Sproeierkopjes motorkap werken niet meer

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Sproeierkopjes motorkap werken niet meer

Bericht door Robin » 19 jun 2018, 17:38

Hi,

Heb zojuist één van de twee sproeierkopjes op de motorkap vervangen. Sindsdien werken beide kopjes niet meer, ook niet wanneer ik de oude aansluit op het stekkertje. De sproeiertjes bij de koplampen en achterruit doen het nog wel.

Iemamd enig idee wat het probleem kan zijn?

Alvast bedankt!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Sproeierkopjes motorkap werken niet meer

Bericht door AdE39 » 24 jun 2018, 20:00

Goede avond VanDrankel,

De electra aansluitingen op de sproeikopjes zijn van de verwarming van de sproeikopjes.
Deze gaan werken als de achterruitverwarming word ingeschakeld, ook gaat dan de spiegelverwarming werken van de buiten spiegels.

Het volgende, misschien een slangetje vergeten aan te sluiten op de sproeikopjes, of het slangetje is losgeschoten van de sproeikop, had ik ook een keer.

Hoort u trouwens het pompje werken, als u de ruitensproeier inschakelt?
Zo ja, en er volgt geen water, misschien is het water op.
Misschien het slangetje ergens losgeschoten of verstopt.

Of als u de ruitensproeier voor bedient, en u hoort geen geluid:
Misschien een zekering defect of een slecht contact, ik had dus een slechte verbinding in de zekering, de zekering uit de zekeringkast genomen, en doorgemeten, deze was dus niet stuk.
Dezelfde zekering terug geplaatst, en raar maar waar, de ruitensproeier werkte weer.
Ook kan de pomp defect zijn, of een slechte connectie van de stekker op de pomp, als er voldoende water in het reservoir aanwezig is.
Een mogelijke kabelbreuk, meet de kabels even door. ( Meet of er wel spanning op de schakeldraad van de pomp aanwezig is, als de schakelaar word bediend van de ruitensproeier van de voorruit.)
Dus even iemand de ruitensproeier schakelaar laten bedienen en u meet of er spanning op een van de draden komt.
Meet ook even of er massa op de massa draad aanwezig is, mogelijk een slecht contact met de massa.

Misschien de pomp defect van de ruitensproeiers.
Er zitten n.l. 3 waterpompjes in het reservoir, 1 voor de voorruit sproeiers, 1 voor de achterruit sproeier, en 1 voor de koplampen.
Het reservoir is ingebouwd net achter het rechter voorwiel, achter de modderkuip.
Het rechter voorwiel moet dus verwijderd worden, daarna de modderkuip, en u ziet dan na het uitbouwen van de kuip direct het reservoir zitten.

Ik hoop dat mijn uitleg u kan helpen.

Ik wens u succes toe, en ik hoop dat het gaat lukken. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Sproeierkopjes motorkap werken niet meer

Bericht door Robin » 25 jun 2018, 22:39

Hey Ad,

Thanks voor de verduidelijking. Slangetjes had ik allemaal al gecontroleerd, zitten allemaal nog vast. Hoor een pompje, maar niet zoals ik deze voorheen hoorde. Weet niet hoe het met de zekeringen zit, en of ieder sproeiertje een aparte zekering heeft. Gezien de andere sproeiertjes het wel doen, en die van de voorruit ook tot ik het sproeiertje verving, lijkt het haast een zekering te zijn.

Ik zal morgenavond eens kijken of ze inderdaad een aparte zekering hebben. Thanks voor de hulp!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Sproeierkopjes motorkap werken niet meer

Bericht door Robin » 27 jun 2018, 09:10

Gisteravond nog even de handige harry uitgehangen met mijn vader. Zekeringen zelf even gecheckt en alle slangen gecontroleerd: alles was intact. Toen de pompjes gecheckt (zonder het wiel eraf te halen, het is dus mogelijk ;)). Het pompje leek kapot, maar was bloedheet. Het pompje kreeg dus wel stroom.

Het daadwerkelijke probleem: het pompje zat verstopt. Er is toevallig net op het moment dat ik het sproeierkopje verwisselde wat vuil ingekomen :gek:. Gelukkig een easy fix dus.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Sproeierkopjes motorkap werken niet meer

Bericht door AdE39 » 27 jun 2018, 09:31

Goede morgen VanDrankel,

Kijk, dat kan weer een doorgebrand pompje schelen, dat heeft u mooi van de wisse dood gered. :duimen:

Ja, dat is mazzelen, wat men ook wel eens mag meemaken, maar zo gaat het helaas niet altijd.

Het is toch erg goed, dat u even deze moeite genomen heeft, en het vervelende probleem heeft opgelost.
Daarbij kan men een ruitensproeier op de voorruit echt niet missen, dat word soms wel wat gevaarlijk.

Maar u heeft mooi deze klus kunnen klaren. Top. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Sproeierkopjes motorkap werken niet meer

Bericht door Robin » 27 jun 2018, 09:34

Hi Ad,

Zeg maar je hoor ;). Tja, heb een week zonder sproeier rondgereden en moet zeggen dat dat toch wel erg lastig is. Zeker wanneer je 1400 km+ in een week rijdt en er toch redelijk wat ongedierte in de lucht hangt. Ben blij dat ik er optijd ben achter gekomen en het pompje nog heb kunnen redden :).
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”