Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie

Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor F.P. » 25 jun 2018, 11:02

Beste leden,

Sinds kort de trotse bezitter van een BMW E39 520i Touring uit 2002 (M54 motorblok).
Echter nu verbruikt die 1 liter olie op +- 2000 km, en rookt soms.
Nu heb ik al reeds de carterventilatie laten vervangen echter vermoed ik dat de klep seals aan vervanging toe zijn.

Heb al gezocht op YouTube en Google om wellicht een DIY uitleg te zien hoe ik dit kan doen.
Echter niet echt met succes.
Heb wel dit gevonden wat wellicht ook leuk is om te lezen:
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=899347

Kan iemand mij hieraan helpen?

Of kent iemand een goed (goedkoop) adresje waar ik dit kan laten doen?

Alvast bedankt voor de reactie(s)
F.P.
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 sep 2012, 08:28

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor AdE39 » 27 jun 2018, 10:14

Goede morgen F.P.

Normaal gesproken zal een auto nooit met een olie verbruik blauw gaan walmen.
Dat gebeurt erg vaak met een olie verbruik beneden de 800 tot 1000 km.

Een liter olie verbruik op 2.000 km. dat is niet eens alarmerend te noemen.

Ik ga er ook van uit, dat het niet echt de klepseals zullen zijn, of echt heel minimaal.

Maar eerder de carter ontluchting olie afscheid systeem.
Dit word veroorzaakt door dat er een te hoge vacuüm aanwezig is.
Wat ik u voor kan stellen is, dat u bij de afvoer van de olie naar het carter, vlakbij de oliepeilstok.
Dat u daar een terugslagklepje monteert, dan kan er eventueel geen olie retour gezogen worden terug de motor in.
Want dit schijnt het euvel te kunnen zijn.
Het is slechts een hele kleine ingreep, u snijd de slang door, en plaats een terugslag klepje in deze slang.
Er kan dan wel olie afgevoerd worden naar het carter, maar niet retour naar de motor, het verbranding circuit.

Vaak gaat men over naar een ander systeem, samen met een oil catch can, en dan de olie afvoer naar het carter, ook weer samen met een terugslag klepje.
Dit systeem kunt u bekijken op YouTube.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad
AdE39
 
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14 jan 2011, 19:48

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor SandMan226 » 02 jul 2018, 10:44

Ken een bmw specialist in de omgeving Goeree Overflakkee. Heb je daar wat aan? Heeft alle vaccuumslangen, luchtleidingen, luchtvering achter en zelfs mn drijfstanglagers vervangen. Heeft geen garagekosten waardoor zn prijs erg aantrekkelijk is. Ik woon 75km verderop en zelfs voor een oliewissel rij ik erheen.
E32 735i '87
E34 M5 3.6
E39 528i '97
E38 740i '94

E39 530iAT
Avatar gebruiker
SandMan226
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 09 jan 2015, 05:36
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor F.P. » 04 jul 2018, 08:36

Beste Ad en Sandman,

Bedankt voor jullie reactie!

En bedankt voor de tip Ad! Heb hiervan ook het een en ander al over gelezen maar eigenlijk niet in verdiept omdat ik dacht dat na het vervangen van de carterventilatie dit "probleem" wel opgelost zou zijn. Na het vervangen rookt die echt vele male minder overigens. Ik ga dat z.s.m. uitzoeken.

Heb namelijk al een hoop informatie kunnen vinden op youtube. Het fijne hiervan is dat ik wellicht zelf al een hoop zaken kan onderhouden dan wel aanpakken zonder dat ik hiervoor elke keer naar de dealer /garage moet gaan en flink in de buidel moet tasten.
En het is nu veel leuker (vind ik dan) om het zelf te kunnen en je weet nu ook zeker dat het goed gedaan wordt (en zo niet kan je jezelf de schuld geven).

Ik ga het uitzoeken dan wel aanpakken en laat z.s.m. van me horen of het gelukt is.

Nogmaals bedankt voor de tip(s)! :amen:

Heb gelijk even gezocht op youtube en meestal check ik 50'sKid channel:

Is deze mod wat je bedoelde Ad:

https://www.youtube.com/watch?v=Biyu9iUXrn4&t=271s

en of:

https://www.youtube.com/watch?v=Fo2rLSzNzt0

Tevens zie ik heel veel verschillende oil catch cans (in prijzen met name).
Welke raden jullie aan om te gebruiken? Een simpele is goed genoeg? Of is een oil catch can van Mishimoto aan te bevelen?
Met name als ik deze website lees:

https://torquepost.wordpress.com/2013/0 ... ose-build/

Ik hoor graag jullie reacties :duim:
Laatst bijgewerkt door F.P. op 05 jul 2018, 09:04, in totaal 2 keer bewerkt.
F.P.
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 sep 2012, 08:28

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor Patrickk » 05 jul 2018, 07:41

M54, Hoeveel km heeft de wagen gelopen?
Verbruik kan ook door kantelende zuigers.
E46 330iA touring 05-2003 69.000km
E39 523iA sedan 05-2000 95000km
E46 318i touring 06-2001 262000km

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Avatar gebruiker
Patrickk
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 19 dec 2009, 04:21
Woonplaats: Vaart tussen Basel en Vlissingen heen en weer.

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor F.P. » 05 jul 2018, 08:53

Hi Patrick, auto heeft nu ongeveer 222.000 gelopen. Olieverbruik is nog laag (gelukkig) maar het irriteert me wel (is gewoon niet goed /hoort niet). Na het vervangen van de OEM carterventilatie naar een nieuwe is het roken uit de uitlaat heel veel minder geworden (helaas olieverbruik niet).
F.P.
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 sep 2012, 08:28

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor Patrickk » 05 jul 2018, 10:33

1 liter op 2000km vind ik echt te veel persoonlijk. Succes met het vinden van het probleem.
E46 330iA touring 05-2003 69.000km
E39 523iA sedan 05-2000 95000km
E46 318i touring 06-2001 262000km

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Avatar gebruiker
Patrickk
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 19 dec 2009, 04:21
Woonplaats: Vaart tussen Basel en Vlissingen heen en weer.

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor VanDrankel » 05 jul 2018, 10:40

Vind 1 liter op 2000 km idd nogal veel. De mijne (528i Touring, bj 1999) heeft nu bijna 318.000 gelopen en verbruikt geen druppel, ik rijd gemiddels zo'n 2.000km per maand. Weet wel dat de kop preventief gereviseerd is, dus zullen de seals ook meegenomen zijn. Ik heb de afgelopen 22.000km hooguit een litertje bijgevuld.
BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @rvamedia.
Avatar gebruiker
VanDrankel
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 12 nov 2017, 04:13
Woonplaats: Limburg

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor F.P. » 05 jul 2018, 10:57

Hi van Drankel, maar dat betreft dan geen M54 motorblok volgens mij (als ik me niet vergis)? Vandaar dat je geen druppel olie verbruikt.
F.P.
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 sep 2012, 08:28

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor Patrickk » 05 jul 2018, 11:11

Ik heb ook een 330i m54 van 2003 met 88k erop, deze hebben we nu 21000km maar kan het minimaal aan de peilstok zien.
E46 330iA touring 05-2003 69.000km
E39 523iA sedan 05-2000 95000km
E46 318i touring 06-2001 262000km

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Avatar gebruiker
Patrickk
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 19 dec 2009, 04:21
Woonplaats: Vaart tussen Basel en Vlissingen heen en weer.

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor LarsBrugman » 05 jul 2018, 11:22

Ik zou persoonlijk beginnen met de 02pilot mod. Dat is een hele simpele modificatie, die je er zo op en af kan halen. Mocht dit je problemen niet oplossen, is een catch can altijd nog in te bouwen.

Mbt tot het olie verbruik. 1l op 2000 is geen gekke waarde voor een M54. Ze kunnen er prima oud mee worden. Of het hoort/je stoort is natuurlijk voor iedereen persoonlijk een afweging. M52 is wat dat betreft veel beter, die verbruiken echt bijna niets. De reden hiervan is naar mijn mening niet het CCV systeem, maar een andere fout in het design van de M54. Bij de M54 is BMW overgestapt op een lichter type olieschraapveer met minder weerstand, om verbruik te verminderen en vermogen te verhogen. Deze slijten overmatig waardoor olieverbruik ontstaat. Dit is op te lossen door het vacuüm
te verhogen, wat de 02pilot mod doet. Eventueel kunnen ook ringen van een M52 gemonteerd worden, maar dan kijk je tegen een heel ander kostenplaatje aan.

Succes met je probleem!
LarsBrugman
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 18 nov 2017, 16:11

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor F.P. » 05 jul 2018, 11:37

Bedankt voor je reactie Lars :duim: , en dat had ik inderdaad ook vernomen /ingelezen wat betreft die olieschraapveren t.o.v. M54 -> M52 motorblok. Weet dat een specialist ook al aangaf dat 1l op 2000km helemaal niets is en me niet zorgen hoef te maken. Desalniettemin wil ik toch inderdaad wat aanpassen aan de CCV systeem. Wellicht inderdaad beter om die 02pilot mod te proberen.

Wil eigenlijk zoveel mogelijk zelf dingen repareren zodat de kosten geringer zijn. Maar inderdaad het plaatsen van nieuwe olieschraapveren wordt mij denk ik iets te moeilijk :-S
F.P.
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 sep 2012, 08:28

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor VanDrankel » 09 jul 2018, 11:48

F.P. schreef:Hi van Drankel, maar dat betreft dan geen M54 motorblok volgens mij (als ik me niet vergis)? Vandaar dat je geen druppel olie verbruikt.


Klopt helemaal, niet goed gelezen. :gek:
Excuus!
BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @rvamedia.
Avatar gebruiker
VanDrankel
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 12 nov 2017, 04:13
Woonplaats: Limburg

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor AdE39 » 10 jul 2018, 13:24

Goede middag beste forum leden,

Neem gerust aan van mij, dat slechts één liter op de 2.000 km. echt nog niets iets verontrustend is.

Ga je eigen wel ongerust maken, als de BMW al meer olie gaat gebruiken beneden de 800 km.

Wat het betreft met de M54 motor, die ik zelf ook in mijn E39 525i touring heb liggen.
Deze motor heeft ook niet snel een olie verbruik van meer dan 1 liter beneden de 1.000 km.
Deze M54 motor gebruikt weinig olie, deze komt niet eens tijdens een verversing aan een liter olie verbruik.
Het is echt niet moeilijk om een motor olie te laten verbruiken, ga hem maar eens flink laten trekken, en ga er eens flink toeren mee draaien, dan zal u het verschil wel merken.
Gebruik ook altijd de juiste soort olie, ik gebruik bijvoorbeeld Specialsynth MSP 5W40 LL van Kroon.
Dat is een Full synthetische Long Life olie, ik ben er zeer tevreden over.
Deze mag u verversen bij de 30.000 km.
Ik rijd dus slechts 4.000 op jaar basis, dus vervang ik de olie elk jaar.
Het kan wel te gek zijn, maar bedenk u dus wel, met een dergelijk kilometrage per jaar, dat er soms wel eens wat condens in de olie kan komen.

En zoals we weten, water smeert de motor echt niet.
Dus daarom vervang ik de olie net voor de winter.

Men kan ook wel eens even bekijken, als de motor iets teveel gebruikt naar uw zin, om eens uit te vogelen, of er een iets dikkere motor olie gebruikt kan worden, dit helpt vaak ook!
Natuurlijk eerst even goed uitzoeken of dat mogelijk is, anders echt niet doen.

Ga eens ten rade bij een BMW specialist, deze heeft ook erg vaak een goede visie over dit item.

Men gaat zich allemaal druk maken om zuigerveren c.q. schraapveren, of kantelende zuigers, lekke klep seals, en dergelijke.
Niet gelijk aan het ergste gaan denken, terwijl het erg vaak heel simpel op te lossen is.

Gaat u het eerst eens zoeken in het carter ontluchting/olieafscheider systeem.
Daar zit hem vaak de kneep!

Kijk echt eerst naar het gemakkelijkste oplosbare probleem, en erg vaak zit het ook in dat carter ventilatie systeem.
En de ware oorzaak is dan de hoge vacuüm druk.
Deze zorgt er voor dat de toevallig meegenomen olie weer direct de motor weer word ingezogen, en verbrand word.

Begin eens met het plaatsen van een terugslag klep net waar de olie terug het carter in loopt.
Daar bij de oliepeilstok!
Het zou zelfs ook wel eens kunnen, dat wanneer de vacuüm te hoog is op de aansluiting van het carter ontluchting systeem, dat de olie zelfs uit het carter word gezogen bij de oliepeilstok.
Dat verhelpt u door de terugslagklep te monteren.

Simpel deze slang doorsnijden en de terugslag klep plaatsen.
Merkt u direct resultaat, mooi, dan heeft u het al gevonden.

Op YouTube staan hele mooie voorbeelden over dit probleem, hier laat men dan ook hele mooie voorbeelden zien, om dit slechte carter ontluchting systeem netjes aan te passen.
En er zijn een aantal hele mooie bedachte systemen voorhanden.
Op zich zelf is het niet eens zo prijzig om het te bouwen.

U heeft wat slangen nodig, die olie bestendig zijn, en wat slangenklemmen, eventueel een oil catch can en een terugslag ventiel.
De rest kan u allemaal hergebruiken van het huidige carter ontluchting.

Ik ga mij dus echt niet druk maken, als mijn E54 motor een verbruik zou hebben van één liter op de 2.000 km.
Dit is dus echt niet erg, of niet eens veel.

Een motor zal niet eens snel blauw gaan walmen met een dergelijk olie verbruik.
Dat een E39 wel vaak een condens pluim achter zich heeft hangen, dat zie ik steeds in mijn binnen spiegel.
Dat heeft erg vaak als oorzaak, dat de lucht vochtigheid hoog is, en bij een bepaalde temperatuur.
Dan heeft men het over een witte pluim. Condens dus.
Zeker als men dan geen koelvloeistof kwijt raakt!

ik wens u veel succes toe.

Met vriendelijke groet,

Ad
AdE39
 
Berichten: 1267
Geregistreerd: 14 jan 2011, 19:48

Re: Klep Seals vervangen BMW e39 520i Touring 2002

Berichtdoor F.P. » 11 jul 2018, 17:03

Bedankt Ad voor de verhelderende reactie :duim:

Ik ga proberen met een terugslagventiel + de o2pilot mod het "probleem" op te lossen.
Mijn CCV is namelijk recentelijk al vernieuwd + olie ververst met Specialsynth MSP 5W40 LL van Kroon Olie.
Indien dit niet helpt plaats ik een oil catch can.

Zodra ik dat gedaan heb laat ik mijn bevindingen hier achter :driving:
F.P.
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 sep 2012, 08:28

Volgende

Keer terug naar BMW 5 Serie (E39) Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten