Double Vanos en KGE vervangen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
BMtouring
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 okt 2009, 14:28

Double Vanos en KGE vervangen

Bericht door BMtouring » 17 dec 2013, 22:59

edit: photobucket account weggehaald en nu zijn hier de plaatjes ook weg. excuses hiervoor. bij vragen even pb'n, dan zoek ik ze op.

Ik had ook deze klussen verzameld: KGE, DISA en Vanos. terloops kwam dan de oliefilterhuispakking nog langs maar dat heb ik deze keer niet mee kunnen pakken.

Motor: M54B30 in een E39

symptomen:
slechte stationairloop maar niet altijd
olieverbruik
fluit en jank bij koude motor
hoger (10 a 15%) verbruik
laatste tijd MKL (gele motor lampje) aan (wegens lambda storing omdat die het mengsel niet meer kon bijregelen)
'lomp' gevoel: weinig kracht in lagere toerengebied (tot 2500 ongeveer)

KGE deel:
Vervangen KGE (Kurbelwellengehauseentluftung) en revisie DISA.
handleiding op het e39-forum.de gebruikt

Eerst maar wat los halen wat al in de buurt zat:
Afbeelding

Het spul brak gewoon af:
Afbeelding

Tijdens de klus is er zo het een en ander bijgekomen, je ziet dat het her en der gebroken is. Uitgedroogd kunststof.
Afbeelding

Membraan zelf was nog wel heel maar het spul er omheen vastgekoekt:
Afbeelding

membraan
Afbeelding

krak
Afbeelding

Eindbergje afval:
Afbeelding

Onderweg de dynamo nog even ontdaan van droge bladeren, lekker is dat.... kan dus fik veroorzaken. Ik moet een roostertje maken in de grille om dit te voorkomen.
Afbeelding

Ergens aan het begin van de klus:
Afbeelding

beetje slopen:
Afbeelding

servopot opzij:
Afbeelding

Daar midden in beeld zit het kreng, daarheen graven:
Afbeelding

Fan gedemonteerd met juiste gereedschap, courtesy of Vanosrepair.nl weliswaar voor de klus van morgen maar vandaag ook handig.
Afbeelding

Remove boel stuff en dan kom je in de buurt:
Afbeelding

Nieuwe er in gevrot en dat ging uitstekend, ondanks de horror stories vooraf. Op de foto de oude, van de nieuwe geen plaatje.
Afbeelding

Die slang in het midden was gescheurd, daar liep olie uit en vervuilde zo het blok. En maakt het lastig te zien waar het vandaan kwam. Nu alles open lag ging dat wel en ik zag zo geen lekkende of zwetende pakking van het oliefilterhuis. Dat is ook een aardige klus dus vooralsnog laten zitten. Eerst kijken of de nieuwe KGE meer duidelijkheid geeft waar eventueel nog wat vandaan komt.
Afbeelding

Beetje verprutte teruglooproute (gaat via een soort dubbelwandige buis het carter in) maar heb ze veel erger gezien op foto's. Op zich kon de olie (en de remmenreiniger) er wel doorheen maar helemaal fris was het niet.
Afbeelding

KGE potje niet potdicht maar ook niet lekker ventilerend meer.
Afbeelding

Onderweg nog e.e.a. opgebonden (KVS overloopslang)
Afbeelding

boel stekkertjes los, paar gemarkeerd om ze niet te verwisselen maar ik hield niks over dus leek wel ok.
Afbeelding

rechtop he.
Afbeelding

Oliefiltertje vervangen, motorstoringen eruitgehaald en draaien maar: zoem zoem, gele lampje is nog niet teruggekomen (ben al even de grens over geweest) en loopt weer mooi. Door de lekkages kon op een gegeven moment de boel niet meer voldoende bijgeregeld worden en dat resulteerde in onregelmatig lopen (maar niet altijd) en motorstoringsmelding (lambda bladiebla). Ik ga die lambdasensoren nog wel vervangen (gewoon omdat die dingen niet eeuwig meegaan en wel voor meer verbruik zorgen over de jaren) maar eerst even de verandering per klus afwachten.

DISA klep werkte nog wel, zat ook dicht en is nu gereviseerd met een alu-klepje (i6 automotive) en nokje plus een O-ring ipv pasta. Ik heb dat rode niet weggehaald trouwens, gewoon die O ring erover en terug erop.
Dus alleen aan de KGE of DISA lag die jank niet. De balgen zijn verder ook dicht/vernieuwd en het komt alleen bij koude ( <5graden starten voor)

De inlaatbrug hoefde er gelukkig niet af, er is wel een stukje afgebroken (was al): het lipje waar een boutje van de KGE mee op z'n plek zat. Vermoed dat de snee/scheur in de slang naar voren daar iets mee te maken heeft gehad: daar is aan getrokken of heeft klemgezeten en zo is de KGE van z'n plek gesleurd en de slang gescheurd. De KGE wordt nu op z'n plek gedrukt door het gasklephuis omdat de nieuwe KGE een 'kaltland' uitvoering is: daar zit een dikke schuimjas omheen en daardoor net wat dikker.

De 'pssssjt' na het afzetten van de motor is nu ook weg trouwens.




Zelf gedaan met spullen van Edwin (vanosrepair.nl) / Beisan systems. Handleiding van Beisan gebruikt.

Mijn verslag van het vanos deel:

Begon al lekker: motorkap open willen doen: plok. zwiep. niks.

kabeltje gebroken bij de hendel, dus met een tang nog te doen gelukkig.

Vervolgens beetje slopen weer:
Afbeelding

Deksel eraf, spannend hoor (voor mij wel).
Afbeelding

Dubbele Vanos
Afbeelding

Uitelkaar halen:
Afbeelding

Poetsen:
Afbeelding

Testjes doen (niet dat ik er veel mee kon maar toch gedaan ;) ) :
Afbeelding

Oude ringen weghalen met bijgeleverde mini mesje:
Afbeelding

Lekker uit laten lekken:
Afbeelding

Pistons (zuigers) uitelkaar:
Afbeelding

Kleppendeksel was best vies van binnen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Videootje in elkaar geflanst. Geluid is niet meer teruggekomen en de kracht bij lage toeren wel. Ikke blij dus!

http://www.youtube.com/watch?v=QAkGi5NR7lI[/youtube]
Laatst gewijzigd door BMtouring op 09 sep 2014, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: Double Vanos en KGE vervangen

Bericht door BartS » 25 feb 2014, 23:04

Ik zat te kijken tussen de diy kom ik dit tegen. En een ik heb ook zo'n zoem geluid als hij koud is en heb het idee dat ik onderin ook vermogen te weinig heb! Eerst dacht ik dat dit hoort dat hij onderin traag aanvoelt maar ook mijn verbruik licht wat hoog, klinkt dus als jou symptomen! Hoeveel was je kwijt aan dit klusje aan geld en tijd?
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Double Vanos en KGE vervangen

Bericht door hj2 » 26 feb 2014, 15:36

Haha!

Welkom bij de club!
Wat rijdt dat weer lekker he?

Ben maar blij dat de klepstoters niet aan de beurt waren, dan wordt het heel wat meer werk.
Voor nu weer met een grote grijns rijden dus!

:)
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) DIY: Do It Yourself”