Diverse kwaaltjes E39 525i

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
bobmeijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2018, 09:36

Diverse kwaaltjes E39 525i

Bericht door bobmeijer » 15 jun 2018, 09:59

Goedemorgen liefhebbers,

Ik heb mij nog niet voorgesteld, dus dat ik zo meteen direct maar even doen in het daarvoor bestemde forum :). Ik rijd sinds vorige maand een fantastisch mooie E39 525i touring uit 2002. Na er een tijdje mee gereden te hebben kwamen echter de eerste storingen / foutmeldingen / kwaaltjes naar boven. Het lijkt erg op een storing, aangezien de kwaaltjes zich periodiek voordoen. Soms heb ik er één gehele week geen last van en werkt alles zoals het zou moeten werken; de andere week is het elke dag raak.

Goed, dit zijn de problemen. Ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen!

Issue #1: Luchtvering achter
Zo nu en dan zakt mijn 525i door zijn achterpoten. Hij laat z'n luchtbalgen aan beide kanten leeglopen. Hier zit totaal geen patroon in. Ik heb dagen gehad dat dit niet gebeurd, maar ook dagen gehad dat het elke dag wel raak was.

Zodra ik de BMW open doe of op contact zet, dan slaat de compressor weer aan en pompen ze weer vol. Ik heb sterk het vermoeden dat het elektronisch ergens niet helemaal goed zit.

Persoonlijk denk ik niet dat het aan een relais ligt of dat er een lek is, omdat er dagen zijn geweest dat er helemaal niks aan de hand was en alles naar behoren werkte.

Wat zou het kunnen zijn?



Issue #2: Waarschuwingslamp remblokken
Onlangs begon het dashboardlampje voor de remblokken te branden. Uiteraard ben ik hiermee meteen naar de garage gegaan en heb ik de blokken laten controleren. De voorste blokken waren er bijna doorheen en heb ik dan ook meteen laten vervangen. De achterste blokken waren "matig", maar nog voldoende om paar duizend KM op door te rijden volgens de garage.

Na het vervangen - en resetten - komt het lampje sporadisch terug. Verleden week heeft het lampje de hele week niet gebrand en vanaf maandag brand hij weer elke dag. Ook hier denk ik dat er ergens een storing zit of iets dergelijks, maar wat? Ik kan de vinger er niet op leggen.

P.S. bij de garage hebben ze de voorste rembloksensoren tijdelijk doorgelust om te kijken of hier wellicht een probleem mee was. Het lampje bleef echter branden.

Issue #3: Willekeurig uitvallen radio en gehele rechterachterlamp
Het is al een aantal keer gebeurd dat tijdens het rijden de waarschuwingslamp van het rechterachterlicht gaat branden. Wat er vaak gebeurd is dat mijn radio tegelijkertijd besluit uit en aan te gaan of zichzelf uitschakelt waarna ik deze weer handmatig moet inschakelen.

Het rechtersachterlicht valt in zijn geheel weg, dus geen enkel lampje werkt meer. Paar minuten later valt de foutmelding weer weg en werkt alles weer naar behoren.

De laatste keer kreeg ik tijdens het rijden (toen ik inmiddels een uur onderweg was) ook een foutmelding aangaande de niveauregeling. Auto langs de kant gezet, opnieuw gestart en alle meldingen waren weer weg (behalve de remblokken).

Wat zou deze vreemde foutmeldingen kunnen veroorzaken?



Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,

Bob
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd

Gebruikersavatar
LarsBrugman
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11

Re: Diverse kwaaltjes E39 525i

Bericht door LarsBrugman » 18 jun 2018, 12:20

Dag Bob,

Met betrekking tot de luchtbalgen. Weet je zeker dat de balg zelf niet lek is? Als deze scheurtjes vertoont gaat de auto inzakken. Dit hoeft niet altijd te gebeuren. Gebeurde bij ons ook niet, en bij nadere inspectie bleek toch de balk gescheurd.

Zijn de slijtage indicatoren vervangen, of teruggeplaatst? Deze willen bij vervanging nog wel eens afbreken, dus mijn advies zou zijn deze altijd te vernieuwen.

Voor je laatste probleem heb ik geen ideeën.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Diverse kwaaltjes E39 525i

Bericht door AdE39 » 24 jun 2018, 20:18

Goede avond Bob,

Ja erg leuk deze domme storingen, een keer wel, en dan weer een paar dagen niet.

Kan het misschien zijn, dat het contact blokje aan het einde van het contactslot aan het verslijten is, dit geeft vaak erg verschillende storingen, en dan weer een tijdje niet.

Is er onlangs ergens aan gewerkt in de auto, of iets vervangen voor dat de storingen kwamen?

Soms kan het ook wel eens zijn, dat de bedrading langs de achterklep scharnieren aan het doorschaven zijn.
Dat geeft ook erg vaak hele rare storingen, ik hoop echter dat dit het niet zal zijn.

Is de BMW als een vochtig geweest aan de binnenzijde door een lekkage?
Dan is er mogelijk een lichte corrosie op bepaalde electronica aanwezig, en dit geeft ook rare uitwerkingen.

Is de electronica box open geweest onder het rechter interieur filterhuis?

Is de BMW al eens uitgelezen, dit kan misschien ook het probleem boven water halen.

Ik hoop dat het gaat lukken.

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”