• Advertentie

BimmerPortal 3 Serie BMW E46 Forum Audio en Navigatie

Subwoofer in E46 sedan

Alles mbt audio/video, iPod aansluitingen en navigatie

Re: Subwoofer in E46 sedan

Berichtdoor RC Power » 18 okt 2011, 20:56

Kan ook.

RC Power

Beroemd

Mijn BMW: is antraciet
Status: Offline

BimmerAds

Berichtdoor Drew » 26 okt 2011, 08:29

RC Power schreef:Ik zou graag wat mogelijkheden voorleggen welke ik over denk, misschien dat de audio kenners hier op dit gebied willen adviseren a.u.b.

3 ideeen heb ik eigenlijk om toch een beetje bass in het klankbeeld te krijgen.
In mijn geval dus geen HK installatie. Wil de speakers wel vervangen, voor sowieso door een Rainbow set.

1. Een actieve subwoofer voor onder de passagiersstoel. Deze kan dan niet meer helemaal omlaag en deze subwoofers leveren geen topvermogen, maar is misschien een waardevolle aanvulling op het geluidsbeeld.

2. Zelf een kistje maken voor onder de stoel en daar 2 Signat H96's midwoofertjes in hangen, dus in plaats van in de hoedenplank wat veel word gedaan.
Geeft dit een leuke klank is alleen de vraag?

3. Heeft ooit iemand het idee gehad of gedaan: een gat in de originele hoedenplank maken en hierin een 8" of 10" subwoofer hangen, zodat je de kofferbak als klankkast gebruikt. Is dit eens gedaan en wat waren hierin de bevindingen?

Optie 3 is prima. Ik had in mijn E36 sedan de plastic midwoofer behuizing links en rechts verwijderd van de stalen hoedenplank. Op die plek 18 of 22mm MDF plaatje (met 8" woofer opening erin natuurlijk) geschroeft met peurschuim ertussen en de 8" woofer vastgemaakt aan de MDF plaat. Peurschuim was nodig omdat het oppervlakte van de hoedenplank niet egaal was. Zorg er eerst voor dat het allemaal goed past voordat je het gaat afdichten met peur schuim. Je maakt dus in feite je eigen adaptor ring :) en bovendien vind ik persoonlijk twee kleinere woofertjes mooier spelen dan 1 grote.

Werkte echt goed moet ik zeggen (en ik had daarvoor 2x15 inch cerwin vega woofers in een gepoorte kist - geen kofferbak ruimte meer). Ik zou denk ik wel adviseren free air woofers te gebruiken omdat de inhoud van je afgesloten kofferbak zo groot is dat het lijkt als of ze free air moeten spelen. Maar misschien zijn er andere mensen die daar meer verstand van hebben. Ik was in ieder geval heel blij met het resultaat,...en ik was wel wat gewend met 2 woofers van 15 inch :P

Drew

Bekende

Mijn Foto's: 0
Mijn BMW: E46 touring

Berichtdoor Hanneman1965 » 08 feb 2012, 12:57

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb een platte subwoofer onder de hoedenplank gehangen, maar dit geeft geen bevredigend resultaat. Nu heb ik een totaal ander idee. Mijn achterbank is niet met een middenarmsteun uitgerust. Is het een idee om het schuim dat op die plek zit van binnenuit weg te snijden voor een cm of 10. Op deze manier past de platte subwoofer IN de auto onder de achterbank. Je zou hem zo op het metaal kunnen schroeven. Het geluid komt m.i. veel makkelijker in het interieur...... Wat vinden jullie? Is er voldoende dikte in de achterbank? Blijft er voldoende schuimvulling in de achterbank over wanneer er iemand in het midden zit???

Hanneman1965

Nieuwkomer

Mijn BMW: E65

Berichtdoor daNpy » 11 feb 2012, 09:01

Nee dat laatste denk ik niet :)
BMW maakt rijden geweldig. Afbeelding

AutoFans.nl | TNT Motorsport

daNpy

Beroemd

Mijn BMW: E46 318i