Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

BMW M Ceo

Wellicht een gevoelig onderwerp voor vele BMW-M-fans, maar de tijden zijn aangebroken dat elektrisch geassisteerde of volledig elektrisch aangedreven auto's een realiteit van de dag zijn. Inmiddels is deze techniek zo ver ontwikkeld, dat het zich ook al heeft weten te settelen in super- en hypercars. Eigenlijk ook logisch, een elektromotor heeft namelijk al per direct zijn maximum koppel. Combineer dit met een krachtige verbrandingsmotor en je hebt het beste van beide werelden.

Zo denkt de Nederlander Frank van Meel, CEO van BMW-M, er ook over. Op de 24-uurs race van Daytona (VS), heeft Van Meel uitspraken gedaan over de toekomst van M-GmbH en over de toepassing van elektrische wagens in dit submerk van BMW. In het verleden kwam dit onderwerp ook al eens ter sprake en toen werd al vermeld dat er (nog) geen concrete plannen waren voor een volledig elektrische M. Maar een M-model, welke ondersteund wordt door een elektromotor, staat inmiddels wel op het menu. Het eerste wat ik dan stiekem denk; BMW i8. Een relatief lichte sportwagen of roadster met meer dan 370pk en een behoorlijke koppel van 570nm. Maar nee, een echte M is dit niet, die moet nog komen.

De prioriteit van een hybride M is namelijk niet zozeer om efficiënter om te gaan met brandstof, maar eerder om de prestaties van de wagen te verbeteren. Ik ga ervan uit dat dit gevoelige onderwerp nu al iets beter te verteren is voor de puristen. Stilstand is immers achteruitgang, zei een wijs man ooit. Overigens past dit ook eigenlijk perfect bij de filosofie van BMW M. Ze hebben namelijk altijd al gezegd, dat ze iedere technologie die hun wagens betere prestaties geven, zullen gebruiken. Denk maar aan de toevoeging van turbo's, niet zo heel lang geleden. Ondanks dat de nieuwe BMW F80 M3 een stuk zwaarder is dan een E36 M3, zal de F80 werkelijk waar gehakt maken van laatst genoemde, alsmede door de verbeterde techniek. Dit doet overigens niets onder op de BMW E36, de "signature" van BMW-M is dat de wendbaarheid en rijervaring moét kloppen. Helaas heeft een accupakket in een hybride wagen een substantieel gewicht. De kunst is dan dus om deze zo laag mogelijk te leggen, zodat het zwaartepunt niet (teveel) beïnvloed wordt. Echter zullen ook de elektrische M's voorzien worden van het nodige koolstofvezel, waarbij je dit probleem weer onder controle kunt krijgen. BMW M kennende, zal ook hun eerste hybride wagen een knaller worden.

Wat denken jullie? Wanneer kunnen we de eerste echte "iM" of "M3e" verwachten? Persoonlijk zie ik zo'n Mi8/i8M/iM8 zoals onderstaand wel zitten...

BMW i8M

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 27.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Bilstein BMW Products JRwheels Eibach
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Oliehandel
Kentekencheck.nu ECU Master Automaan Ekris
Dension Mosselman Autovitel Vorsteiner

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte