Koelproblemen 520I

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Roland Peters
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2017, 19:05
Locatie: Vlissingen

Koelproblemen 520I

Bericht door Roland Peters » 19 aug 2018, 17:14

Goedendag beste leden.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, want ik weet het gewoon niet meer.

Afgelopen week de thermostaat van de auto vervangen, motortje werd weer lekker warm.
Helaas zo warm dat de aansluiting op de radiateur kapot is gegaan.

Gisteren mn nieuwe radiateur binnen gekregen en erin gezet.

En daar loop ik dus tegen een nieuw probleem aan.
Heb de radiateur geplaatst.
Toen nieuwe koelvloeistof in het systeem gegoten.
Ventilator aangezet zodat de electrische pomp het lekker zou door trekken.
Meerdere malen ontlucht.

Vandaag proefrit gemaakt, auto is vlot op tempratuur. Maar na ongeveer 10 kilometer begint de tempratuur op te lopen, zelfs zover dat ik meldingen in het dashbord krijg. Het enige wat ik er aan kan doen is de kachel vol open gooien op 32 graden, met het maximale vermogen van de fan, om hem redelijk stabiel te houden.

Weet iemand van jullie wat ik mogelijk niet goed gedaan zou hebben? Of waar ik eens naar zou moeten kijken?
Zou het kunnen dat ik de sensor van de thermostaat er andersom opgezet heb of niet?

Alvast bedankt, en hopelijk is het iets wat ik zelf kan.
Wat nou 80 in zn 5, ik doe 80 in zn drive! :P

ec230n
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2013, 21:30
Locatie: Assen

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door ec230n » 19 aug 2018, 17:32

waterpomp al vervangen? en ook al druk op de cilinders gehad ivm mogelijk koppakking?
Het geluid bij vermogen vragen in sportstand. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Roland Peters
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2017, 19:05
Locatie: Vlissingen

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door Roland Peters » 19 aug 2018, 17:39

ec230n schreef:waterpomp al vervangen? en ook al druk op de cilinders gehad ivm mogelijk koppakking?
De waterpomp is nog niet vervangen.

En wat bedoel je precies met druk op de cilinders gehad?

En als de pomp vervangen moet worden, zeker ook meteen de riemen meenemen?

Alvast bedankt.
Wat nou 80 in zn 5, ik doe 80 in zn drive! :P

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door Robin » 19 aug 2018, 22:26

Ontluchten is vaak de sleutel bij zulke gevallen. Wees er zeler van dat er geen enkel luchtbelletje meer in het koelsysteem zit, de E39 is hier ontzettend gevoelig voor.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Roland Peters
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2017, 19:05
Locatie: Vlissingen

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door Roland Peters » 20 aug 2018, 17:59

Heb m meerdere keren ontlucht, maar lijkt maar niet te willen gaan lukken.

Aangezien ik nu toch onder die kap bezig ben zal ik maar meteen de waterpomp en de riemen vervangen, en dan nog eens ontluchten.

Toch bedankt voor het meedenken.
Wat nou 80 in zn 5, ik doe 80 in zn drive! :P

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door Robin » 20 aug 2018, 18:05

Hmm, raar. Wellicht idd even de waterpomp en riemen meenemen nu je toch bezig bent daar. Ben wel benieuwd naar de oplossing.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Roland Peters
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2017, 19:05
Locatie: Vlissingen

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door Roland Peters » 01 sep 2018, 13:36

Hallo,

Waterpomp en riemen zijn ondertussen ook vervangen, maar loopt nog steeds warm.

Nu hoorde ik vanmiddag de koelvloeistof koken. Ik heb er kvs tot -26 in gegooid, is vooraf aangelengd met water.

Gebruik ik nu de verkeerde koelvloeistof? Wat raden jullie mij aan?

Mvg
Wat nou 80 in zn 5, ik doe 80 in zn drive! :P

Gebruikersavatar
LarsBrugman
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door LarsBrugman » 03 sep 2018, 22:49

Roland Peters schreef:Hallo,

Waterpomp en riemen zijn ondertussen ook vervangen, maar loopt nog steeds warm.

Nu hoorde ik vanmiddag de koelvloeistof koken. Ik heb er kvs tot -26 in gegooid, is vooraf aangelengd met water.

Gebruik ik nu de verkeerde koelvloeistof? Wat raden jullie mij aan?

Mvg
Weet je zeker dat de thermostaat goed is? Als ik het goed begrijp is de thermostaat vervangen, en zijn de problemen sindsdien op aan het treden?

Roland Peters
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2017, 19:05
Locatie: Vlissingen

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door Roland Peters » 04 sep 2018, 05:22

LarsBrugman schreef:
Roland Peters schreef:Hallo,

Waterpomp en riemen zijn ondertussen ook vervangen, maar loopt nog steeds warm.

Nu hoorde ik vanmiddag de koelvloeistof koken. Ik heb er kvs tot -26 in gegooid, is vooraf aangelengd met water.

Gebruik ik nu de verkeerde koelvloeistof? Wat raden jullie mij aan?

Mvg
Weet je zeker dat de thermostaat goed is? Als ik het goed begrijp is de thermostaat vervangen, en zijn de problemen sindsdien op aan het treden?

Mag er van uit gaan van wel, thermostaat is gloed nieuw, de kachel van de auto blaast ook weer warme lucht. (Deed die met de oude thermostaat niet).

Ook zie ik nu tempratuur meter in het dashbord de naald weer verder komen dan het blauwe blokje.
Wat nou 80 in zn 5, ik doe 80 in zn drive! :P

Roland Peters
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2017, 19:05
Locatie: Vlissingen

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door Roland Peters » 10 sep 2018, 16:09

Update, na alles vervangen te hebben is het euvel nog steeds niet opgelost.

Volgende week donderdag kan ik bij de garage terecht.

Greetz
Wat nou 80 in zn 5, ik doe 80 in zn drive! :P

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door Yor » 10 sep 2018, 19:03

Welke koelvloeistof heb je er in gedaan? Gaat ongeveer 10 a 11 liter g11 in.

Heb je en visco fan of electrische fan? Als de visco niet goed werkt koelt de motor niet..

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door AdE39 » 10 sep 2018, 19:37

Goede avond beste Roland,

Zoals ik het lees, gooit u bij de KVS water, nooit doen dus!
Daar gaat u een goede winter geheid problemen mee krijgen!

Of bedoelt u dat u Antivries heeft gevuld, met water, dat kan dus wel goed.

Echter zal ik u veel liever de G11 KVS zien vullen, dat is de KVS met de blauwe kleur.
Of als u de KVS van de BMW dealer gebruikt, dan is deze groen.

Ja, als het koel systeem leeg is geweest bij de BMW, dan kan het goed ontluchten wel eens de hele grote boosdoender zijn, als u heeft gevuld.

Als het ontluchten niet op de juiste wijze gebeurt, dan loopt de motor geheid echt warm.

Als u nu opnieuw gaat vullen, laat dan eerst alle vloeistof uit het koelsysteem lopen.
Er zit een aftap nippel aan de rechtse zijde van de motor bij de uitlaat net bij de 3de cilinder.

Laat alles weg lopen, en draai de aftap nippel er weer gewoon in, u hoeft geen afdichtings middel op de schroefdraad te doen, de plug is conisch.

Hier vind u de juiste manier van het vullen:

Gooi een paar liter KVS in het koel systeem, en zet het contact aan.
Schakel nu de ventilator van de verwarming in, deze zorgt er voor dat de extra electrische waterpomp gaat draaien.
Deze extra electrische waterpomp bevind zich aan de linker onderzijde van de radiateur ( stuurzijde dus ).
U hoort als het goed is de extra electrische waterpomp slurpen als u bij vult.

Draai de beide ontluchtings nippels open, een vlakbij de thermostaat, en een bij de vuldop.
Te herkennen aan de ronde zwarte kop van ongeveer 10 mm met een kruis op de kop van de ontluchtings nippel!

Vul bij tot alle luchtbellen uit de beide ontluchtings nippels verdwenen zijn.
Zijn de bubbels verdwenen, dan sluit u de beide ontluchtings nippels.

Vul bij tot het juiste niveau, en sluit de vul opening met de dop.

Let nu goed op!!

U gaat nu de motor starten!
Nu gaat u iets moeten doen, wat wij niet erg graag doen bij een koude motor!
En dat is de motor nu eens flink wat gas geven, en wel tussen de 3.500 Rpm/min, en de 5.000 Rpm/min.
Dit zult u 5 keer moeten doen.
Daarna zet u de motor stil, en echt niet gaan rijden!
De motor mag dus niet warm zijn, en dat gebeurt op deze wijze dus ook niet.

U kunt nu gerust de vuldop, en vul nu de KVS bij tot het juiste niveau.
Nu kunt u de vuldop weer afsluiten.

Nu gaat u de motor starten, en ga nog niet rijden!
Laat nu de motor rustig warnm draaien met een motor toerental van rond de 1.500 tot 2.000 Rpm./min.

U weet vast wel, waar de naald op de temperatuurmeter stond.

U ziet op een gegeven moment de naald iets voorbij het normale punt gaan, en direct weer terug zakken.
Dat is het teken, dat de thermostaat is geopend.

Loopt de meter nu nog verder op, dan is de kans dat de thermostaat klemt of defect is.
Let wel, een nieuwe thermostaat kan dus defect uit de nieuwe doos komen.

Maar ook een nieuwe waterpomp kan defect zijn, zeker als deze waterpomp een kunststof pompwiel heeft.
Deze willen nog wel eens van de pomp as lopen.

Koop altijd een waterpomp met een metalen schoepenwiel!

Maar ik ga er van uit, dat de temperatuur meter nu op de juiste waarde is gekomen, en dat alles nu echt goed is.

Als dit zo is, houd dan de eerste weken het KVS peil goed in de gaten, en kijk gerust elke dag even voordat u de motor gaat starten.

Na een aantal weken zal het vloeistof peil wel goed blijven, is dit niet het geval, dan zult u even verder moeten zoeken, of er een lek is in het koel systeem.

Maar ik hoop dat het allemaal goed is gegaan.

Ik zelf ontlucht altijd het koel systeem op deze wijze, en heb nog nooit problemen gehad met het verversen van de KVS.

Dan heb ik nog een hele goede tip:

Meng echt nooit verschillende kleuren pof antivries met de KVS.
Dit kan chemische reacties geven, en dat kan zijn, dat de vloeistoffen samen gaan reageren op elkaar, en dan kan er klontervorming ontstaan of een gelei.
En we weten allemaal als dit gaat gebeuren, dat dit echt nooit een goede koeling gaat geven aan de motor.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

Roland Peters
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2017, 19:05
Locatie: Vlissingen

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door Roland Peters » 08 okt 2018, 19:03

Beste allemaal

Na genoeg gevioold te hebben is mijn auto naar de garage geweest, en daar zijn ze er achter gekomen wat er mis was.

De nieuwe thermostaat die ik gestoken had, bleek een maandag morgen moddelletje geweest te zijn, dus nieuwe thermostaat erin en hij deed weer wat ie moest doen.

Helaas had die verrekte thermostaat ook mn nieuwe radiator lek gekregen, dus deze ook weer vernieuwd door de garage.

Einde van het verhaal deed ie het weer en was ik 400 euro lichter.
Wat nou 80 in zn 5, ik doe 80 in zn drive! :P

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door Daytonawim » 10 okt 2018, 11:26

Kijk dat is wet opgelost.

Leverancier van thermostaat aansprakelijk stelen voor de schade die is ontstaan als gevolg van de levering van een defect onderdeel ?
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Roland Peters
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2017, 19:05
Locatie: Vlissingen

Re: Koelproblemen 520I

Bericht door Roland Peters » 10 okt 2018, 16:19

Daytonawim schreef:Kijk dat is wet opgelost.

Leverancier van thermostaat aansprakelijk stelen voor de schade die is ontstaan als gevolg van de levering van een defect onderdeel ?
Ben bang dat geen zin heeft, heb het onderdeel al een half jaar in huis.
Dus als ik nu nog ga reclameren, verwacht ik wel dat ze moeilijk gaan doen.

En dan zullen ze het er waarschijnlijk wel op gooien dat ik het verkeerd gemonteerd zou hebben of iets dergelijks.

Ben blij dat ik van het geneuzel af ben, en heb geen zin in verdere ergenissen over wie of wat er fout zat.

De foutieve thermostaat is ondertussen ook al weggeknikkerd.

Greetz
Wat nou 80 in zn 5, ik doe 80 in zn drive! :P

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”