Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Geplaatst: 09 jan 2019, 12:42
Nadat mijn 2de E39 problemen kreeg met misfire op 3, welke veroorzaakt werd door geen compressie ben ik gaan nadenken wat te doen.
Repareren, en dan verder gaan met punten die al aangepakt moesten worden, of toch voor iets anders gaan kijken.
Na even mezelf georiënteerd te hebben, besloten om oude project op te geven en voor iets nieuws te gaan.
Dit moest wel weer een E39 worden, liefst touring, liefst facelift model.
En dit is het uiteindelijk geworden:
E39 525i Touring uit 2003 in de kleur Titangrau Metallic
Zag de auto op MP staan, en na even gebeld te hebben ben ik met een maat er heen gereden. Auto zag er goed uit maar erg vies.
Nergens enig spoor van lekkage.
Enig wat ik tegen kwam waren voornamelijk cosmetisch problemen, namelijk pixel problemen, panelen op de achterklep wat miste, kapot luchtrooster achterin, en een kras op de achterbumper strip.
Verder zag ik dat de auto links achter gezakt was, maar dit is een bekend probleem en erg makkelijk op te lossen.
Na een proefrit en onderhandeling auto meegenomen. Rit naar huis ging perfect.
Auto voelt erg strak aan, alleen besturing voelt veel zwaarder dan de 528. is even wennen.
Heb gekeken maar stuurbekrachtiging reservoir is vol dus dat is niet het probleem. geen idee of het zo hoort. iets voor later.
Na thuis gekomen t ezijn , ben ik als eerste aan de gang geweest met dashboard en pixel problemen. Toevallig had ik al een repair steje thuis die ik gekocht had omdat ik dacht dat dashboard van de 528i dit probleem had. Wat achteraf een lampje was.
Dus dashboard uitgebouwd en begonnen met reparatie. Was best pittig maar te doen. Wel even de tijd nemen.
Daarna alles weer terug gezet en ingebouwd. Was wel ff spannend, maar uiteindelijk:
Gister even de 525 naast zijn voorganger gezet om wat dingen over te zetten.
Gelijk daarna begonnen met de linker balg. had wederom nog eentje staan die ik ooit gehaald had voor de 528.
Deze was heel snel verwisseld.
Jammer genoeg toen ik vanmorgen naar de auto liep hing deze weer schuin. Blijkbaar toch ergens anders lek. Dat wordt dus met een zeepsop spuiten.
Volgende wordt auto goed schoonmaken, binnen en buiten. En als het wat mooier weer wordt een goed poetsbeurt geven.
Deze E39 heeft ook een grootscherm systeem plus MK4 DVD nav en DSP. Erg mooi, maar toch gaat er een Android systeem weer in.
Heb de oude Android 7.1 verkocht en nu een Android 8.0 gekocht, samen met een DAB+ radio en bluetooth OBD2 dongle.
Dat betekend dat ik van de oude auto ook de kabels moet uittrekken die van achter naar voren lopen. Best veel werk, maar liever dat dan weer €75 uit te geven voor nieuwe.
Zo dat was het, zal zeker weer wat updaten zodra er weer wat aan gedaan is.
Wacht nu nog op stelnokken voor de koplampen, die moeten vervangen worden. Plus LED angel eyes. Verlichting valt me namelijk erg tegen vergeleken met Xenon wat de 528 had.
Repareren, en dan verder gaan met punten die al aangepakt moesten worden, of toch voor iets anders gaan kijken.
Na even mezelf georiënteerd te hebben, besloten om oude project op te geven en voor iets nieuws te gaan.
Dit moest wel weer een E39 worden, liefst touring, liefst facelift model.
En dit is het uiteindelijk geworden:
E39 525i Touring uit 2003 in de kleur Titangrau Metallic
Zag de auto op MP staan, en na even gebeld te hebben ben ik met een maat er heen gereden. Auto zag er goed uit maar erg vies.
Nergens enig spoor van lekkage.
Enig wat ik tegen kwam waren voornamelijk cosmetisch problemen, namelijk pixel problemen, panelen op de achterklep wat miste, kapot luchtrooster achterin, en een kras op de achterbumper strip.
Verder zag ik dat de auto links achter gezakt was, maar dit is een bekend probleem en erg makkelijk op te lossen.
Na een proefrit en onderhandeling auto meegenomen. Rit naar huis ging perfect.
Auto voelt erg strak aan, alleen besturing voelt veel zwaarder dan de 528. is even wennen.
Heb gekeken maar stuurbekrachtiging reservoir is vol dus dat is niet het probleem. geen idee of het zo hoort. iets voor later.
Na thuis gekomen t ezijn , ben ik als eerste aan de gang geweest met dashboard en pixel problemen. Toevallig had ik al een repair steje thuis die ik gekocht had omdat ik dacht dat dashboard van de 528i dit probleem had. Wat achteraf een lampje was.
Dus dashboard uitgebouwd en begonnen met reparatie. Was best pittig maar te doen. Wel even de tijd nemen.
Daarna alles weer terug gezet en ingebouwd. Was wel ff spannend, maar uiteindelijk:
Gister even de 525 naast zijn voorganger gezet om wat dingen over te zetten.
Gelijk daarna begonnen met de linker balg. had wederom nog eentje staan die ik ooit gehaald had voor de 528.
Deze was heel snel verwisseld.
Jammer genoeg toen ik vanmorgen naar de auto liep hing deze weer schuin. Blijkbaar toch ergens anders lek. Dat wordt dus met een zeepsop spuiten.
Volgende wordt auto goed schoonmaken, binnen en buiten. En als het wat mooier weer wordt een goed poetsbeurt geven.
Deze E39 heeft ook een grootscherm systeem plus MK4 DVD nav en DSP. Erg mooi, maar toch gaat er een Android systeem weer in.
Heb de oude Android 7.1 verkocht en nu een Android 8.0 gekocht, samen met een DAB+ radio en bluetooth OBD2 dongle.
Dat betekend dat ik van de oude auto ook de kabels moet uittrekken die van achter naar voren lopen. Best veel werk, maar liever dat dan weer €75 uit te geven voor nieuwe.
Zo dat was het, zal zeker weer wat updaten zodra er weer wat aan gedaan is.
Wacht nu nog op stelnokken voor de koplampen, die moeten vervangen worden. Plus LED angel eyes. Verlichting valt me namelijk erg tegen vergeleken met Xenon wat de 528 had.