Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Show je BMW E39. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door pnbmw » 29 sep 2014, 20:57

Inmiddels rijd ik al meer als 4 jaar met veel plezier in mijn BMW E46 330I Touring. Deze BMW is inmiddels de 200.000 KM gepasseerd, dus hij mag het nu wat rustiger aan gaan doen. Verkopen doen we deze BMW niet, we gaan deze auto hobbymatig rijden. Dus we rijden dan nog hoogstens 2000 à 3000 kilometer per jaar. Dan kunnen we er nog lang veel plezier van hebben. Zie mijn link viewtopic.php?f=29&t=23702

Maar hoe nu verder….. Wat voor een auto komt er dan voor het dagelijkse vervoer… een Youngtimer van de zaak. De BMW E46 is mij zo goed bevallen, dat ik heb gekozen voor een auto uit dezelfde serie, maar dan een maatje groter, een BMW E39 528i Touring. Deze BMW is recent uit Zwitserland geïmporteerd en van oktober 1999 met 78000 KM op de teller. Het was even zoeken, maar het is weer een prachtige en originele auto geworden. Deze BMW heeft bij 70.000 KM een inspectie II gehad, komt van de eerste eigenaar en is bij één en dezelfde BMW dealer in onderhoud geweest.

Ik ga hier ook weer een overzicht bijhouden van hoe het mijn BMW 528I Touring de komende jaren vergaat.

Wat moet er nog preventief aan de auto gebeuren:
- Motorolie en filter vervangen.
- Preventief automaatbak olie en zeef bij ZF Dortmund laten verversen.

Dat was het even.

Opties:

0324 Oxfordgrün metallic
O7SN Leder Montana sandbeige/schwarz
0227 Sportliche Fahrwerkabstimmung mit Tieferlegung
0266 LM-Räder Radial-Styling (48), BMW Styling 33 Speichen-Design (winterbanden)
0413 Gepäckraumtrennetz
0423 Velours-Fussmatten
0438 Edelholtzausführung Hochglänzend
0441 Raucherpaket
0473 Armauflage vorn
0494 Sitzheizung für Fahrer und Beifahrer
0534 Klimaautomatik mit Mikrofilter
0866 BMW Business CD RDS
0710 M Technic Lederlenkrad mit Airbag
0915 Boden Konserviert

En de plaatjes mogen ook niet ontbreken: ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pnbmw op 13 feb 2020, 20:24, 2 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
BM-DUB
Berichten: 793
Lid geworden op: 08 jan 2010, 19:59

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door BM-DUB » 29 sep 2014, 21:22

strak exemplaar en mooie kleurencombinatie!
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)

2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)

Gebruikersavatar
GreyCooperS
Berichten: 3450
Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
Locatie: Rijswijk
Contacteer:

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door GreyCooperS » 30 sep 2014, 07:32

Mooie kar zo...en idd mooi origineel....deze gaat weer een fijn leven krijgen bij jou, vermoed ik!
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire

Gebruikersavatar
W_B
Berichten: 473
Lid geworden op: 18 apr 2011, 13:15

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door W_B » 30 sep 2014, 09:02

Prachtige aanwinst. Mooie kleuren combinatie. En de facelift velgen onder het pre-facelift model geven hem echt een mooie chique look.
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan

- E61 525D Touring

Gebruikersavatar
kotje
Berichten: 850
Lid geworden op: 28 mei 2011, 00:00

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door kotje » 01 okt 2014, 07:23

ziet er nog prachtig uit man. heel veel succes er mee.


gr

kotje

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door pnbmw » 09 okt 2014, 12:03

Thanks voor de leuke reacties. Inmiddels bijna 2 weken onderweg. Auto bevalt goed en is erg comfortabel. 3 Serie loopt zeker ook goed maar dit is toch een klasse hoger. Binnenkort een paar dingetjes preventief aan gaan pakken, Olie wissel motor, remblokken achter en ruitenwissers. Nog niks schokkends, ben benieuwd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door pnbmw » 20 dec 2014, 16:54

Inmiddels zijn we bijna 3 maanden en 7000 Km verder. Dan leer je de auto ook wat beter kennen en weet je waar de auto wat "extra aandacht" nodig heeft.

Ten eerste heb ik bij de BMW dealer in Zwitserland alle onderhoud nota’s opgevraagd. Die kreeg ik keurig in mijn mailbox. Naast het regulieren onderhoud viel alleen op dat er een nokkenassensor, 2 Hella koplampglazen - pakkingen en de elektrische raambediening linksvoor was vervangen.

Wat heb ik inmiddels bij de BMW specialist laten vervangen:
Motorolie en filter (tussentijdse wissel)
Ruitenwissers voor en achter
Remblokken achter.
Aankoop set winterbanden en velgen (style 33)

Welke werkzaamheden zijn er verder nog uitgevoerd.

Vocht in koplamp linksvoor en stelnokjes vervangen:
Ik heb de stelnokjes zelf vervangen en een nieuwe pakking geplaatst. Ik had nog steeds vocht in de koplamp. Nadat ik toen de naad tussen het blanke glas en het zwarte deel waar het blanke glas in valt had gekit, was het vocht weg. De oorzaak is waarschijnlijk dat het hoogte stelrubber waar de motorkap op valt te laag stond. Waardoor bij hard dicht laten vallen van de motorkap de koplamp een tik krijgt waardoor die in de naad iets los laat. Daardoor kan er vocht in de koplamp komen. Dus controleer ook de hoogte van het instelbare rubber waar je motorkap op steunt.

Tijdens de proefrit met de auto viel mij al een lichte trilling vanaf de achterzijde op, dacht aan onbalans in de banden. Banden balanceren, ondanks onbalans in banden hielp dit niet. Winterset er op en nog steeds een trilling. Deze trilling was rond de 100 KM – 120 KM per uur en kwam van de achterzijde. Dwarsrillen op de weg werden daarnaast ook ongefilterd doorgegeven aan het interieur. Ik heb toen besloten alle 4 de achterste subframe rubbers (tonnenlager) te laten vervangen. Voorste 2 waren uitgedroogd en deels gescheurd, olie er uit, achterste 2 waren nog goed. Alle 4 vervangen. Tevens de winter set laten controle op hoogteslag en onbalans. 4 banden balanceren, 1 bleek hoogteslag te hebben. Omdat de winterbanden nog zoveel profiel hadden heb ik deze laten trimmer. 2 stabilisator stangen achter hadden speling, beide laten vervangen. Eindresultaat: Dwarsrillen in de weg worden mooi gefilterd en trillingen zijn voor 90 % weg.

Nu de laatste 10 % van de trillingen achter wegwerken. Na onderzoek op internet en controleren van de auto vond ik dat de schokbrekers achter de eerste 5 CM onvoldoende dempte. De auto heeft luchtvering en de luchtbalgen zorgen deels ook voor demping waardoor het minder opvalt als de scholbrekers niet meer goed zijn. De auto waggelde soms wat na. Schokbrekers lekte niet maar ik kon ze wel, na de onderste bout los gemaakt te hebben, met de hand indrukken en ze kwamen bijna niet terug. Besloten de schokbrekers achter te vervangen. Keuze was Sachs of Bilstein. Sachs was wel duurder maar het leek mij toch beter om voor het origineel gegaan. Het resultaat mag er zijn, de trillingen zijn weg.


Wat te doen:
Met de volgende oliebeurt worden naast de remolie, de carterventilatie vervangen (piept soms bij gas geven, gelukkig geen olieverbruik) en de pakking van oliefilterhuis wordt vervangen (lekt iets).

Voor de rest rijd de auto heel goed en is erg stil en nu ook comfortabel, dit zelfs ondanks het af fabriek verlaagde sport onderstel (mijn 330i Touring met standaard onderstel is stugger). Gemiddelde verbruik is 1 liter op 11 KM (70 % buiten bebouwde kom en snelweg).

Op naar de volgende oliebeurt, zullen we maar zeggen.
Laatst gewijzigd door pnbmw op 13 feb 2020, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Jan-Pieter
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 aug 2009, 09:20

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door Jan-Pieter » 21 dec 2014, 00:34

Wat een prachtige wagen! :duimen:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 790
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:38

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door Vliet » 21 dec 2014, 12:29

Top hoor! Wij hebben onze e39 op dezelfde km stand gekocht. Het zijn echt hele fijne reisauto's.

Gebruikersavatar
lj328
Berichten: 1134
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:16

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door lj328 » 21 dec 2014, 12:38

Schitterende BMW, met een hele goede smaak wat betreft de combi van interieur met het exterieur.
Persoonlijk vind ik de 5-serie toch meer een auto om hobbymatig te rijden dan de 330i E46, maar dat is hoe deze auto's op mij overkomen.
Goed bezig ook met onderhoud, altijd fijn als er meer liefhebbers zijn die zo met hun BMW omgaan :duimen:
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door pnbmw » 21 dec 2014, 13:10

Bedankt voor jullie complimenten.

lj328: Gisteren na een tijdje weer in de 330I gereden. Moest even tanken voor het meisje. Gemiddeld verbruik van de 330I is inmiddels ook van 1:10,4 naar 1:8,5 (mag de pret niet drukken). Klopt, de 330I is wel veel meer een rijders auto. Stuurt tikje directer en is wat stugger geveerd. Omdat ik voornamelijk lange afstanden rij (en de kinderen 14 en 18 zijn) is wat meer ruimte en comfort toch ook prettig moet ik zeggen. Stoelen in de 5 serie voor zijn ook wat zachter en dus comfortabeler als de iets hardere (sportievere) sportstoelen in de 330i. Beide auto's zijn heerlijk om in te rijden, gewoon lekker afwisselen en afhankelijk van de stemming de juiste auto nemen. :ja: :ja:
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

El Guapo
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 mei 2013, 09:04
Locatie: Nijmegen

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door El Guapo » 31 dec 2014, 12:27

Mooie keuze! Ben precies hetzelfde van plan; een 15 jr oude e39 zakelijk rijden.... Mijn huidige uit 2003 moet daarvoor wijken. Veel plezier ermee!
E39 520i Touring Aut. Lifestyle ed.

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door pnbmw » 31 dec 2014, 13:19

Je heb in ieder geval al ervaring met een e39, dus je weet waar je op moet letten. Importeren is wel een stuk goedkoper als bij één van de specialisten een auto van 15 jaar oud kopen. Geeft echter wel iets meer zekerheid. Je moet er rekening mee houden dat je de auto moet laten taxeren. Dat moet om de 2 jaar gebeuren. Je krijgt dan een verzekering taxatie en een fiscale taxatie. Over de fiscale taxatie wordt je bijtelling berekend. In mijn geval was de fiscale taxatie voor een periode van 2 jaar 40 % lagers als de aankoopprijs. Een auto van 15 jaar of ouder voor dagelijks gebruik verzekeren op basis van taxatiewaarde doet ook niet iedere maatschappij. Ik heb uiteindelijk mijn verzekering afgesloten via tussenpersoon Advies Verzekerd! Meppel. Wellicht heb je hier nog iets aan.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door Bart70 » 19 feb 2015, 07:18

Even beetje doorgelezen hier, echt geen straf deze twee wagens voor de deur, deze E39 is wel een plaatje als ik het zo op de foto zie. Tevens goed onderhoud en zo te lezen weinig problemen er mee, houden zo !
Ook interessant te lezen hoe je de trilling er uit hebt gekregen, daar je nogal veel leest over dit probleem, meer bij de E6X series nog maar ook bij de E39, nooit verwacht dat de schokbrekers dus de laatste trilling veroorzaakten.

Mooie wagen en ga zo door :duim:

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999:

Bericht door pnbmw » 19 feb 2015, 13:55

Beste Bart,
Mijn dank voor je reactie. Ben heel erg tevreden met de auto's. Ik had al eerder willen reageren maar was nog geen gelegenheid voor. Ik dacht dat de trilling volledig weg was. Het is 95 % beter maar nog niet helemaal weg. Trilling is er soms wel en soms niet. Ik heb weer de nodige onderzoek gedaan. Ben er inmiddels achter dat het kan worden veroorzaakt door het "gleiclaufgelenk". Dat is de homokinetische koppeling die tussen differentieel en aandrijfas zit. Rond deze koppeling zit er bij mij tegen de bodem allemaal schoon vet. Is dus makkelijk te controleren. Dit vet komt uit het gleichlaufgelenk. Dit vet slaat er soms uit door warmte en / of lekke pakking. Daardoor draait het gleichlaufgelenk soms minder soepel als zou moeten waardoor je tussen de 100 KM en 120 KM soms last kunt hebben van trillingen van achterzijde. Ik ga binnenkort naar mijn BMW specialist om dit te laten onderzoeken. Wordt opnieuw smeren of vervangen. Ik denk het laatste. Ik houd jullie op de hoogte of dit bij mij de oplossing is en of de laatste trilling dan ook weg zijn.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Showroom”