Koplampafstelstokjes vervangen - pre facelift

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Koplampafstelstokjes vervangen - pre facelift

Bericht door DustMan » 10 jun 2016, 10:50

De beruchte koplampafstelstokjes (wat een woord) zijn witte plastic stokjes, met op het einde een kogel. Op deze kogels zit de reflector (of spiegel) van je koplamp gemonteerd. Ze zorgen ervoor dat de reflector kan kantelen, en dus afgesteld kan worden in hoogte. In totaal zijn er 3 'ophangpunten' voor de reflector: twee van deze afstelstokjes bovenaan, en onderaan op de afstelmotor van de koplamp. Die laatste gaat vrijwel nooit kapot.

Omdat de stokjes van plastic zijn, en ze eigenlijk (zolang je lichten aan zijn) continu in een zo goed als gesloten, zeer hete ruimte zitten, drogen de stukjes uiteindelijk helemaal uit en worden ze bros. Ze vergruizen simpelweg en breken dus af. Gevolg: een treurig naar beneden hangend trillend oog op je BMW, en een afkeurpunt voor de APK. Geen zorgen: vervangen is echt een fluitje van een cent. Of in ieder geval ongeveer 20,- en een half uurtje werk per koplamp.

Benodigd
  • Onderdeel 63120027924 "Instelelement koplamp" (1 per lamp)
  • Dopsleutel/ratelsleutel, liefst met verlengstuk van ca 15-20 cm met dopmaat 10 (uit m'n hoofd, pin me er niet op vast)
  • Platte schroevendraaier
  • Klein tangetje (geen kniptang)
Werkwijze
  1. Open de motorkap
  2. Schroef de koplamp met de gebroken stokjes los. Er zitten twee schroeven bovenop, en twee achter de koplamp (met torx), onderaan.
    Afbeelding
  3. Haal alle stekkers los. Die van het knipperlicht zit wat onhandig verstopt, als je er niet bij kunt kun je ook wachten tot de koplamp los is (stap 4)
  4. Nu kan de koplamp uit de carosserie worden geschoven. Let op: schuif de koplamp naar buiten door te beginnen aan de kant van de radiator (aan de 'nier' zijde, de puntige kant van de koplamp). Dit omdat de koplamp scharniert aan de buitenkant: de strip onder je koplamp zit 'ingehaakt' in de carosserieplaat van je voorspatbord. Je ziet vanzelf wat ik bedoel.
    Afbeelding
  5. Als je de lamp eruit hebt neem je hem mee naar je werkbank (of waar je dan ook even de ruimte hebt om te werken; op straat is onhandig) en verwijder *voorzichtig* de strip onderop de lamp (die in je carosseriekleur is meegespoten) door hem los te klikken aan de binnenzijde (de kant waar de lamp tegen de nieren zit), en vervolgens los te klikken langs de rand.
  6. Haal nu alle lampen eruit (dim- en grootlicht draaien, knipperlicht heeft een klem).
  7. Nu klik je rondom alle klemmen los met je platte schroevendraaier zodat de lens loskomt van de kast met de reflector. Haal de twee delen van elkaar af.
  8. Als het goed is, zie je nu al dat de reflector aan de bovenzijde van de lamp gewoon los bungelt. Nu moet je de reflector ook nog losmaken van de afstelmotor. NIET TREKKEN, maar eerst de witte pal tussen de lampen 90 graden draaien: Afbeelding
  9. Nu de reflector los is, moet je de rubbers aan de achterkant in de kast proppen. Anders krijg je de reflector er namelijk niet uit; de rubbers zitten vast aan de fittingen, en de fittingen weer aan de reflector.
  10. Haal de reflector uit de kast. Je ziet nu de gebroken stokjes al zitten. Probeer met tangetje/naald/ijzerdraad de kogelgewrichten die nog in de reflector zitten los te halen. Doe dit voorzichtig, want de reflector (en de 'gaten' voor de kogelgewrichten) wil je heel houden.
  11. De stokjes kun je nu uit de kast schroeven door de afstelschroeven (achterop) te draaien; je ziet dat de stokjes loskomen.
  12. Nieuwe stokjes erin schroeven.
  13. Leg nu de kast op z'n rug, en smeer de kogeltjes in met een heel klein beetje vet/vaseline. Echt een heel klein beetje maar, zodat ze wat makkelijker in de reflector klikken.
  14. Druk nu de reflector terug op de kogeltjes. Let op: je moet best veel kracht zetten, de kogeltjes moeten echt hoorbaar in de reflector klikken. Het gewricht bij de afstelmotor hoeft niet hard te klikken, gewoon erop duwen, de pal weer 90 graden terugdraaien en controleren of alles vast zit.
  15. De rest van de handleiding vanaf stap 9 weer achterstevoren teruglezen, en uitvoeren! :)
  16. Auto voor een muur zetten, en de vervangen koplamp weer afstellen.
  17. Klaar!
Laatst gewijzigd door DustMan op 12 jul 2017, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Ron540i
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016, 22:01

Re: Koplampafstelstokjes vervangen - pre facelift

Bericht door Ron540i » 19 okt 2016, 22:40

Dit ga ik proberen , ik heb dit probleem namelijk aan beide zijden, waar bestel je die nieuwe onderdelen ,?

Ron540i
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016, 22:01

Re: Koplampafstelstokjes vervangen - pre facelift

Bericht door Ron540i » 27 okt 2016, 13:06

Werkt dit trouwens op de zelfde manier bij de Xenon uitvoering?

Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Re: Koplampafstelstokjes vervangen - pre facelift

Bericht door DustMan » 27 okt 2016, 14:26

Zolang het pre facelift is, denk ik het wel maar heb er geen ervaring mee. Nieuwe stokjes bestel je bij de dealer, en online kan het ook vast wel (zoeken op onderdeelnummer). Succes!
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Gebruikersavatar
pikkebaas
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 feb 2011, 18:06
Locatie: Haaglanden

Re: Koplampafstelstokjes vervangen - pre facelift

Bericht door pikkebaas » 28 okt 2016, 16:39

Ron540i schreef:Dit ga ik proberen , ik heb dit probleem namelijk aan beide zijden, waar bestel je die nieuwe onderdelen ,?
Offenga.
Afbeelding

Ron540i
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 okt 2016, 22:01

Re: Koplampafstelstokjes vervangen - pre facelift

Bericht door Ron540i » 28 okt 2016, 22:42

Thanks pikkebaas

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) DIY: Do It Yourself”