E39 523i Sedan

Show je BMW E39. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
bmw528II
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2011, 20:46
Locatie: Oost Souburg

E39 523i Sedan

Bericht door bmw528II » 27 dec 2022, 15:49

Goedenmiddag,

Hierbij de voorstelronde van iemand met een zeer hardnekkig E39 virus.

Het begon ooit met een 520DE34. De eerste 5 serie die ik kocht van een collega voor €800 omdat hij hem anders naar de sloop zou brengen. Welgeteld 5 km in gereden, en zowat alles begaf het, motor aan de kook, olielekkage, startmotor kapot enz enz.

Ondanks dit alles was de liefde voor de 5 serie geboren.
Ik was toen als 19 jarige zoveel comfort in een auto, die alleen een renault laguna gewend was.

Tussendoor nog allerlei BMW’s gehad, 4 en 6 cilinders, maar het comfort van een fünfer bleef toch knagen.

Ergens in 2010/11 de eerste E39 gekocht. Een 528i Sedan automaat met letterlijk alle opties die je je kunt voorstellen.
Deze 2 jaar gehad, en moest deze vanwege een slecht financieel beleid verkopen. :gek:


Na een aantal jaren en weer wat BMW’s verder, toch maar weer besloten om een E39 te scoren.

Gewapend met kennis uit dit forum bij 2 E39’s wezen kijken.

De eerste;
Een 525i, netjes in het leer/zwarte lak. Na een testrit beviel alles, op 1 kritisch punt na. Bij het M54 blok ligt de isolatiewaarde wat hoger, wat resulteert in een “stille 6 “ tijdens het rijden. De verkopende partij keek erg verbaasd bij het horen van de beredenering.

Gelukkig kwam er in de buurt een 523i sedan met het vertrouwde M52 blok te koop. Wat een prachtig geluid komt daar uit! Dat had ik zo gemist!
De radio zette ik weken na de koop pas een keer aan, waardoor ik toen pas ontdekte dat de box van de bestuurderskant het niet goed deed.

Die dag (november 2019) heb ik gelijk de zakensedan uit 98’ meegenomen. Deze kostte slechts €1900. Denk dat Jurjen hier nog even met magische vingers heeft aangezeten, want er is geen pixelverlies!
Uiteraard ben ik niet op mijn achterhoofd gevallen en ken de consequenties bij zo een goedkope slee.

De auto was verlaagd , roeste flink bij de dorpel rechts achter, en het interieur was ook erg paars geworden.
Dit is allemaal verholpen. Alles wat kapot gaat, komt er nieuw in terug indien mogelijk.

Ondertussen bijna 10K verspijkerd aan deze prachtbak, wat resulteert in een betrouwbare E39 waar jaarlijks 16D km mee gereden word.

Ondertussen vervangen:

- thermostaathuis
- uitlaat gelast
- Voor en achterveren v
- schokdempers
- sporing
- stuurhuishoes
- deurrubbers voor+achter
- draagarmhoezen achter
- olielekkage stuurbekrachtiging
- kogelhoes
- spiegelglas links + rechts
- radiateur
- 4x band
- draagarm fuseekogel
- 3meter remleiding
- remolie
- schadeherstel dorpel rechtsachter.
- voorbumper+ mistlampen( hond aangereden op snelweg)
- kleppendekselpakking
-airco sevicebeurt
- remschijf voor + achter +remblokken
- wiellager voor links
- automaatbak spoelen + filter.
- Abs sensor vervangen
- leren bekleding zwart(zoek nog een vaste achterbank rugdeel met hoofdsteun.

Vanaf de wieg in Duitsland tot op de dag van vandaag een 90% sluitende onderhoudshistorie.

Net achter de “hofmeisterknik” staat nog “BMW5 serie club” op de ramen. Kent iemand deze auto?





Afbeelding

Afbeelding
BMW E39 maakt rijden geweldig

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Showroom”