E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Show je BMW E39. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
seninha
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2014, 16:23
Locatie: IJmuiden

E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door seninha » 26 jun 2018, 09:14

Omdat we aankomende zomer met een eigen tent op vakantie gaan, wilde ik graag iets groters hebben dan mijn Saab 9-3 2.0 .
Ik was op zoek naar een station.Moest alleen niet al te veel kosten. Eerste gedachte was een Volvo 850 / V70.
Tot ik opeens een 528i tegen kwam. En omdat ik 4 jaar geleden heel kort een 525TD heb gehad en door omstandigheden weg moest, wist ik wat voor een lekker auto een E39 was.

Dus na even auto goed bekeken te hebben en onderhandelen, besloten om deze over te nemen.
Nou ben ik zelf nooit bang voor hoge km standen, maar deze keer heb ik mezelf wel overtroffen. Auto heeft namelijk ruim 4 ton gelopen 8)

Gelukkig niet al te veel betaald dus we zien wel hoe ver we komen.

Auto dus paar dagen later door mn vader laten ophalen in Putte. Omdat ik zelf niet kon. Blijkbaar beviel auto erg goed bij hem want eerste boete heb ik al binnen. 6km te hard, 15 minuten nadat koop gedaan was :gek:

Hier staan beide voertuigen naast elkaar (gelukkig was ik Saab zo kwijt)

Afbeelding

En hier in volle glorie. Erg vies, maar daar is snel aan gewerkt ;)

Afbeelding

Omdat auto dus aankomend vakantie goed zn werk moet kunnen doen, gelijk een lijst van dingen die aangepakt moesten worden.
Dit zijn:
-Olie lekkage (bekend issue)
-Onderhoud (olie, alle filters, bougies)
-rem olie vervangen
-koelvloeistof
-goed van binnen schoonmaken
-trilling tussen de 90-120 weg zien te krijgen

En omdat ik graag mn autos netjes wil hebben, zal binnen kant , buiten kant en motor ruimte aangepakt worden.

Als eerste ben ik aan de gang gegaan met olie lekkage. Erg snel achter gekomen dat olie filter huis pakking vaak grootste probleem geeft. Dus daar als eerst naar gekeken en dan bleek dus ook hier het geval te zijn.
Pakking besteld en gelijk alles voor onderhoud.

Met alles naar een hobbie hal gereden en auto aangepakt.

Als eerste alles uitgebouwd, om bij de pakking te kunnen komen:
Afbeelding

Hier is opening goed te zien:
Afbeelding

Werk viel op zich goed te doen. Meeste tijd was ik kwijt met uitbouwen van onderdelen er om heen.

Hierna alle filters vernieuwd , riemen en ook een paar rollen.
Daarna was het tijd om bougies te vervangen. Na de eerste bougie uitgehaald te hebben zag ik dat deze erg nat waren. Vooral boven kant. Dat betekend niets anders dan dat kleppendeksel pakking lekt.
Deze zal binnen kort aangepakt worden

Oude bougies:
Afbeelding

En hier weer alles op zn plaats
Afbeelding

Enig wat ik nog moet doen is benzine filter. Ivm tijd gebrek ben ik daar niet aan toe gekomen.
Die zal ik aanpakken als kleppendeksel pakking vervangen gaat worden.
Daarnaast moet ik ook nog pijlstok houder o-ring vervangen, want zag dat er daar ook olie uit komt.

Bij aanschaf van de auto zag ik dat plaatwerk op sommige plaatsen niet echt netjes uitzag.
Dit zijn od de motorkap...erg lelijk plek midden op de kap..en roest op de achterklep.
Aangezien motorkap toch eerste is wat je ziet, wilde ik daar echt iets aan doen.

gelukkig iemand gevonden die de zelfde auto had staan voor demontage dus afspraak gemaakt.
Ter plekke motorkap verwisseld. En gelijk andere dingen overgezet van zijn auto op die van mij.
B-stijl (mijne had een lelijke plek) , deur lampje en deur rubbers.

Afbeelding
Kap was erg vies, maar dat is intussen aangepakt. En ..gelijk van verkoper, een mooi facelift grill meegekregen :)

Verse b-stijl
Afbeelding

Dat was het voorlopig wel. Ivm werk, weinig tijd gehad.
Wacht nu op OBD kabel, vloermatten welke binnen kort afgeleverd zullen worden.

Volgend waar ik aan ga werken is audio. Ik wilde eigenlijk een bluetooth module in de auto.
Deze dus ook gekocht (wordt op de cd wisselaar ingang aangsloten), maar omdat deze niet goed werkte terug gestuurd.
Aangezien de navigatie aan boord een MK2 versie is, welke ook niet werk, was ik op zoek naar een ander.
En toen kwam ik een Android 7.1 systeem tegen voor niet al te veel geld.

Deze ga ik van de week halen, dus zal ook gelijk er in komen.
Heb daarnaast een iBus USB module gekocht. Schijnt dat ik daarmee ook de onboard computer gewoon weer heb zoals standaard op huidige 16:9 scherm te zien is.

Dat was het voor nu. Zodra ik weer wat gedaan heb zal ik het hier zeker updaten :)

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door Robin » 26 jun 2018, 13:45

Mooi verhaal bij een mooie, fijne wagen! Ben benieuwd naar de updates :)
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

seninha
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2014, 16:23
Locatie: IJmuiden

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door seninha » 29 jun 2018, 14:39

Kleine update:

Gister nieuwe radio opgehaald. Het gaat om een Xtrons PA7739BP , welke op Android 7.1 draait.
Afbeelding

Omdat de E39 af fabriek nav en TV heeft, zijn alle aansluitingen achterin.
Aangezien verlengkabel morgen binnen komt, heb ik stekker van de radio uitgetrokken en aan de nieuwe systeem aangesloten.
Eerste indruk is erg goed. Heb wat muziek vanuit mijn telefoon via Bluetooth afgespeeld en dat klonk erg goed.

Toevallig kwam vandaag ook mijn iBus USB module binnen. ( https://www.ibus-app.de/index_en.html )

Afbeelding

Hiermee kan ik dus via de nieuwe radio heel oa de boardcomputer bedienen.
Maar ook nog auto gegevens aflezen die je normaal via de verborgen BC menu kan bekijken (koelwater temp, hoeveelheid liters in de tank, enz enz)
Je schijnt nog veel meer mee te kunnen, dat zal ik allemaal wel gaan testen zodra alles ingebouwd is.

Maar eerst moest ik module aan de radio aansluiten. Kabels heb ik aan de meegeleverd kabelbundel gesoldeerd.

Afbeelding

Nu is het wachten tot verlengkabel er is. En dan deze van achter naar voren trekken.
Wordt dus vervolgt.

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door Robin » 29 jun 2018, 15:01

Aha, kijk aan. Weer wat geleerd. Heb dezelfde unit, maar dan van Eonon en zit idd met het probleem dat ik niets meer van de boardcomputer kan uitlezen/zien. Dus tijd in instrumentencluster kan ik ook niet meer aanpassen.

Heb je toevallig een linkje?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

seninha
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2014, 16:23
Locatie: IJmuiden

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door seninha » 29 jun 2018, 15:27

Hier linkje van verkoper: http://www.reslers.de/IBUS/index.html
Hij verstuurt alleen op maandag, dus als je in het weekend besteld en betaalt heb je alles eind volgende week binnen.

Wel moet je daarna ook nog voor de app betalen, mocht je alle functies willen hebben. Aankoop van de app kan je doen via de shop van Ibus app zelf:
https://shop.ibus-app.de/shop/

Ik heb zelf een 17 pins aansluiting. USB module heeft 4 draden (rood-bruin-wit en groen. Groen wordt niet gebruikt) heb ik als volg aangesloten:

Afbeelding

-Rode draad (12V ) op Pin 7
-Wit draad op (Ibus) op pin 9
-Bruin draad (Massa) op pin 15

Daarna na de module via USB aan de radio.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door Yor » 30 jun 2018, 18:07

Kijk! Fijn om te zien dat er aandacht wordt besteed aan de auto.

Ben benieuwd naar de volgende updates.m

Als je de kvs vervest, pak ook gelijk de waterpomp en thermostaat mee.
Misschien 50 euro in onderdelen maar zal je een hoop gezeur schelen als het kapot gaat.
Deze auto's zijn gemiddeld 18 jaar oud en die onderdelen geven ook een x op.

seninha
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2014, 16:23
Locatie: IJmuiden

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door seninha » 01 jul 2018, 19:22

Dank je voor de tip. Ga dat zeker ook aanpakken zodra ik weer ga sleutelen.

Dit weekend begonnen met inbouwen van de Android unit. Op zich ging het allemaal goed.
Verleng kabel moest vanuit de kofferruimte naar voren getrokken worden.

Afbeelding

Daarvoor moest oa de achterbank er uit, wat op zich wel goed uitkwam omdat de onderkant er echt niet uit zag.Dus dat gelijk schoongemaakt.

Afbeelding

Kabel dan via de linkerkant van de auto naar voren getrokken.
Afbeelding

Toen moes ik de oude monitor uitbouwen. Dat ging goed, alleen veel moeite gehad met het verwijderen van het frame.
Toen deze er uit was, de meegeleverd brackets gepakt en deze vast gezet.Maar mijn god, wat een bagger design.
Als ik deze vastmaak met de reeds voorgeboorde gaten vast maak, dan zit de unit te diep.

Daarom even proberen te meten en toen nieuwe gaten geboord. Jammer genoeg loste dit het probleem niet op.

Afbeelding

Via een sweeds M5 forum kwam ik op een Facebook pagina terecht, en een van de gebruiker schijnt een 3d frame beugel te maken. Heb hem even gecontact maar jammer genoeg is hij op vakantie.

Dus morgen maar weer verder ,kjken of ik zelf iets anders in elkaar kan zetten.

Enig tegenslag die ik nu heb , is dat er bij verleng kabel GEEN antenne kabel mee geleverd is. Terwijl dit wel op de site stond.

En daarnaast, ik vraag me af of de meegeleverd antenne stekker niet voor problemen gaat geven. Want de radio zelf zit al bijna tegen de auto, en als ik nog een stekker erbij ga prikken ben ik bang dat ik net ruimte te kort heb.

Zie op de radio twee antenne aansluitingen. Bovenste ken ik, dat is normale antenne met een lange pin,

Afbeelding

maar de onderste? Die zegt me niets. Misschien dat iemand die kent. Kan ik misschien een adapter halen om die te gebruiken

Afbeelding

seninha
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2014, 16:23
Locatie: IJmuiden

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door seninha » 02 jul 2018, 20:14

Zo, systeem is ingebouwd.

I-Bus app werkt top. Wel erg veel in te stellen dus moet me gaan inlezen wat je er allemaal mee kan.
Mijn Duits is niet al te best dus dat wordt heel veel gebruik maken van google translate :shine:

Wel alvast twee dingen ingesteld. Eerste was mogelijkheid om knipper licht 3x te laten afgaan bij het 1x aanraken van de hendel.
Dit kan je zelfs 5x over laten gaan.
En daarnaast ingesteld dat spiegels omlaag wijzen zodra je in zn achteruit schakelt.

https://youtu.be/RiOSNiP52aQ

Volgende stap wordt een USB 4G dongle die morgen binnen komt, en dan heb ik data aan boord (via Lesara. Maand abbo. Kan ik testen of het wat is)

En natuurlijk nog de radio kabel.
Hoop die snel binnen te krijgen, dan ben ik echt klaar met audio gedeelte.

seninha
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2014, 16:23
Locatie: IJmuiden

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door seninha » 06 jul 2018, 12:09

En volgende is alweer aangepakt.

O-ring van de oliepijlstok vervangen.
Toen ik de pijlstok er uit trok, zag ik geen o-ring:

Afbeelding

Maar na het checken van het gat in de karterpan, toen vond ik hem.
Het was duidelijk dat deze zijn beste tijd wel gehad had :gek:

Afbeelding

Voor de leek: links oud, rechts nieuw :devil:

Volgende project wordt radio eindelijk afmaken.Als het goed is komen straks de Fakra connectors binnen.
Kan dat project werkend afgesloten worden.

En mogen verwacht ik kleppendeksel pakking binnen te krijgen. Ga ik daar van de week aan werken.

Op naar een Lek vrij 528i :)

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door Yor » 06 jul 2018, 12:33

Netjes!

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door Robin » 06 jul 2018, 12:41

Netjes, leuk om te lezen dat je er zo enthousiast mee bezig bent!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

seninha
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2014, 16:23
Locatie: IJmuiden

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door seninha » 06 jul 2018, 13:23

Is ook erg leuk. Heb altijd de neiging als ik een auto koop , die eigenlijk niemand meer wilt, om die dan zoveel mogelijk weer netjes te krijgen.

Daarnaast , we gaan binnen kort met zn vieren naar Kroatie.Bedoeling is wel dat we daar aan komen hahah.

Zou liefst veel meer aan willen pakken,maar dat gaat voor de vakantie niet lukken. Dus dat wordt daarna wel langzaam aan aangepakt.

Vind het een top wagen. Vond het toen ik 4 jaar geleden de 525 had ook al. Dus ben blij dat er weer een E39 voor de deur staat.

FaTaLiTy
Berichten: 214
Lid geworden op: 21 sep 2016, 10:28
Locatie: Veenendaal

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door FaTaLiTy » 06 jul 2018, 14:54

Inderdaad leuk om te lezen!

Helaas ben ik zelf niet iets te onkundig om zulke dingen te doen :(
BMW E46 Sedan 323i - viewtopic.php?f=29&t=58370

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door Bart70 » 10 jul 2018, 08:38

Flink bezig, mooi te zien dat mensen dit soort dingen helemaal uitvogelen en werkend krijgen, hoop ik althans ;-)

Fijne vakantie alvast, over een kleine drie weekjes zit ik ook in Kroatie, weer even lekker genieten :duim:

seninha
Berichten: 166
Lid geworden op: 06 apr 2014, 16:23
Locatie: IJmuiden

Re: E39 528i Touring Oriental Blue Metalic uit 2000

Bericht door seninha » 10 jul 2018, 14:23

Doe mn uiterste best hahaha. En tot nu toe is het allemaal goed gelukt. Forums en Youtube zijn echt DE tools om je auto rijdend te houden.
Wat lekkage betreft, ziet er naar uit dat laatste o-ring goed geholpen heeft.
Gisteravond voor ik garage uitreed hier op mn werk, even gekeken, en zag 2 druppels druppels op de grond.(vergeleken met wat er eerst achterbleef is dit een vooruitgang)

Van de week maar aan de kleppendeksel pakking beginnen, en dan ben ik voorlopig wel klaar voor ons ritje naar Kroatie over precies 2 weken :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Showroom”