Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

5

Iedereen kan het moment nog wel herinneren dat hij of zij de sleutels van de zojuist aangeschafte BMW in ontvangst nam. Maar heel vaak staat deze wagen veel te hoog naar onze smaak! Daarom... verlagen, en gauw!

Ondergetekende heeft het privilege gehad om inmiddels al aan zijn vierde en vijfde BMW toe gekomen te zijn. Nu zijn BMW's van hunzelf al erg fraaie auto's en ben ik inmiddels al erg lang besmet met het BMW virus. Zo goed als ieder model spreekt mij aan en ik kijk heel vaak nog meerdere BMW's na als ze voorbij rijden.

Ondanks dat kan ik mezelf niet behelpen door, zodra ik een nieuwe BMW heb, te bedenken wat ik ga doen om de wagen te personaliseren, te verfraaien of te verbeteren. Mijn eerste BMW, een 320ci, is redelijk standaard gebleven maar mijn tweede, een E46 325ci, stond op Eibach Pro veren. Deze verlaging stond deze auto fantastisch. Sindsdien ben ik niet alleen besmet met het BMW virus maar ook met het verlaag-virus. Daarna zijn al mijn wagens lager dan origineel geweest. Niet teveel maar zeker genoeg om het sportieve te accentueren. Daarom focussen we ons vandaag op het verlagen van jouw BMW.

Hoe gaat verlagen dan in zijn werk?

Het meest voorkomende en goedkoopste is simpelweg kortere (en dus meestal stuggere) veren te monteren op de originele schokdempers. Dit heeft twee nadelen;

  • De rijhoogte staat zo goed als vast
  • Schokdempers kunnen eerder kapot gaan doordat ze niet in hun optimale gebied opereren


Daarom kan men ook kiezen voor een schroefset. Dit is eigenlijk een combinatie van veren en dempers, welke men door middel van een schroefdraad op de juist gewenste hoogte kan zetten. Daar hebben we gelijk hét grote voordeel van een schroefset. Voor mij persoonlijk is één van de nadelen wel dat het naar mijn mening vaak te stug wordt, tenzij men voor de héle dure sets kiest. Het voordeel is wel dat men natuurlijk bijv. in de wintermaanden de wagen hoger kan zetten, of als men een nieuwe set velgen heeft (ook heel belangrijk voor de juiste uitstraling!) de wagen weer helemaal op de juiste hoogte kan zetten. 17" wielen ogen immers anders dan 19".

In mijn geval heb ik het tweede nadeel zoveel mogelijk geëlimineerd door nieuwe M-sport schokdempers te plaatsen. Eibach Pro veren zijn ongeveer 30mm korter voor en 15mm korter achter vergeleken met de M-veren. Door nieuwe schokdempers te plaatsen zullen deze ook vanaf het begin af aan de stand van de wagen aannemen waardoor deze dus "inslijten" op de veren. Ik heb mij laten vertellen dat dit voor de dempers zelf ook het beste is.

Wat zijn de voor- en nadelen van verlagen?

De voordelen van verlagen zijn voor straatgebruik vooral optisch. Uiteraard gaat ook het zwaartepunt omlaag van de wagen, waardoor deze theoretisch beter in de bocht zou moeten liggen, maar in hoeverre je dit in dagelijks gebruik gaat merken is nog altijd de vraag. Uiteraard zal dit voor de echte professionele coureurs op circuits wel uitmaken maar ik betwijfel het of het betere weggedrag tijdens straatgebruik door het lagere zwaartepunt komt. Waarschijnlijk zal het vooral verbeterd worden omdat men een set nieuwe veren, eventueel nieuwe schokdempers of een straffere schroefset heeft gemonteerd. Het grootste nadeel van een verlaging is vrij logisch, je zal meer moeten oppassen voor drempels en oneffenheden. De carrosserie komt immers dichterbij de weg te liggen en heb je dus minder bodemvrijheid. Een ander nadeel is dat het comfort eigenlijk altijd achteruit gaat omdat een verlaging doorgaans stugger is. Ook kan het zijn dat de wielen gaan aanlopen in de kas of tegen de carrosserie. Echter is dit bij BMW over het algemeen niet zo'n issue, gezien de standaard setup vrij vergevend is. Mochten ze toch onverhoopt aanlopen kan een set spoorverbreders uitkomst bieden - dit zal de looks ook alleen maar ten goede doen omdat de wagen dan lager en breder oogt. Wil je het écht goed doen en is geld geen probleem, dan kun je nog altijd Airride overwegen. Dit betekent wel dat je een compressor in je auto moet hebben welke lucht onder druk in de luchtvering pompt. Dit is dus ook by far de allerduurste optie.

Hoeveel gaat het mij kosten om mijn BMW te verlagen?

Kort door de bocht, ieder bedrag tussen de €150.- en de duizenden euro's (excl. montage). Een setje veren voor een BMW E46 kost doorgaans zo'n €100-€200, maar je kunt ook kiezen voor een hele dure schroefset welke zowel in hoogte als in hardheid compleet naar wens in te stellen is. Tijdens mijn zoektocht heb ik sets gezien die over de €2000.- gingen! AP schijnt het op gebied van schroefsets goed te doen onder BMW's, voor een goede prijs-kwaliteitverhouding. Uiteindelijke prijzen zijn afhankelijk van model en uitvoering maar ga uit van ergens tussen de €400 en de €800.- per set. Qua montage verschilt het natuurlijk enorm waar je het laat doen. Niet iedere garage zal dit doen omdat sommige garages dit onder tuning vinden vallen, terwijl een setje veren steken irrelevant is van het type veer. Reken op een arbeid van ongeveer 2,5 à 3 uur voor enkel veren (incl. of excl. schokdempers) en een uurtje of 4 à 5 voor een schroefset. Houd er ook rekening mee dat bij het plaatsen van een schroefset het soms noodzakelijk is om spoorverbreders te monteren. Op die manier komt de velg verder naar buiten te staan en zal deze niet tegen de schroefset aanschuren. Bij vaste veren is dit doorgaans geen probleem, mits men standaard maten wielen hanteert.

Airride, dus letterlijk "rijden op lucht", is nog vele malen duurder. Complete sets gaan zo over de €3000.-, qua montage kun je verwachten dat dit minimaal een dag, soms twee dagen duurt. Echter heb je dan natuurlijk het beste van beide werelden; comfort en een exacte rijhoogte.

Ik wil mijn BMW verlagen, maar geen comfort verliezen.

Dan heb ik helaas slecht nieuws, iedere verlaging d.m.v. veren of schroefset gaat ten koste van een gedeelte van het comfort. Bedenk het zo; hoe lager de wagen staat, hoe korter de veerweg is en dus hoe stugger de veer moet zijn. Uiteraard zijn er schroefsets te koop die in hardheid in te stellen zijn, maar het zal op klinkerwegen nooit zo comfortabel en vrijgevend worden als een origineel (niet versleten) onderstel. Wil je echter het meeste comfort behouden, dan raad ik een (dure) schroefset aan van een goed merk welke in hoogte en hardheid te verstellen is, of, zoals ik zelf heb gedaan, een nieuwe set veren inclusief een nieuwe set schokdempers. Vergeleken met hiervoor is mijn BMW E46 330ci cabrio iets stugger geworden (bijna verwaarloosbaar), maar biedt deze door de nieuwe schokdempers wel meer comfort, omdat de oude schokdempers erg versleten waren. Airride zal ten alle tijden het meeste comfort behouden, theoretisch zelfs meer dan een origineel onderstel.

Waar moet ik verder nog op letten?

Het belangrijkste is eigenlijk dat je weet wat je wilt. Wil je flexibiliteit, of wil je vooral comfort? Ben je vooral op zoek naar de allerbeste wegligging en/of heb je exact in gedachten hoe hoog (of laag) je jouw BMW wilt hebben? Eigenlijk; wat wil je met jouw verlaging bereiken? In het laatste geval zou ik  voor een schroefset kiezen. Hierbij kan je de rijhoogte tot op de millimeter nauwkeurig zelf instellen, en als je er na een tijdje op uit gekeken bent kun je weer eens wat anders proberen. Voor mij is flexibiliteit niet zozeer belangrijk, ook is een extreem goede wegligging voor mij geen prioriteit. Ik wou alleen dat de wagen iets dichter bij de weg kwam te liggen en dat nodige vitale onderdelen van het onderstel vervangen zouden worden. Voor mij zou het niet echt iets toevoegen dat ik mijn wagens eens in de zoveel tijd kan aanpassen qua rijhoogte. Ook is het comfort voor mij relatief belangrijk gezien de cabriolet als rustige cruiser is bedoeld. Als je tot de conclusie bent gekomen dat slechts veren (en evt. nieuwe schokdempers) genoeg voor jouw wensen is, is het belangrijk dat je goed weet welke rijhoogte je uiteindelijk wilt bereiken. Alle veren zijn namelijk anders, ook wordt je overspoeld door de verschillende merken. AP, Eibach, H&R, ST, Koni enzovoort. Allemaal stuk voor stuk goede namen in het onderstel-wereldje, maar bijna allemaal geven ze een andere verlaging. Eibach is wat conservatiever, H&R verlaagt doorgaans iets extremer. Mijn tip is dan ook om op te meten hoeveel je de wagen wilt laten zakken. Vervolgens ga je met die informatie op zoek naar de juiste set veren voor jou. Gebruik desnoods een foto-bewerkings-programma om een idee te krijgen wat voor jou het mooiste is. Verder moet je er ook rekening mee houden dat het onderstel wat nu onder jouw BMW al wat ouder kan zijn en dus niet meer de originele rijhoogte heeft. Vaak is het zo dat veren over de jaren wat inzakken. En, last but not least, kijk eens op ons forum! Veel leden van ons hebben hun wagens ook verlaagd en hebben dit omschreven in hun showroom. Grote kans dat er voor jou ook foto's en ervaringen tussen zitten!

Klinkt goed! Heb je alvast wat foto's van voor en na het verlagen?

Maar natuurlijk! Zie de foto's van mijn BMW E46 330ci cabrio van hieronder!

2
E46 330ci cabriolet op origineel standaard onderstel..

1
Dezelfde wagen, maar dan op Eibach Pro veren i.c.m. M-sport schokdempers

4
Nogmaals, op standaard origineel onderstel...

3
Zeg nou eerlijk, dit oogt toch véél beter?!

Al met al wegen voor mij de voordelen (betere looks, nieuw onderstel) op tegen de nadelen (straffer en minder bodemvrijheid), maar dit zal uiteraard per persoon verschillen. Ik houd persoonlijk wel van een sportieve(re) ride, maar ik hou niet van een rugbrekende harde wagen. Daarom heb ik voor een set Eibach's en originele dempers gekozen. Uiteraard is dit allemaal persoonlijk maar het is belangrijk om te realiseren dat een verlaging vrijwel altijd iets van comfort wegneemt. Al zal het na 150.000km> op het originele onderstel ook wel eens goed zijn om het onderstel te vervangen - waardoor het comfort zelfs toe zou kunnen nemen!

Voor vragen, opmerkingen en/of suggesties over dit artikel of andere artikelen nodig ik jullie graag uit om je te registreren op BimmerPortal!

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 26.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Bilstein BMW Products JRwheels Eibach
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Oliehandel
Kentekencheck.nu ECU Master Automaan Ekris
Dension Mosselman Autovitel

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte