mantisnl schreef:In dit geval moet je hem dan inderdaad importeren en verder op de stoep laten staan.
Zo gauw als je naar de RDW/Douane gaat dien je de BPM te betalen en wordt de auto ook pas op jouw naam gezet.
Wat je kunt doen is de auto in Duitsland van een export kenteken voorzien en vervolgens er nog een tijdje hier mee rond rijden.
De politie kan je in dat geval niets maken, de douane wel als ze je aanhouden. Zij kunnen je een waarschuwing geven als ze jou betrappen met rondrijden met exportkenteken en vervolgens dien je dus de BPM af te gaan lossen. Doe je dit niet krijg je een bekeuring. Dit is wel op eigen risico.
Ik heb zelf ong. 1 week rondgereden met exportkenteken terwijl ik op mijn nederlands kentekenbewijs wachtte en heb er verder geen problemen mee ondervonden. Maar het is niet geheel legaal

Er is overigens een maas in de wet te vinden. Ik heb zelf het Kurzkennzeichen geregeld bij mijn recente import. Da's minder lang geldig dan het exportkenteken, maar daar kun je wel meer mee sjoemelen. Je kunt namelijk bij de belastingdienst BPM-vrijstelling aanvragen gedurende 14 dagen. Hiermee mag je in een auto met buitenlands kenteken rijden, mits ie gehuurd, geleased of geleend is. Met het exportkenteken gaat die vlieger niet op, want dan is het voertuig duidelijk voor de export en daarmee zul je nat gaan. Met het Kurzkennzeichen (dat helaas maar vijf dagen geldig is) kun je nog wat bluffen door te zeggen dat je de auto geleend hebt van een Duitse verkoper voor proefgebruik van een week, maar dat hij zijn eigen kenteken nodig had voor een nieuwe auto.
Zo heb ik na import vijf dagen probleemloos een paar honderd km gemaakt. Verschillende politie-auto's tegengekomen (die als ze willen de douane erbij kunnen halen) maar nergens een probleem van gemaakt, niet eens staande gehouden. Hierbij heb ik overigens wel rustig gereden, geen aandacht trekken enzo. Wel heb ik de auto na de dag dat het kenteken verlopen was van de weg gehaald tot de hele invoerprocedure doorlopen was. Dit niet zozeer vanwege het kenteken, maar ook ivm de verzekering die na geldigheid van het Kurzkennzeichen verloopt.
Het risico met staandehouding met een exportkenteken is dat er verhalen de ronde doen dat het op de dag van aankoop en transport gedoogd wordt mits je direct naar huis rijdt, en dat je dan enkel de BPM-afdracht nog hoeft te doen mocht je gepakt worden. Het schijnt echter dat, wanneer je er extra mee rijdt, je een boete krijgt (thv de BPM dacht ik) en direct BPM-plichtig wordt.
JdM schreef:Alleen zal een auto zonder kenteken langs de weg wel opvallen, als het een maand is. Zet hem dan in een garage oid, dan heb je er zeker geen ellende mee.
Zonder kenteken mag ie ook niet langs de openbare weg staan. Zo lang het exportkenteken uit Duitsland erop zit en geldig is mag het, maar zo gauw dat de geldigheid verloren heeft moet de auto van de openbare weg af zijn, anders heb je een probleem. En hou er rekening mee dat je voertuig niet verzekerd is, en een hoop verzekeraars niet enkel op chassisnummer willen verzekeren.
eXistenZ schreef:Ik knal m op een besloten parkeerterrein achter mijn huis, komt helemaal goed

Thanks voor de informatie heren!
Heb die kerel net gemaild over hoe en wat, probere zoveel mogelijk info te krijgen voor ik 720km ga rijden

Zometeen blijktie niet goed te zijn....

sta je dan

Iig thx, jullie zien m wel in de showroom als ik m heb

Altijd slim om een indruk te krijgen. Ik zou, als je een beetje Duits kan (of iemand kent die Duits spreekt) echter altijd proberen te bellen. Een verkoper kan nog zo'n goed dichtgetimmerd verhaal hebben, maar de indruk is erg belangrijk. Lees tussen de regels door en probeer een beeld te krijgen om te voorkomen dat je compleet onvoorbereid in het diepe springt. Je gevoel is daarbij erg belangrijk.
Ik heb een vriend van me laten bellen en die heeft ook wel eens dubieuze mensen aan de lijn gehad waardoor ik ben afgehaakt. Later kreeg hij wel een goed gevoel bij een verkoper, en da's ook degene die betrouwbaar bleek bij ontvangst en de indruk klopte behoorlijk goed. Dan ga je er met een prettiger gevoel naartoe

.