Multieriem

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Titus
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 apr 2021, 10:12

Multieriem

Bericht door Titus » 25 nov 2021, 15:06

Hey,
de laatste tijd maakt mijn multiriem nogal een fluitend geluid de eerste paar minuten. Ik ben van plan de multiriem zelf te vervangen en ik heb een aantal filmpjes bekeken op youtube en daar lijkt het niet al te moeilijk. Nu komt mijn vraag... is het ook nodig om alle spanrollen te vervangen? Op Winparts kan je een hele multiriem-set krijgen maar wel behoorlijk prijzig. Wat voor merk bevelen jullie aan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr Tijn

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Multieriem

Bericht door martindebelitos » 26 nov 2021, 12:38

hallo ik zou de rollen ook meteen vervangen omdat de rollen meestal ook fluiten als deze versleten zyn. de riem op zich is van rubber en zal niet fluiten. haal de riem eraf en controleer de rollen . je hoort meteen of ze versleten zyn. succes mart

Titus
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 apr 2021, 10:12

Re: Multieriem

Bericht door Titus » 26 nov 2021, 13:49

Dank je! Ik zie nogal een verschil in prijs tussen de verschillende merken multiriem-sets. Contitech is € 74.- terwijl een set van Gates € 120.- kost. Dit heeft met het merk te maken maar ook met het aantal rollen dat vervangen moet worden? Ik hoef namelijk geen airco aan te drijven met de riem, die heb ik helaas niet.

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Multieriem

Bericht door martindebelitos » 26 nov 2021, 14:29

hallo ik zou naar een automaterialen zaak gaan en daar de spullen los bestellen. kun je de pryzen vergelyken succes mart

joostvdkieft
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2020, 23:42
Locatie: Nijmegen

Re: Multieriem

Bericht door joostvdkieft » 04 jan 2022, 12:16

Hoi Titus, wat is je kenteken? Je moet goed opletten van welk bouwjaar je E39 is en inderdaad welke componenten de riem aandrijft. Ik adviseer ook om meteen de spanrollen te vervangen (om de redenen die al genoemd zijn) en eventueel de waterpomp mee te nemen, als dat nog niet is gebeurd. De riemspanner is ook nog een dingetje: die is hydraulisch of mechanisch en je weet pas welke het is als je hem ziet zitten.

Succes ermee!
E39 523iA Executive - Anthrazit Metallic - 2000: Bernhard Markus Wilhelm I, roepnaam Klaus

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”