Robie E39 M5 foutcode vanos test
Robie E39 M5 foutcode vanos test
Hoi Allemaal,
Ik ben sinds een uur lid van dit forum en ga er ook maar meteen gebruik van maken
Het zit zo, ik heb een E39 M5 gekocht met 105d op de teller, vanos compleet laten reviseren door een bedrijf in westervoort. Nu blijkt dat er toch nog storing in zit.
Met de vanos test geeft hij een afwijkende waarde van de inlet rotardation time.
De volgende waardes heb ik:
Daviation, Leak test, Inlet (cr) 1,1
Daviation, Leak test, Exhaust (cr) 2,2
Advanced Time, Inlet (ms) 146
Retardation Time, Inlet (ms) 885
Advanced time, Exhaust (ms) 149
Retardation Time, Exhaust (ms) 150
Als foutcode geeft hij aan:
(113) 71 Inlet Vanos, Bank 2, Function.
Deze melding is 48x verschenen.
Op aanraden van het bedrijf uit westervoort heb ik de solenoids allemaal gereinigd en alles nagemeten, deze zijn allemaal perfect en geven ook allemaal dezelfde waardes aan. Spoelen allemaal 4,1ohm en allemaal ploppen ze zoals het hoort.
Iemand enig idee wat deze foutcode kan veroorzaken.
Ik merk ook dat hij vermogen mist.
Als ik de auto start hoort je ook even een soort tik, dit doet hij niet altijd.
Bedankt vast voor de moeite.
Ik ben sinds een uur lid van dit forum en ga er ook maar meteen gebruik van maken
Het zit zo, ik heb een E39 M5 gekocht met 105d op de teller, vanos compleet laten reviseren door een bedrijf in westervoort. Nu blijkt dat er toch nog storing in zit.
Met de vanos test geeft hij een afwijkende waarde van de inlet rotardation time.
De volgende waardes heb ik:
Daviation, Leak test, Inlet (cr) 1,1
Daviation, Leak test, Exhaust (cr) 2,2
Advanced Time, Inlet (ms) 146
Retardation Time, Inlet (ms) 885
Advanced time, Exhaust (ms) 149
Retardation Time, Exhaust (ms) 150
Als foutcode geeft hij aan:
(113) 71 Inlet Vanos, Bank 2, Function.
Deze melding is 48x verschenen.
Op aanraden van het bedrijf uit westervoort heb ik de solenoids allemaal gereinigd en alles nagemeten, deze zijn allemaal perfect en geven ook allemaal dezelfde waardes aan. Spoelen allemaal 4,1ohm en allemaal ploppen ze zoals het hoort.
Iemand enig idee wat deze foutcode kan veroorzaken.
Ik merk ook dat hij vermogen mist.
Als ik de auto start hoort je ook even een soort tik, dit doet hij niet altijd.
Bedankt vast voor de moeite.
Re: Robie E39 M5 foutcode vanos test
Hallo Robie,
af en toe kan het ook aan de nokkenas sensoren liggen.
gr
kotje
af en toe kan het ook aan de nokkenas sensoren liggen.
gr
kotje
Re: Robie E39 M5 foutcode vanos test
Beste Kotje,
Dank voor je reactie.
Als het een nokkenassensor zou zijn moet deze dan ook niet naarboven komen in een foutcode?
Hoeveel van deze sensoren zijn er aanwezig, heb echt geen idee namelijk. en waar zitten ze?
Dank voor je reactie.
Als het een nokkenassensor zou zijn moet deze dan ook niet naarboven komen in een foutcode?
Hoeveel van deze sensoren zijn er aanwezig, heb echt geen idee namelijk. en waar zitten ze?
- Marcel RSD
- Berichten: 956
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Robie E39 M5 foutcode vanos test
Je hebt er 2 aan iedere kant (4 in totaal) en zitten aan de schutbordzijde. Nummer 8 en 9.
Best lastig te monteren, beste is om je koelsysteem leeg te laten lopen en de kachelslangen los te halen. Dan kun je er veel makkelijker bij.
Heb je wel de ringen vervangen van je vanos. beide banken gedaan of alleen bank 2 ? Wel de juiste bank genomen ?
Anders even de proceduren van offenga doornemen:
https://www.offenga.nl/data/38178/S62%2 ... cedure.pdf
Best lastig te monteren, beste is om je koelsysteem leeg te laten lopen en de kachelslangen los te halen. Dan kun je er veel makkelijker bij.
Heb je wel de ringen vervangen van je vanos. beide banken gedaan of alleen bank 2 ? Wel de juiste bank genomen ?
Anders even de proceduren van offenga doornemen:
https://www.offenga.nl/data/38178/S62%2 ... cedure.pdf
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
- Marcel RSD
- Berichten: 956
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Robie E39 M5 foutcode vanos test
Tik kan een klepstoter zijn die even op druk moet komen. Maar "er is een tik" is wel erg summier om een gericht antwoord te geven
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Robie E39 M5 foutcode vanos test
Dank wederom voor de antwoorden,
Alle seals van beide vanossen zijn vervangen. Dit heb ik laten doen bij een erkend revisibedrijf in westervoort.
Op aanraden na dit probleem heb ik toen de solenoids gereinigd en omgezet van bak 1 naar 2. om deze uit te sluiten. Heb nog niet laten uitlezen maar verwacht gezien de staat van de solenoids niet dat hier het probleem ligt, kan me natuurlijk vergissen. (binnenkort terug naar offenga)
Begrijp ik het goed dat de nokkenaspositiesensoren een signaaltje doorgeven aan de solenoids om deze aan te sturen? Zijn deze sensoren ook door te meten op impedantie of wil dat niet altijd zeggen dat ze goed zijn of niet?
De tik lijkt me van onder de auto te komen, net voordat hij aanslaat. Ik ben ook bij offenga geweest om hem uit te lezen en daar viel die tik hen ook op. Ze dachten dat er iets niet op tijd stond maar degene die de revisie gedaan heeft weet 100% zeker dat dit wel zo is omdat hij het zelfs meerdere malen heeft gecontroleerd. Het zou volgens de revisiemonteur aan de solenoids of aan een verstopt oliekanaaltje kunnen liggen naar de solenoids toe.
Ik zal binnekort weer een afspraak gaan maken bij offenga, is maar 200km rijden
Als iemand een kenner in de buurt van Eindhoven weet hoor ik dat natuurlijk graag
Alle seals van beide vanossen zijn vervangen. Dit heb ik laten doen bij een erkend revisibedrijf in westervoort.
Op aanraden na dit probleem heb ik toen de solenoids gereinigd en omgezet van bak 1 naar 2. om deze uit te sluiten. Heb nog niet laten uitlezen maar verwacht gezien de staat van de solenoids niet dat hier het probleem ligt, kan me natuurlijk vergissen. (binnenkort terug naar offenga)
Begrijp ik het goed dat de nokkenaspositiesensoren een signaaltje doorgeven aan de solenoids om deze aan te sturen? Zijn deze sensoren ook door te meten op impedantie of wil dat niet altijd zeggen dat ze goed zijn of niet?
De tik lijkt me van onder de auto te komen, net voordat hij aanslaat. Ik ben ook bij offenga geweest om hem uit te lezen en daar viel die tik hen ook op. Ze dachten dat er iets niet op tijd stond maar degene die de revisie gedaan heeft weet 100% zeker dat dit wel zo is omdat hij het zelfs meerdere malen heeft gecontroleerd. Het zou volgens de revisiemonteur aan de solenoids of aan een verstopt oliekanaaltje kunnen liggen naar de solenoids toe.
Ik zal binnekort weer een afspraak gaan maken bij offenga, is maar 200km rijden
Als iemand een kenner in de buurt van Eindhoven weet hoor ik dat natuurlijk graag
- Marcel RSD
- Berichten: 956
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Robie E39 M5 foutcode vanos test
Nokkenassensor zorgt inderdaad voor de timing, maar Vanos is van nog veel meer afhankelijk. Toch maar eens laten uitlezen. Gebrek (of gevoel van gebrek) aan vermogen kan ook aan je luchtmassameters liggen.
Een vanos tikt normaal niet, maar ratelt. Dat geluid is te vergelijken met een VW kever als de druk weg is. Daar zijn kitjes (anti-ratle kit) voor en als je van na 2000 is, dan is daar een update voor geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=cNdWEj6kbOw
Tikje moet je eigenlijk met een stethoscoop analyseren. Dan weet je waar het echt vandaan komt.
Eigenlijk zou je zelf een uitleessetje moeten aanschaffen. Dan ben je onafhankelijk in deze.
Een vanos tikt normaal niet, maar ratelt. Dat geluid is te vergelijken met een VW kever als de druk weg is. Daar zijn kitjes (anti-ratle kit) voor en als je van na 2000 is, dan is daar een update voor geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=cNdWEj6kbOw
Tikje moet je eigenlijk met een stethoscoop analyseren. Dan weet je waar het echt vandaan komt.
Eigenlijk zou je zelf een uitleessetje moeten aanschaffen. Dan ben je onafhankelijk in deze.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Robie E39 M5 foutcode vanos test
Luchtmassameters heb ik beide al vervangen omdat deze afwijkende waarden lieten zien bij het uitlezen, de ene moest 15% en de andere 17% bijgeregeld worden ofzo.
Na het vervangen merkte ik al dat hij een stuk beter liep.
Ik heb totale revisie laten doen aan de vanos inclusief de anti-ratle kit, hier lijkt het geluid ook niet vanaf te komen.
Zal binnenkort eens een afspraak maken om hem te laten uitlezen.
Waar kun je zon uitlees set aanschaffen?
Na het vervangen merkte ik al dat hij een stuk beter liep.
Ik heb totale revisie laten doen aan de vanos inclusief de anti-ratle kit, hier lijkt het geluid ook niet vanaf te komen.
Zal binnenkort eens een afspraak maken om hem te laten uitlezen.
Waar kun je zon uitlees set aanschaffen?
- Marcel RSD
- Berichten: 956
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Robie E39 M5 foutcode vanos test
Hier kun je de kabel bestellen voor niet al teveel geld
https://www.marktplaats.nl/z.html?query ... distance=0
EDIABAS kan erbij zitten en anders is deze eenvoudig via het web te downloaden.
Houdt er alleen rekening mee dat als die van jou van voor 2001 is je de ecu via de 16 pins OBD plug in de auto uitleest en de overige modules via de 20 pins onder de motorkap. Dan heb je daar een verloop voor nodig.
https://www.marktplaats.nl/z.html?query ... distance=0
EDIABAS kan erbij zitten en anders is deze eenvoudig via het web te downloaden.
Houdt er alleen rekening mee dat als die van jou van voor 2001 is je de ecu via de 16 pins OBD plug in de auto uitleest en de overige modules via de 20 pins onder de motorkap. Dan heb je daar een verloop voor nodig.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats