Goede morgen beste Tico,
Zoals u het uitlegt, dan denk ik dat ik het al weet!
Het koelsysteem moet u echt heel goed en op de juiste wijze te ontluchten!
Gebeurt dit niet op de juiste wijze, dan is de kans erg groot, dat u een kokende motor krijgt, of zelfs mankementen aan de motor, zoals defecte koppakking, gescheurde cilinderkop, enz.
Ik zal de ontluchting procedure beschrijven voor u.
Het is een lang verhaal, wat echter visueel kort kan worden uitgelegd.
Als de motor koud is!
Open de vuldop, en vul bij tot het juiste peil.
Zet het contact aan, de controle lampjes moeten branden.
Zet de verwarming op de hoogste stand.
Zet de aanjager op een paar streepjes, zodat deze iets gaat blazen.
Op deze wijze, schakelt u de extra electrische waterpomp in, die onder de linker zijkant ( stuurzijde ) van de radiateur hangt.
Er zijn als het goed is 2 ontluchting nippels gemonteerd, 1 bij de thermostaat, en 1 op de radiateur.
Deze beide ontluchting nippels zijn herkenbaar aan een zwarte ronde kunststof kop van 10 mm, met een kruis boven op de kop. Open beide nippels, tot er echt vloeistof uit komt zonder bubbels, als dat zo is, sluit de beide nippels. PAS OP! draai deze niet te vast aan, want dan breekt de kop er af! Vast is dus vast!!
Als nu het vloeistof peil juist is, sluit dan de vuldop.
Start nu de motor, en geef een keer of 5 een flinke por gas, doe dit met het toerental van de motor tussen de 3.500 rpm/min. en de 5.000 rpm/min.
Zet nu echt de motor stil! Waarom zult u nu denken, dat is omdat de vloeistof niet mag opwarmen!
Opende vuldop, en vul eventueel bij, vaak zal dit moeten gebeuren.
Sluit nu de vuldop als de vloeistof op peil is.
Sart nu de motor, en laat deze gewoon warm draaien, help eventueel door het motor toerental ergens tussen de 1.500 en de 2.500 rpm/min.
U weet waar de naald van de temperatuurmeter normaal staat, en als u de motor net zo lang laat draaien, dan komt de naald bij dat punt, ga nu nog even door met het vast houden van het toerental, tot de naald voorbij dat punt gaat, ineens zal de naald van de temperatuurmeter zakken, tot het punt wat u gewend bent.
Dat is een teken, dat de thermostaat geopend is. De motor heeft nu de bedrijfs temperatuur bereikt.
Controleer of de beide radiateur slangen even warm zijn, zo ook de slangen van de verwarming die het interieur van de auto in gaan! Als deze slangen even warm aanvoelen, dan is het ontluchten gewoon goed uitgevoerd.
Zet nu de motor stil, en laat deze geheel afkoelen!
Als de motor afgekoeld is, dan kunt u nu veilig de vuldop openen, en het vloeistof peil controleren.
Is het vloeistof peil oké, dan sluit u de dop weer, en kunt u nu veilig gaan rijden.
Beste Tico, nu zou alles echt goed moeten wezen!
Als het goed is, dan zal de radiateur niet meer gaan borrelen!
Gaat de radiateur toch borrelen, dan is er weldegelijk iets loos met de motor, gescheurde kop is vaak de boosdoener! Of een doorgeslagen koppakking tussen de verbranding ruimte en het koelsysteem.
Indien dit zo is, dan zal er gerepareerd moeten gaan worden!
Voer deze ontluchting procedure echt goed uit, anders blijft echt een groot probleem houden!
Ik doe het altijd op deze wijze, en heb nog nooit een probleem ondervonden.
Ik hoop echter dat nu alles gewoon goed is verlopen.
Kijkt u echter wel elke dag even naar het vloeistof peil van het koelsysteem!
Dat dient u even aan te houden voor de eerste 300 km.
Daarna gewoon wekelijks/2 wekelijks alle vloeistof peilen checken!
Succes, beste Tico.
Met vriendelijke groet,
Ad