow aan je motor terug. (Je zegt het eigenlijk al zelf)

Volgens mij moet je ook niet vergeten dat er ongeveer 10 liter koelwater inzit + "525 blok" weet ik even niet of het alu of ijzer blokken zijn maar voor het principe...Dat heeft echt wat meer tijd nodig. Het zijn geen waterkokers :whistle: he. na 10 min moet je wat merkbare "warmere" lucht gaan voelen.

Mijn ouwe kanon van een fiat scicento was idd veel sneller warm en had maar 5liter water + 1.1 blokje en was idd veel sneller warm op een enkel ritje van 10km dan mijn 523i n53.

Als je snel last hebt van beslagen ruiten..deze goed schoonmaken misschien?
E61 523i LCI
ehombie

Berichtdoor genaaa » 13 feb 2018, 23:05

dag ehombie,

dus ook jij vind dat t zeker 7 minuten mag duren voordat de lucht eindelijk beetje warm wordt ? Maar is toch raar dat je in je seicento sneller een behaaglijk temperatuur krijgt dan in een 523i ? Misschien onjuiste verwachting dat als mn e46 2003 in 3 minuten warme lucht krijgt, dat mn e61 sneller of minstens even snel warme lucht krijgt.
In ieder geval, hoe meer van dit soort berichten, hoe geruster mn hart is dat de verwarming wel ok is, ik tob er de laatse maanden erg mee namelijk

En over schoonmaken van de ruiten, auto poetsen is mn hobby... :)
genaaa

Berichtdoor Bart70 » 14 feb 2018, 09:14

Ik heb ook een 525i, die tijd is normaal, zolang doet de mijne er ook over, beslagen ruiten heb ik dan echter geen last van, misschien dat je interieurfilters eens vervangen moeten worden.

De reden waarom dit bij deze wagen langer duurt is hierboven al uitgelegd.
Bart70

Berichtdoor ehombie » 14 feb 2018, 11:27

Genaa. Ik heb speciaal voor jouw de bmw gepakt vanmorgen deze komt uit mijn garage waar het 6 graden was (buiten -4) en binnen 5-7 min kwam uit mijn rooster "warmere" (dus geen hete) lucht op de laagste ventilatie stand gehouden de hele rit.
Niet boven de 3000 rpm geweest.

Men zegt dat een auto rond de 30 a 45 min ofzo op bedrijfs temperatuur is om vol te gassen.
Corrigeer me maar als ik het fout heb...
E61 523i LCI
ehombie

Berichtdoor Martijn van Tilburg » 14 feb 2018, 17:48

Genaa.

Ook mijn 525i doet er wel 8 tot 10 minuten over (mede afhankelijk van outside temp.) alvorens er warme lucht het interieur in wordt geblazen!
Dus niets om je zorgen over te maken...
Martijn van Tilburg

Berichtdoor genaaa » 14 feb 2018, 23:04

Bart70, ehombie, Martijn van Tilburg

Bedankt voor de reacties. ehombie cool dat je t voor mij getest heb met jouw bolide. Dus helaas pindakaas, deze auto heeft dus langer de tijd nodig voordat de lucht die binnenkomt warm begint te worden. Ik ben dat dus echt niet gewend. Zoals ik al eerder zei, in mn e46 uit 2003, met kapotte aircopomp ( is trouwens reeds vervangen ) , wordt de lucht al na 3 minuten warm. Wel gek dat de e61 met nieuwprijs 79.000 euro t gewoon aflegt qua interieurwarmtecomfort ( ik weet, woord bestaat niet :gek: ) .

Dus de ontwasemingsstand bij jullie werkt dus eigenlijk ook niet ? want zeker de eerste 10 minuten is gewoon ijskoude lucht.
genaaa

Berichtdoor tom_il » 14 feb 2018, 23:11

Het ontwasemen gebeurt door de airco met maximaal luchtvolume. Heeft niets met warmte te maken.
De airco onttrekt vocht aan de lucht.
Als je de gescheiden links/rechts regeling hebt dan is er een condensatie sensor die automatisch gaat reageren op ruiten die beslagen zijn, systeem moet dan wel op automatisch staan.
525d E61 2007 pre-LCI
tom_il

Berichtdoor tom_il » 14 feb 2018, 23:21

Wil je sneller opwarmen kan je eens testen met de recirculatie functie. De lucht in je wagen word dan rond gestuurd in plaats van koude buitenlucht die opgewarmd moet worden. Nadeel is wel dat je sneller aangeslagen ruiten hebt.
Laat die ontwaseming voor wat hij dient.
Veel koude lucht binnenblazen terwijl de verwarming nog geen warmte kan leveren levert je alleen nog meer koude op, lucht moet tijd krijgen om te kunnen opwarmen.
Gewoon automatische stand gebruiken die werkt het best.
525d E61 2007 pre-LCI
tom_il

Re: slechte verwarming

Berichtdoor ThijsB » 15 feb 2018, 13:13

Ik heb de check gedaan of het kachelventiel aan beide kanten warm wordt en dat is ook zo. verder heb ik een elektrisch kachelhuis (volgens mij basis) zijn er nog meer dingen die ik kan testen/meten of ben ik overgeleverd aan de bmw-dealer?

ehombie schreef:Volgrns mij werkt je kachelventiel niet (goed). Deze genereerd volgens mij niet dirct foutmeldingen. Zal even plaatje zoeken. Hij aan het chassis op de veerpoot van bestuurderszijde. Beetje onder interieurfilter behuizing zo uit mijn hoofd. Even wat waterslangen volgen en kijken of deze warm worden.

In dit topic zit een plaatje viewtopic.php?f=123&t=52168&hilit=standkachel&start=15

Onderdeel 11. Deze willen ook wel eens defect gaan...gezien op fora.

Duurt overgens bij mij circa 10 min/10km voordat er echt warme lucht komt. Weet ook niet precies bij welke temp. De thermostaten opengaan enof de kachel in het thermostaat circuit zit.
ThijsB

Berichtdoor e39-528i » 15 feb 2018, 13:45

Hoe oud is je thermostaat ??
als deze niet genoeg sluit moet hij veel meer koelvloeistof opwarmen dan in je blok zit natuurlijk.
Ik heb zoals ik al eerder zei binnen de 5 minuten warme lucht uit de roosters voor de voorruit.
En ik heb alles handmatig staan en de recirculatie functie gewoon uit.

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
e39-528i

Berichtdoor tom_il » 15 feb 2018, 14:57

Opwarmingstijd hangt natuurlijk af van de buiten temperatuur en of de wagen in een garage gestald zit of niet.
Toch wel rekening mee houden als we gaan vergelijken. Naast het feit of het de oudere generatie benzine is of nieuwere.
525d E61 2007 pre-LCI
tom_il

Berichtdoor genaaa » 15 feb 2018, 17:01

Hai Joop.

Bij buitentemp van 6 graden bij mij na 5 min warme lucht.
Hoe is t bij jou als t kouder is?

ehombie, die kachelventiel waar je t over had in eerdere post. Dat is de waterklep die ik bedoelde. Kan toch zo zijn dat wanneer t kouder is, hij stroever is en dus moeilijker opengaat?

Thijs.
Je zegt dat je verbrande lucht ruikt. Hoop niet dat t je kachelmotor is. Zowel bij kachelmotor of kachelweerstand moet bij deze type auto groot deel van dashboard gedemonteerd worden.
genaaa

Berichtdoor ehombie » 15 feb 2018, 17:44

Genaa...wat betreft dat ventiel, zou kunnen....maar heb eerder het idee "Hij gaat stuk of hij doet het".. deze is Elektrisch aangestuurd (open/dicht). Zal eens in ista kijken of ik er wat info kan vinden. Op newtis.info onder kopje heating (of iets dergelijks) kun je ook wel wat info vinden.

maar ik zou je niet druk maken. Dat zit wel snor bij jouw hoor. Je bent denk ik te kritisch. :s
E61 523i LCI
ehombie

Berichtdoor e39-528i » 15 feb 2018, 20:08

genaaa schreef:Hai Joop.

Bij buitentemp van 6 graden bij mij na 5 min warme lucht.
Hoe is t bij jou als t kouder is?

Net nog even gekeken toen ik naar huis ging , buiten 6 graden binnen 3 minuten lauwwarme lucht, na 5 minuten warme lucht.

Ik verdenk toch de thermostaat (zie mijn vorige post)
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
e39-528i

VorigeVolgende

Keer terug naar BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek