e39 530i touring 2001 met kokende motor.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
Ray_530i_2001
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15

e39 530i touring 2001 met kokende motor.

Bericht door Ray_530i_2001 » 03 sep 2022, 13:51

Vorige week onderweg gestaan met kokende motor, temperatuur in het rood en melding 'koelvloeistof temperatuur' melding.

Bleek een scheur in het koelvloeistofreservoir, nieuw reservoir gemonteerd, gevuld / ontlucht en weer rijden. na een kilometer of 10, kokende motor.... bleek de aansluiting van de radiator aan de rechterkant (als je ervoor staat) gescheurd. Dus nieuwe radiator erin. vullen, ontluchten. (te veel hitte./druk/ oud kunststof??)

Temperatuur blijft nu alleen goed met de kachel op 32 graden. zodra ik deze terugzet gaat de motor bijna onmiddellijk weer in het rood.

Ventilator /visco lijkt niet helemaal lekker, (weinig luchtverplaatsing) ander visco erop, veel luchtverplaatsing, probleem nog hetzelfde, dat is het dus ook niet.

Als je voor de auto staat wordt de slang naar de radiator aan de rechterzijde heet en die aan de linkerzijde naar de onderzijde van de radiator ' koud"

Nu denk ik nog aan twee dingen;
Thermostaat vervangen, deze is twee jaar geleden vervangen, maar goed dat kan natuurlijk.
Waterpomp, als het niet wordt rondgepompt. blijft het ook op dezelfde plek zitten natuurlijk.

Kan ik op op een of andere manier zien of de waterpomp nog werkt?

Zowel de thermostaat als de waterpomp zijn zo vervangen, dat is het probleem niet, maar ik probeer nu even uit te vinden waar het probleem vandaan komt. Als het alleen de thermostaat is, hoeft het hele systeem niet leeg. scheelt weer een beetje.

Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: e39 530i touring 2001 met kokende motor.

Bericht door Buurman » 06 sep 2022, 10:52

Heeft de 530 ook een auxilery waterpump, onder de radiateur? Ik denk namelijk dat die stuk is en dan heb je ook geen stroming in het koelvloeistof circuit. Of misschien ligt de stekker van dat ding er (nog) af of is stuk door het vervangen van de radiateur.

Overigens klinken je klachten bij elkaar wel alsof het hele koelsysteem vervanging wil , hetgeen best vaak voorkomt bij de E39. Best vervang je de hele handel iedere 10 jaar of 180.000 kilometer.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Ray_530i_2001
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15

Re: e39 530i touring 2001 met kokende motor.

Bericht door Ray_530i_2001 » 06 sep 2022, 21:04

Ja de auto heeft de elektrische waterpomp, die doet het, heb je nodig met ontluchten, dus daar ben je zo achter ;-)

Nieuwe waterpomp erin, de oude was nog ok, maar goed eruit is eruit. En een nieuwe thermostaat, deze was de veroorzaker uiteindelijk. De schade aan het reservoir en de radiator kwamen door de leeftijd van dat spul in combinatie met de hoge druk.

Dus vervangen;
-reservoir
-radiator
-kunststof kap over de radiator, waar alles aan vast zit.
-visco (van de ventilator)
-waterpomp
-thermostaat
-en bijna 10 liter koelvloeistof

Hij doet het weer ;-)

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: e39 530i touring 2001 met kokende motor.

Bericht door Buurman » 06 sep 2022, 22:19

Mooi zo!
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”