Opgelost: Bestuurderstoel rugleuning zit los

Specifieke vragen of gewoon praten over het E39 ///M5 model.
Gebruikersavatar
r.de.korte
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
Locatie: Brabant

Opgelost: Bestuurderstoel rugleuning zit los

Bericht door r.de.korte » 04 okt 2014, 17:25

Iemand ervaring met comfort stoelen waarbij de rugleuning wat losjes zit? het zit zover ik gezien heb inwenig, dus tussen het vaste onder frame en onderaan de rugleuning....
Ben bang dat ze het afkeuren met APK, en wil het natuurlijk ook gemaakt hebben
Laatst gewijzigd door r.de.korte op 08 dec 2014, 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
r.de.korte
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2014, 06:41
Locatie: Brabant

Re: Bestuurderstoel rugleuning zit los

Bericht door r.de.korte » 02 nov 2014, 21:01

Vandaag het probleem gevonden en opgelost:

Ik kon helaas niet veel vinden op internet, dus bij deze:
(sorry voor de wat onduidelijke foto's)

- Begin met de stoel uit de auto te verwijderen zoals op vele youtube filmpjes
- Verwijder de plastic cover aan achterzijde, deze cover bestaat uit 2 losse delen (groot onder , klein boven)
- Begin eerst met het kleine te verwijderen
- Het kleine deel zit vast met 4 clips

- De 2 onderste zitten vast met een clip die je moet indrukken en recht naar achter trekken.(op)
(zijkant beetje opentrekken zodat je er met een lange schroevendraaier tussen kan en de clip kan indrukken)
-Bovenste zitten gehaakt, door indrukken en naar boven te trekken komt het los.

Afbeelding

- Nu is er ruimte voor het grote gedeelte, onder twee clips en boven gehaakt
- Vanaf de zijkant weer met een schroevendraaier de twee onderste clips indrukken en recht naar je achter/op trekken.
-nu schuif je het gedeelte in zijn geheel naar boven.

Afbeelding


Nu is er volledig zicht op de binnen/achterzijde van de stoel. Mijn speling zat aan de knoppen/bedieningskant van de bijrijder stoel. Het rotatie gedeelte dat in de zitting zit zat vast en het deel dat in de leuning zit zat los.
De speling bevond zich in het geleider gedeelte, waarvan iets is verbogen/afgebroken (erg moeilijk te zien) dat het scharnierpunt aan de leuningzijde opsluit.

Afbeelding

Oplossing:

Om het schanierpunt vast te zetten heb ik op de plek waar het gene is verbogen/afgebroken een M6 gat getapt.
De bout drukt nu af op het schanierpunt en daarmee staat het punt vast. Een bout dwars vast zetten was geen optie, aangezien het materiaal van het scharnierpunt enorm hard is.

Afbeelding


Alles weer netjes terug gemonteerd in omgekeerde volgorde en alles weer aangesloten
Leuning zit tot zover muurvast en alle bewegingen/standen werken perfect.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) ///M5”