BMW trilling

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
JorritHallo
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2015, 16:16

BMW trilling

Bericht door JorritHallo » 11 feb 2019, 22:08

Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. een trilling in mijn auto bij +- 100km/u & 120-150km/u. Het zit vooral in de 'body'. Stoelen en chassis heftig en slechts lichtelijk in het stuur. Op mooie egale stukken asfalt is er weinig tot geen trilling, op slechtere stukken asfalt veel trilling.

Het forum heb ik afgezocht naar mogelijke oplossingen; echter heb ik alle oplossingen bijna al vervangen

Wat is al vervangen:
- nieuwe remschijven + blokken (waren al krom, dus prima)
- nieuwe banden + balanceren velgen, maand erna nog een keer gecontroleerd, is in orde
(1 velg rechtsachter zit een lichte kromming in).
- stab. stang v. vervangen
- stab. stang v. L+R vervangen
- spoorstang vooras L+R
- Draagarm V. achterste L+R vervangen
- Draagarm L+R vervangen
- stuurhuis vervangen

Al eens uitgelijnd bij 219.000km en nogmaals bij 232.000km (teller staat nu op 238.000km)

Vergeet ik ergens toevallig een rubbertje in de ophang of whatever? Voor nu even ten einde raad waar ik moet zoeken.

Alvast dank voor het meedenken :gekdoen:

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: BMW trilling

Bericht door AdE39 » 11 feb 2019, 22:59

Goede avond Jorit,

Onthoud altijd een ding:

Trilling in je stoel, dan komt de trilling vanaf de cardan as tot aan de achter wielen.
Dus alles tussen de cardan as en de achterwielen is verdacht.
Kan een defecte homokineet zijn van de aandrijf as, het kan een tussenlager van de cardan as zijn, er kan speling zitten op een kruiskoppeling van de cardan as, het kan een kromme velg of een eivormige velg ( Hoogte slag ) Kan aan het soort of merk banden liggen. Kijk de Hardyschijf aan de achterzijde van de versnellingsbak goed, of er geen scheuren in zitten.
Het beste kan men beginnen bij de Hardyschijf en zo verder naar de achterwielen op aan. Alles tussen de Hardyschijf en de achterwielen controleren, en gebruik dan beter een brug, dan kan je alles zeer goed bekijken, belast een onbelast. Gebruik bij de controle van de rubber bussen gerust een pin ijzer of een koevoet.
Bekijk of er droogtescheuren bij de rubber bussen aanwezig zijn, of uitgeslagen rubberbussen. Dat kunnen tekenen zijn van de speling waar u last van heeft.
Kijk ook even of er speling aanwezig is op de achterwiel lagers, vaak maken deze ook geluid, en dat is ook een teken dat deze zijn versleten.

Trilling in het stuur, dat komt vanaf de voor as en de ophanging.
Bekijk alle kogels in de voorwiel ophanging, zoals de stuurkogels en de fusees.
Controleer ook de domlagers aan de bovenzijde van de schokdempers of daar speling op zit. Deze worden nogal eens vergeten, maar kunnen ook onzuiver sturen en trilling teweeg brengen.

Ik had trilling onder de stoel en in de stoel van mijn E39 touring.
Ik heb de banden laten balanceren, en dat hielp, echter voor een korte tijd.
Nogmaals laten balanceren, en ook dat hielp, weer voor een korte tijd.

Ik heb de velgen in de metaal container gegooid, en nieuwe velgen gekocht, probleem met het trillen is verholpen!
Het lag bij mij aan de velgen, dat kwam dat er zachtjes aan in, en werd steeds erger!
Geen stoepranden gereden of wat dan ook, ook niet over hele grote keien gereden.

Ik rijd dus nu al maanden met deze nieuwe velgen, en nog steeds geen centje pijn.
Terwijl dat ik reed met de oude velgen, kwam de trilling steeds na een goede 2 weken er weer zachtjes aan in.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

JorritHallo
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2015, 16:16

Re: BMW trilling

Bericht door JorritHallo » 13 feb 2019, 19:16

Dank voor je reactie Ad! Ik zal ermee aan de slag en laat het resultaat + oorzaak tzt weten. Gr. Jorrit

MrPaulus
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 jan 2017, 08:49
Locatie: Hilversum

Re: BMW trilling

Bericht door MrPaulus » 18 feb 2019, 11:29

Of laat je velgen checken door een specialist (bijv. Wheeltrim in Nijkerk of welke andere dan ook). Heb ik ook laten doen en ze zijn weer perfect (tegen veel lagere prijs dan nieuwe).
F10 (520i) met Essing tuning (235PK-325NM)

JorritHallo
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2015, 16:16

Re: BMW trilling

Bericht door JorritHallo » 10 mar 2019, 16:48

De oorzaak is tot op heden nog onbekend.

Ik heb ondertussen wel de velgen gecontroleerd middels 2x balanceren, 2x uitlijnen en vooras omwisselen met achteras. Dit doet geen verschil. In de velgen moet ik het niet zoeken.

Eigenlijk zijn alleen ooit de voorasrubbers + stangen e.d. vervangen, dus ik zal het in de Ad zegt het zoeken in de aandrijving of achteras ergens.

Ik laat het weten!

simonsbimmer
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 mar 2017, 14:30

Re: BMW trilling

Bericht door simonsbimmer » 26 mar 2019, 13:42

Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem
Ik heb een 528 touring van 1998
Er zit bij mij een trilling tussen 100en 130
Geen verschil met zomer of winterwielen
Heb gisteren voor de complete draagarmen en de spoorstangen laten vervangen,auto rijd wel beter want dit was nodig maar de trilling is er nog steeds
Het voelt door heel de auto en ik irriteer me er gewoon aan
Draagarmen achter waren al vervangen...
We gaan nu maar eens beginnen bij de hardyschijf
Ik laat het nog horen...

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: BMW trilling

Bericht door Bart70 » 01 apr 2019, 15:03

Er is een verschil tussen balanceren en balanceren, doe dit eerst op een "Hunter", die ook het wegdek nabootst, en zoek het eerst in de velgen, dit is namelijk in de meeste gevallen de boosdoener.
Ik heb imitatie velgen gehad die niet goed te krijgen waren, vervolgens andere velgen, nog steeds een kleine trilling, op een Hunter laten balanceren, banden wat verdraaid, nieuw lood, weg trilling.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”