Verwarming werkt niet

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Titus
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 apr 2021, 10:12

Verwarming werkt niet

Bericht door Titus » 23 nov 2022, 10:01

Hallo allemaal,

sinds een tijdje merk ik dat mijn verwarming van mijn E39 niet meer werkt. Hij blaast alleen koude lucht en dat blijft zo ondanks dat de motor al op temperatuur is. Wat ik eerder al had gemerkt in de zomer was dat er hele warme lucht uit de voorste ventilatieroosters kwam, veel warmer dan de buitenlucht. Nu heb ik afgelopen weekend de kachelweerstand (egel) vervangen, maar dit was helaas niet de oplossing. Weet iemand hoe ik de verwarming weer aan de praat krijg?

De auto is trouwens niet voorzien van een airco mocht dat wat uitmaken. Graag hoor ik van jullie!

Mvg Tijn

Gebruikersavatar
Ray_530i_2001
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15

Re: Verwarming werkt niet

Bericht door Ray_530i_2001 » 23 nov 2022, 17:45

Nivo koelvloeistof wel in orde, of bijgevuld en niet goed ontlucht?

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Verwarming werkt niet

Bericht door ehombie » 23 nov 2022, 18:00

egel is voor je blowermotor/ventilator

Is er flow naar je warmtewisselaar. Ben niet zo bekend met de e39. Zal me niet verbazen dat er evt nog een (magneet)klep/solenoid/kachelkraan die dicht blijft of niet adequaat wordt aangestuurd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Titus
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 apr 2021, 10:12

Re: Verwarming werkt niet

Bericht door Titus » 24 nov 2022, 16:42

Volgens mij is de koelvloeistof goed op niveau en de temperatuur van de motor tijdens het rijden is prima. Maar dus nog steeds alleen maar koude lucht uit de ventilatoren.

DannyE39sedan
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 jun 2020, 17:00
Locatie: Drenthe

Re: Verwarming werkt niet

Bericht door DannyE39sedan » 27 nov 2022, 13:24

Hallo Tijn. Heb mijn auto nog te kort om die te kennen, maar zou het bij het regelklep systeem kunnen zitten?
Slechts de ervaring vanuit mijn E28 en die was toendertijd dat het zeefje in de kachelkraan verstopt zat.
Erachter gekomen door de kraan de overbruggen. Bij de E39 dubbele kraan (ken het binnenwerk niet) misschien iets moeilijker, maar iets met T-stukjes zou het kunnen werken. Als het interieur radiatortje verstopt zou zijn, omgekeerd een waterslang erop aansluiten en spoelen. Groeten.

Gebruikersavatar
bmw528II
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2011, 20:46
Locatie: Oost Souburg

Re: Verwarming werkt niet

Bericht door bmw528II » 19 dec 2022, 18:48

Titus schreef: 24 nov 2022, 16:42 Volgens mij is de koelvloeistof goed op niveau en de temperatuur van de motor tijdens het rijden is prima. Maar dus nog steeds alleen maar koude lucht uit de ventilatoren.

Het wil ook wel eens het geval zijn dat er isolatiemateriaal loslaat, en mee naar voren komt bij de roosters. Maar dan zou je dat al hebben gezien lijkt me. Of het moet ergens een klep blokkeren?
BMW E39 maakt rijden geweldig

Titus
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 apr 2021, 10:12

Re: Verwarming werkt niet

Bericht door Titus » 21 dec 2022, 20:41

Ik heb zojuist koelvloeistof regelklep schoongemaakt. Tijdens het losmaken van de slangen kwam er geen koelvloeistof uit omdat de slangen verstopt zijn met bruine smurrie. Vandaar dat de verwarming het waarschijnlijk niet doet. Kapotte koppakking?

BAS550iM
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 jun 2022, 09:35

Re: Verwarming werkt niet

Bericht door BAS550iM » 22 dec 2022, 09:55

Zou kunnen hoeft niet, kan ook door achterstallig onderhoud zijn. Check ook de staat van de olie, helder? Geen mayo in de olie of op de vuldop en of peilstok? Vroeger bij oudere motoren waren dat signalen.

Kan dat de vloeistof nooit vervangen is. En dat er de verkeerde vloeistof bij is gevuld. Verschillende soorten misschien wel gemengd. Dan krijg je corrosie en andere ellende (gel). Ik denk eerst alle slangen van koelsysteem etc schoonmaken, vloeistof verversen. Met de juiste blauwe vloeistof bijvullen. Ander krijg je problemen. Volgens mij was het perse blauw toch?
Laatst gewijzigd door Leen op 28 dec 2022, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: Verwarming werkt niet

Bericht door Buurman » 22 dec 2022, 10:10

G11 inderdaad, en dat is blauw.
Maar als de boel nu zo versmeerd is zou ik eerst gaan flushen met een koelsysteem reiniger. Dan alle slangen vervangen (moet sowieso eens in de 10 jaar wel) en dan pas opnieuw afvullen met nieuwe koelvloeistof.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Titus
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 apr 2021, 10:12

Re: Verwarming werkt niet

Bericht door Titus » 22 dec 2022, 14:42

Bedankt voor jullie reactie. Hoe werkt dat flushen met een koelsysteem reiniger? Moet je daarvoor naar een garage of is het ook zelf te doen?

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: Verwarming werkt niet

Bericht door Buurman » 22 dec 2022, 15:15

Gewoon in het expansievat gooien en verder de gebruiksaanwijzing op de verpakking volgen.
Er zijn verschillende in omloop, even Google gebruiken om iets te vinden wat je aanstaat (en vergeet de reviews niet te lezen).
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Titus
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 apr 2021, 10:12

Re: Verwarming werkt niet

Bericht door Titus » 29 dec 2022, 11:46

Wat ik nu dus gedaan heb, is alle slangen losgekoppeld en doorgespoeld onder de kraan. Kwam erg veel bruine smurrie uit. De koelvloeistof regelklep ook even schoongemaakt maar die zag er nog prima uit. Alles weer terug geplaatst en daarna de koelvloeistof weg laten lopen onder uit de radiator. Vervolgens gedemineraliseerd water in de radiateur gegoten en de motor laten lopen, daarna koelsysteem flush vloeistof van Wynn's toegevoegd en 20 minuten mee gereden. Weer de radiator leeg laten lopen en nog een keer gespoeld met gedemineraliseerd water. En als laatste het koelsysteem gevuld met G11 koelvloeistof. Conclusie; verwarming doet het weer prima, hopelijk blijft het zo. Bedankt voor jullie tips!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”