Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door Peerke007 » 12 jan 2016, 21:06

Van de zomer nog alleen een pakking besteld bij DParts. Probleem gelijk over.

Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door DustMan » 18 jan 2016, 11:04

Toevoeging gedaan, omdat ik hier laatst zelf last van heb gehad (en ik dit bij aankoop eigenlijk al vooraf had kunnen merken waarschijnlijk):
De M52 blokken staan erom bekend zeer solide te zijn, maar er zitten altijd rubberen componenten op (slangen etc.) die stuk kunnen gaan. Om problemen in de toekomst uit te sluiten is hier een simpele tip: neem een bus starthulp mee (of een bus deodorant, maar dat stinkt zo) en spuit bij een lopende motor op een aantal plekken: de koppeling tussen de LMM (MAF) en het inlaatspruitstuk, bovenop de kap van het inlaatspruitstuk (in de 'gaten' spuiten, vooral bij de voorzijde) en aan de linkerkant tegen het blok. Als de motor reageert door even kort hoger stationair te draaien weet je het zeker: er is een vacuum lek ergens op de plek waar je spoot. Afhankelijk van de grootte van het lek merk je het wel of niet bij het stationair lopen (instabiel), maar je zal het sowieso zien bij het uitlezen van de ECU (en op termijn produceert het ook een storingslampje). Je ziet dan meldingen van de lambdasensoren achter de katalysator, dat het mengsel 'too lean' is (of op zn duits: Abweichung fett), ook kun je 'burn failures' krijgen op de cilinders. Oftewel: teveel lucht, te weinig brandstof. Dit komt natuurlijk omdat er *na* de LMM nog extra zuurstof bij komt, en daar houdt de ECU dan natuurlijk geen rekening mee.
Dit is niet erg, want de reparatie is vaak simpel en goedkoop. In de meeste gevallen is het gewoon een poreus geworden/gescheurde slang (bijvoorbeeld de retourleiding van de carterventilatie).
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Gebruikersavatar
SubCityZero
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door SubCityZero » 18 jan 2016, 16:01

W_B schreef:Volgens mij staat het er nog niet tussen.

- Kachelweerstand. Deze gaat vaak stuk bij de eerste generatie facelift modellen. Een kapotte kachelweerstand zorgt er voor dat de blower gaat werken terwijl de auto op slot staat met als gevolg dat hij de accu leeg trekt. (Nieuwe kost circa € 70,- en kan in 20 minuten geplaatst worden)
Dat probleem met de kachel weerstand had ik ook, toen het afgelopen zomer 35 graden was, ik heb een hele rit met m'n hoofd uit het raam gehangen, want het was niet uit te houden. Onderweg even bij een garage gestopt om daar ter plekke een nieuwe kachel weerstand in te bouwen. Eindelijk weer airco! :gekdoen:

Nu heb ik het andere kwaaltje dat 'ABS module' heet. Die is stuk, gelijk een en al ellende:
  • Geen KM teller
  • Geen ABS
  • Geen ASC
  • Geen dagteller
  • Geen verbruiksmeter
  • Geen cruise control
  • Fluctuerende brandstof meter
  • Ruitenwissers functioneren niet meer goed (reageren niet meer op snelheid)
Mag er trouwens ook in de lijst bij gemeld worden. Heb dit diverse keren voorbij zien komen op internet, en ken twee mensen die hiermee rondrijden, en ook ik nog. De ABS module zit te dicht bij de motor, en de solderingen worden door de tand des tijd + motor hitte broos, en gaan scheuren. Dan moet je de module laten reviseren. Dat kan tussen de 150 en 200 euro heb ik me laten vertellen, een nieuwe koop je voor rond de 700 euro.
Ik moet nog ff een bedrijf zoeken die dit voor me kan reviseren, alleen heb door onverwacht gezinsuitbreiding ff niet de financiën voor, komt wel, auto rijdt gewoon door, alleen mis je wat luxe features.
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door DustMan » 18 jan 2016, 16:50

700 is wat overdreven, je kunt al nieuwe Bosch modules krijgen voor 450 euro (bijvoorbeeld bij Offenga) :)

Ik zal er even een stukje over bij zetten. Vergeet ook je wielsensoren niet! Die geven ook een ABS lampje, maar dan is de module nog heel. Beste is om de ECU uit te lezen, zodat je kunt zien of de module zelf het heeft begeven of (een van) de rotatiesensoren in de wielen.

Edit: heb de post bijgewerkt. Dank!
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door DustMan » 19 jan 2016, 12:30

Ik heb de lijst bijgewerkt en wat overzichtelijker gemaakt, zodat het geen lange brij van teksten wordt.
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door Peerke007 » 08 apr 2016, 19:20

Super draadje. Bedankt voor je inspanningen :duimen: .

Gebruikersavatar
pikkebaas
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 feb 2011, 18:06
Locatie: Haaglanden

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door pikkebaas » 06 mei 2016, 18:31

Mooi draadje idd.

Is het 3X vervangen van de krukassensor in de laatste 5 jaar ook een kwaal(aan 't worden)?
Wat kan de reden zijn dat deze sensor zo vaak defect raakt?
Afbeelding

djape
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 aug 2013, 20:21

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door djape » 17 mei 2016, 10:05

Gaaf! een echt goed overzicht; het Bimmerportal waardig vind ik

loentje
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 mei 2015, 23:30

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door loentje » 21 jun 2016, 09:06

kettingspanner misschien bij de v8?

bekende kwaal


groeten loentje
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)

Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door DustMan » 19 jul 2016, 12:13

Je bedoelt dat die breken? Moet wel iets meer info hebben :)
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door DustMan » 21 jul 2016, 08:42

Bijgewerkt: gasdrukveren achterklep touring erbij gezet. Bekend puntje
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

lekkerebert
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:31

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door lekkerebert » 28 jul 2016, 01:28

Is er ook nog een link naar een how-to om deze te vervangen?

Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door DustMan » 28 jul 2016, 11:37

Als je op de link onder de woorden 'niet heel ingewikkeld' klikt dan kom je bij een how-to.

Deze viewtopic.php?f=109&t=38292
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

lekkerebert
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:31

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door lekkerebert » 29 jul 2016, 02:29

Verschrikkelijk had bedankt! Precies wat ik zocht.

loentje
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 mei 2015, 23:30

Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39

Bericht door loentje » 10 aug 2016, 09:33

jep kettingspanner wordt hard en brokkelt af en dan is het over met de v8 :gek:
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”