Hakerig schakelen van 1 naar 2

Specifieke vragen of gewoon praten over het E39 ///M5 model.
Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door Marcel RSD » 26 mar 2012, 15:42

Naar mijjn mening gaat het schakelen van zijn 1 naar zijn 2 bij koude motor niet echt lekker. Ik schakel meestal al rond de 2500 toeren over bij een koude motor. Maar je moet echt wat geduld hebben voordat hij in zijn 2 wil. Soms is zelfs wat tussengas nodig. Het is dus geen tandenknarsen, hij wil niet naar zijn 2.
Trek ik hem door tot over de 3000 toeren, dan gaat het een stuk soepeler. Maar ik ga zelf ook geen sprintje trekken als ik net wakker ben, als je begrijpt wat ik bedoel. Bij een warme motor gaat het allemaal soepeltjes. Niet als een japanner, maar gewoon degelijk. Overige verzetten geven geen probleem, terug van 3 naar 2 ook niet (warm en koud).

Is dit normaal of moet er iets afgesteld worden ? Speling op de pook is er enigszins, maar volgens mij normaal.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

FDD1975
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 nov 2011, 07:02

Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door FDD1975 » 26 mar 2012, 16:12

Dat is normaal met een koude motor...

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door Marcel RSD » 26 mar 2012, 19:46

Ik had er al zo'n vermoeden van, maar wilde toch graag een bevestiging. Als je gladjes schakelen bent gewend, moet je hier dus wel op bedacht zijn. Zaak dus om de boel niet te forceren en dat tussengas geven heeft ook wel wat. :driving:
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

yltkdy
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 feb 2012, 00:41
Locatie: Kamperland

Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door yltkdy » 26 mar 2012, 23:24

Het is inderdaad zo dat bij koude een koude auto het schakelen wat hakeriger gaat, dit is ook bij mij het geval, maar zo erg dat je hem niet in de tweede versnelling kan krijgen is echt niet normaal hoor.

Hoelang is het geleden dat je versnellingsbakolie vervangen is en is dit wel op peil?

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door Marcel RSD » 27 mar 2012, 08:43

Ik heb hem nog geen maand, dus ik heb geen olie vervangen. Echter is het alleen van 1 naar 2 bij een koude motor en schakelen < 2500 toeren. Vanochtend tussen de 2750-3000 overgeschakeld en eigenlijk zonder problemen. Verder is de bak gewoon goed. Als het aan het oliepeil ligt, zou hij constant moeten kleven. Zal wel komen omdat het toch een aangepaste bak is. Een sportwagen schakel je normaal ook niet zo laag in z'n toeren.

Maar olie controle en eventueel vervangen zal bij de eerste beurt wel gedaan gaan worden. Ik ga eerst dit weekend de bodemplaten schoonmaken. daar ligt (rechtsvoor) olie op wat volgens zeggen komt door bijvullen. Dus na schoonmaken zou dit schoon moeten blijven, anders lekt er ergens wat. Tevens de linker en rechter motor afdekking (tussen bumper en voorwiel) met polyester van binnenuit repareren. Deze steken onder de bumper uit en aan beide kanten zit een gat. Nieuwe kosten rond de € 80, dus ik probeer het eerst zo. Nu komt er vuil in en ook voor de aerodynamica is dit niet best.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

delanom5
Berichten: 115
Lid geworden op: 15 apr 2010, 22:09

Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door delanom5 » 27 mar 2012, 11:07

Dat het schakelen bij een koude start niet lekker gaat is normaal bij de e39 m5.
Na het verversen van mijn olie, ging het schakelen ietsjes beter, maar het probleem blijf je houden, daar staan ze ook bekend om.
Let wel op, dat er het juiste MTF olie erin gegooit wordt!

Als je naar de lekkage gaat bekijken, moet je goed kijken wat voor kleur de olie heeft, bij rood is het meestal de slangen van je stuurbekrachtiging, die gaan namelijk lekken.

Gebruikersavatar
kotje
Berichten: 850
Lid geworden op: 28 mei 2011, 00:00

Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door kotje » 09 okt 2012, 18:52

het is best normaal dat een bmw e39 m5 met koud motor moeilijk van 1 naar 2 gaat. niks aan de had marcel.

gr

kotje

Gebruikersavatar
Kevin_1987
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2013, 15:44

Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door Kevin_1987 » 24 apr 2013, 19:03

Is inderdaad een normaal verschijnsel bij een E39 M5. Had mijne ook bij een koude motor: beetje geduld en rustig warmrijden is het beste. Moet wel zeggen dat nadat de versnellingsbakolie vervangen was, het wel een stukje soepeler ging, maar geen gigantisch verschil.
///M. The strongest letter in the world.

E63 M6 - Saphirschwartz
F21 118i LCI met M-pakket - Alpinweiss

E87 118i (ex.)
E39 M5 facelift (ex.)
E36 318is coupe (ex.)
E36 318i sedan (ex.)

Gebruikersavatar
kotje
Berichten: 850
Lid geworden op: 28 mei 2011, 00:00

Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door kotje » 24 apr 2013, 20:29

gewoon met een kleine tussen gas gaat het veel makkelijker.

gr

kotje

Gebruikersavatar
EricM5
Berichten: 109
Lid geworden op: 26 mei 2015, 09:37

Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door EricM5 » 22 okt 2015, 11:05

Doen ze allemaal idd

McShine

Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door McShine » 22 okt 2015, 11:11

Kan het wellicht liggen aan de aanwezigheid van een CSD? (Clutch Delay Valve)

Ik herken het probleem van mijn manual E46 M3, maar na het verwijderen van de CSD was het voor 80% opgelost.

Gebruikersavatar
lennootje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 okt 2015, 19:31

Re: Hakerig schakelen van 1 naar 2

Bericht door lennootje » 11 dec 2015, 10:52

Ik heb het altijd anders geleerd van iemand die echt van wanten weet op rijgebied (rally)en vrachtwagen.
Tussengas geef je altijd bij terugschakelen om het toerental te brengen op het toerental waar de versnelling in zou zitten een versnelling terug, bv. van 3 naar 2. Net als bij een motorfiets.
Bij opschakelen is dubbel clutch de manier, in zijn 1 wegrijden, met schakelen naar 2 de pook in neutraal daarna de koppeling een maal vlug op laten komen en weer snel intrappen en dan naar zijn 2, dat gaat heel soepel.

groetjes Lenno

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) ///M5”