door PeterE46 » 25 jan 2012, 15:59
Vanochtend de accu eruitgehaald en op de polen gemeten, vijfkommanogwat volt. Beetje laag. Ik heb hem meteen aan de lader gelegd en de diagnose was in ieder geval dat ie niet overleden was (oranje lamp). Op de accu zelf zit ook een kijkglaasje dat 3 kleuren kan hebben groen, zwart of geel en hij gaf zwart aan dus nog te redden. Nou duurt dat opladen wel wat lang en ben ik toch maar ff langs de plaatselijke garagist gegaan om een starthulp te halen. Accu er weer ingezet en starten. In een keer aanslaan geen lampjes en alles deed het. Even laten lopen en toen afgezet en nog een keer geprobeerd te starten zonder starthulp. Nou, niks dus. Ja een hoop geratel. Starthulp erop starten, lopen en gelijk maar ff een stukje gaan rijden. Alles functioneerde normaal en de auto liep als een zonnetje. Met zo'n 30 km op de klok thuis een multimeter op de polen gezet bij draaiende motor en 13,93 volt gemeten. Motor af, motor aan, zonder problemen. Voor de zekerheid heb ik nu toch maar de lader eraan gehangen (diagnose nog steeds oranje) en maar kijken of ie beter wordt. Ik heb de auto zo'n vijf en een half jaar en nog nooit electrische problemen gehad ook heb ik de accu nog nooit gewisseld en ik vermoed dat hij er vanaf nieuw in zit dus een tikje bejaard is ie wel.
Wat ik zo raar vind is dat het boeltje er zomaar mee uitscheidt. Ik rij niet veel maar als ik rij dan zijn het wel grotere afstanden. Toen ie vorig jaar bij de dealert stond zei deze wel dat de kachelweerstand vernieuwd moest worden vanwege het onregelmatig lopen van de blower. Heb ik niet laten doen want ik stoor me er niet aan en hier lees ik dat een defecte weerstand de accu leeg kan trekken. Kan iemand me uitleggen waarom dat gebeurd?
Ik heb het idee dat als ik de auto uitzet hij dan ook helemaal uitstaat en is er geen mechanisch geluid te horen van iets dat blijft draaien?
Dus..........................................